Senkomat skrev:Har hittat lite mer info om pumpen. Man lär sig mer och mer.
Fråga: Osäker på vad det är för
olja i maskinen. Det skall vara en ATF typ A , kan det påverka detta (om det inte är rätt olja i maskinen nu.)
Tänkte byta olja + filter + sugslang, det är en litet veck på den. Vet inte hur mycket det påverkar dock, den går ju i closed loop.
ATF oljan klarar lätt 80 graders arbetstemperatur, för det är vad den utsätts för i maskiner med
momentomvandlare. Tror man varnar för att utsätta momentomvandlarsystem (ATF olja) för högre temp än 110 grader, men den varningen kan ju gälla tex gummitätningar etc också. Jag skulle vilja säga att den är något mer lättflytande än en 32 eller 46
hydraulolja men säger inte det utifrån några fakta specar. En känsla bara...
Tror ATF oljan är dyrare dock...
Så det måste finnas en designmässig anledning tilla att man föredrar ATF olja. Och det enda jag kan tänka mig är upphettning i transmissionen.
ca 40-50-60 grader betraktas som normal drifttemperatur i normala hydraulsystem...