Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Flödesriktning vikplogsventil

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#16 » 17:02:46, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:https://www.oie.se/Archive/Resources/P_38279/draw_P_38279_0.jpg?width=1280&height=960&mode=max

Kanske kan den bilden ge något. Med det upplägget måste alla slangar rätt, det är alltså av betydelse att + och - sida kommer i rätt port.


Piippo ventilens funktion är ju faktiskt parallellkörning av vingarna, alltså båda framåt eller bakåt samtidigt. Nån diagonalkörningsfunktion ser jag inte att den har.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



bonnen513

#17 » 18:50:35, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu tänker någon av oss fel Jac

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Henrik.E (trådstartaren)

#18 » 18:57:19, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker jag rätt så är det som en diagonalplog cylindrarna rör sig i på denna med opåverkade magneter.
https://www.oie.se/Archive/Resources/P_ ... 0&mode=max

Där finns ju en förbindelse mellan C3 och C4 i opåverkat läge som inte jag verkar ha på min ventil.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Jac

#19 » 23:30:49, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att det finns folk som passar på en...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

WOX

#20 » 00:21:06, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan inte vara så att en el båda chockarna har fastnat i öppet läge? Har det problemet på min Holmsplog, Har jag kört emot så att en av chockarna har öppnat, så blir den omöjlig att styra, brukar släppa efter ett tag.
WOX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:01, 27-08-2016
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5445
FORD 4000
Skylift
mm

Henrik.E (trådstartaren)

#21 » 10:07:35, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda chockerna har jag tagit isär och dom funkar som dom ska.
Även backventilerna är kollade.
Tog även ur alla pluggar ur ventilhuset uför att kolla om det satt nån stoppskruv/plugg eller annat bakom som gjorde att det blev stängt mellan några av kanalerna men så var det inte.

Att det ska vara så svårt med en vanlig väljarventil !

Plogen har suttit på nåt fordon som inte haft egen hydraulik för det har suttit ett eget 24V hydraulagregat på den.
Det satt även ett VV95 fäste på den med en egen cylinder för lyft och sänkning.
Detta ska ju inte ha nåt med funktionen av ventilen till vingarna att göra tycker man för den enda förbindelse som denna ventilen har haft med övriga hydrauliken är genom P1 och P2.

Försår fortfarande inte vitsen med att ha en ventil som beter sig på detta sätt ?
Skulle väl vara om man vill använda den till enkelverkande cylindrar då där baksidan är utan olja men såna sitter ju inte på plogen.
Senast redigerad av Henrik.E 11:43:47, 18-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

88ecr

#22 » 11:42:46, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppmanar fortfarande kontakta tillverkaren, kanske dom vet om den inte är typ 70 tals
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Henrik.E (trådstartaren)

#23 » 20:11:52, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tag på ett hydraulschema från tillverkaren idag och enligt det schemat så funkar ju ventilen precis som den ska. Det dom döpt portarna till stämmer inte med vad mina heter men vad jag kan se så är det så där min ventil beter sig.
Bild

Väldigt konstig ventil tycker jag iaf att det är om man ska ha den på en vikplog för till samma kostnad så borde tillverkaren kunnat få ut 3 funktioner som är praktiskt användbara med samma material genom att borra blocket annorlunda.

Funderar på om man skulle kunna montera en patronventil eller likanade utanför själva ventilen som öppnar mellan C1 och C3 samtidigt som man bara har den vänstra spolen dragen.
Då borde man kunna få den att gå som en diagonalplog också.

Blir dock lite krångel med att ordna med elstyrningen då om man ska styra den med samma strömbrytare. Man lär nog lösa det med relästyrning eller en diod i det läget man bara ska ha en spole dragen.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

bonnen513

#24 » 05:40:25, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan nog vara bästa lösningen.
Jag funderade på att bara Tea ihop dom
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Henrik.E (trådstartaren)

#25 » 10:11:08, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Ja det kan nog vara bästa lösningen.
Jag funderade på att bara Tea ihop dom


Kopplar jag bara ihop dom nu så tappar jag fuktionen med att kunna köra bara höger eller vänster vinge separat.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Henrik.E (trådstartaren)

#26 » 10:31:05, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till sak som är dålig med denna ventil är att ena vingen går framåt och den andra vingen går bakåt i förhållande til spaken för 3:e funktionen.
Alltså när man tex har höger vinge vald så går bladet framåt när jag för spaken framåt.
Väljer man att köra vänster vinge så går bladet bakåt när man för spaken framåt.

Det går ju att vända på slangarna till ena cylindern men då hamnar ju funktionen för chockventilerna på fel sida i cylindern också.

Mellan dessa 2 hål i blocket skulle man kunna fixa förbindelsen.
Dom är i vanliga fall igenpluggade och är nog från tillverkningen då man borrat blocket eller så kanske tanken är att man ska göra som jag tänkt ?


Bild
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se