Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vad styr kraften i en hydrauldrivning?

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

toker

#31 » 18:22:38, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju lite lurigt att köra om du måste gasa fullt för att få kraft. Min minigrävare med väldigt simpel hydrauldrivning där allt drivs från samma pump ger bra med kraft även i låg fart men den ger inte max kraft vid riktigt låg hastighet troligtvis beroende på inre läckage vid motorerna. Gjorde i ordning ett hydrauliskt snöblad till den så använder den till att skotta med har snökedjor bak och dubbdäck fram vilket räcker bra för snöskottning.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Senkomat (trådstartaren)

#32 » 18:21:13, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat lite mer info om pumpen. Man lär sig mer och mer.

Fråga: Osäker på vad det är för olja i maskinen. Det skall vara en ATF typ A , kan det påverka detta (om det inte är rätt olja i maskinen nu.)
Tänkte byta olja + filter + sugslang, det är en litet veck på den. Vet inte hur mycket det påverkar dock, den går ju i closed loop.
Senkomat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1500 4wd

akkamaan

#33 » 18:56:07, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senkomat skrev:Har hittat lite mer info om pumpen. Man lär sig mer och mer.

Fråga: Osäker på vad det är för olja i maskinen. Det skall vara en ATF typ A , kan det påverka detta (om det inte är rätt olja i maskinen nu.)
Tänkte byta olja + filter + sugslang, det är en litet veck på den. Vet inte hur mycket det påverkar dock, den går ju i closed loop.

ATF oljan klarar lätt 80 graders arbetstemperatur, för det är vad den utsätts för i maskiner med momentomvandlare. Tror man varnar för att utsätta momentomvandlarsystem (ATF olja) för högre temp än 110 grader, men den varningen kan ju gälla tex gummitätningar etc också. Jag skulle vilja säga att den är något mer lättflytande än en 32 eller 46 hydraulolja men säger inte det utifrån några fakta specar. En känsla bara...
Tror ATF oljan är dyrare dock...
Så det måste finnas en designmässig anledning tilla att man föredrar ATF olja. Och det enda jag kan tänka mig är upphettning i transmissionen.
ca 40-50-60 grader betraktas som normal drifttemperatur i normala hydraulsystem...
Bild
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare

Jac

#34 » 01:40:02, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpar och motorer har en lägsta viskositet angiven i datablad.
Man får checka med oljan man kör på vilken temperatur det motsvarar.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates