Med bara en
ventil påverkad verkar det komma
tryck till ena sidan av cylindern men motsvarande sida verkar inte kunna evakuera oljan. Alternativt så blir båda sidorna trycksatta samtidigt för vingen rör sig ytterst sakta ( fast bara åt ena hållet ) samtidigt som lastmaskinen går på överströmmaren.
Blir båda sidorna trycksatta samtidigt så blir ju kolvsidan starkare än stångsidan så det kan ju vara därför
Det var sent igår och det snöande så jag hann inte kolla så noga.
Tänkte bara om nån visste hur den där ventilen skulle kopplas så jag slapp plocka isär den och kladda med
olja för att få reda på hur den funkar ?
Båda spolarna verkar då
iaf funka. Båda drar 1,4 A vid 28 V och orkar dra sliderna så länge dom är utan tryck utanför ventilen.
Hittade ett schema på en liknande ventil men den ser fysiskt annorlunda ut på utsidan och portarna heter annorlunda.
Kolla på sida 2 ( 8/3 ventilen )
https://www.piippohydraulic.com/swe/pdf/20.pdfFunderar på att testa att koppla så här:
Höger
cyl A2 till kolvsidan C2 till kolvstång.
Vänster cyl B2 till kolvsidan D2 till kolvstång.
Den sitter på en Tellefsdal vikplog som kommer från försvaret så man vet ju inte vad dom har haft för ideer om hur det ska funka.
Som den är inkopplad nu så hade man ju lika gärna kunna haft en vanlig 6/2 ventil för att få samma funktion och då bara haft en magnetspole att strömförsörja