Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Funktion sugfilter??

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 18:18:12, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft lite funderingar och frågor angående hydrauliken på Rexroth´s hydrostatpump och de är inte slut ännu. Idag konstaterade jag att sugfiltret var ganska hårt igensatt och även lite goja, typ slemklumpar,( vad kan det vara?) i filterhållaren. Jag beslöt mig då för att plocka bort även filterhållaren för att kunna rengöra ordentligt, och konstaterade då att oljan cirkulerar baklänges enligt pilen på filterhållaren. Detta innebär att oljan går in i centrum på filtret och ut i periferin och även att bypass ventilen inte kan öppna. Kan det finnas någon anledning att montera det på detta sättet eller är det bara fel. Vilket håll är ett sugfilter konstruerat för att ha cirkulationen eller spelar det ingen roll.
Det är filter av typen spin on.
Maskinen har jag köpt begagnad med 4000 timmar på mätaren så det finns ju stor chans att det är skruvat en del i den tidigare.


Gå till lösningen
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



johaniskogen

#2 » 20:46:14, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De låter ju som att oljan går åt rätt håll genom filtret iaf, o bypassen i botten fungerar ju som den ska när oljan kommer in i centrum.. Men vänta nu.. Suger den den vägen borde bypassen öppnas typ hela tiden...
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#3 » 01:11:45, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slemklumpar brukar uppstå om det finns eller har funnits vatten i tanken, om än så lite.

Rexroth själva brukar ha ett tryckfilter på matarkretsen om de har ett filter på den sidan av högtryckspumpen, antingen direkt på pumpen, eller anslutet med slangar. Maskintillverkarna har sedan olika idéer om saken.



Gärna lite mer information, om filterhållaren & filtret, kanske några bilder?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#4 » 13:11:01, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan: Bypassventilen är förhoppningsvis ställd så att ett normalt undertryck inte öppnar den. Det ska nog krävas att filtret är igensatt innan den öppnar.
Har tagit lite foton på prylarna.
Gegga i filtret
Bild
Vilken sida ska/ bör vara inlopp?
Bild
Pilen visar tvärt emot som det var monterat.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#5 » 18:55:16, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst :shake_hands: . Vänt på filterhållaren så att oljan kommer in i periferin och ut i centrum. När jag delade filtret så visade det sig att filtermassan pressats ut mot periferin och tätat sig själv. Detta i kombination med lite slemklumpar och kyla gjorde att det blev i stort sett tvärstopp då inte bypass-ventilen kunde öppna. Ett nytt filter monterat och provkörning, så kan jag bara konstatera att jag aldrig förstått hur bra en liknande maskin ska fungera. Den blev som en dröm när alla tryck/flöden funka som dom ska. :buga: :hurra:


Detta inlägg har valts som lösning


3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se