Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Flödesriktning vikplogsventil

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Henrik.E (trådstartaren)

#1 » 12:48:40, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle prova nya vikplogen igår kväll men den betedde sig inte som jag tänkt :klia:
Det sitter en snöbladsventil på den med 2 st magnetspolar.

Så här beter den sig nu.
Båda magneterna opåverkade = höger vinge.
Bara magnet 1 = inget händer
Bara magnet 2 = inget händer
Båda magneterna spänningssatta = vänster vinge

Nån som känner igen vad det är för ventil och kanske har ett hydraulschema på hur den ska vara kopplad ?
Kan kanske slangarna sitta fel eller är det nåt skit som ligger och spärrar sliderna invändigt ?

Opåverkad går flödet alltså från P1 och P2 till A2 och B2 (höger cylinder)
C2 och D2 är kopplad till vänster cyl.






Bild
Bild
Bild
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



Bygert

#2 » 14:30:29, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du säger att med en ventil påverkad så händer inget - Är det verkligen helt stendött då? Eller går det att se om det rycker i sidorna eller om slangarna ser ut att bli trycksatta om du växlar fram och tillbaka?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Henrik.E (trådstartaren)

#3 » 16:00:46, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med bara en ventil påverkad verkar det komma tryck till ena sidan av cylindern men motsvarande sida verkar inte kunna evakuera oljan. Alternativt så blir båda sidorna trycksatta samtidigt för vingen rör sig ytterst sakta ( fast bara åt ena hållet ) samtidigt som lastmaskinen går på överströmmaren.
Blir båda sidorna trycksatta samtidigt så blir ju kolvsidan starkare än stångsidan så det kan ju vara därför :klia:
Det var sent igår och det snöande så jag hann inte kolla så noga.
Tänkte bara om nån visste hur den där ventilen skulle kopplas så jag slapp plocka isär den och kladda med olja för att få reda på hur den funkar ?

Båda spolarna verkar då iaf funka. Båda drar 1,4 A vid 28 V och orkar dra sliderna så länge dom är utan tryck utanför ventilen.

Hittade ett schema på en liknande ventil men den ser fysiskt annorlunda ut på utsidan och portarna heter annorlunda.
Kolla på sida 2 ( 8/3 ventilen ) https://www.piippohydraulic.com/swe/pdf/20.pdf

Funderar på att testa att koppla så här:
Höger cyl A2 till kolvsidan C2 till kolvstång.
Vänster cyl B2 till kolvsidan D2 till kolvstång.

Den sitter på en Tellefsdal vikplog som kommer från försvaret så man vet ju inte vad dom har haft för ideer om hur det ska funka.
Som den är inkopplad nu så hade man ju lika gärna kunna haft en vanlig 6/2 ventil för att få samma funktion och då bara haft en magnetspole att strömförsörja :screwy:
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

bonnen513

#4 » 19:54:00, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ställer min vanliga fråga.
Har du snabbkopplingar på slangarna?
P1 och P2 , ser du om den som för tillfället är returslang blir slak eller är den lika styv som tryckslangen?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#5 » 19:57:36, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När dom rör sig, funkar dom åt båda håll eller bättre på nåt håll o sämre på andra hållet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Henrik.E (trådstartaren)

#6 » 20:05:26, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, snabbkopplingar har jag.
Tänkte inte på hur slangarna betedde sig men troligvis blev väl returen slak för bladet rör sig mjukt och fint åt båda hållen.
Inget högt mottryck på returen då iaf.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Henrik.E (trådstartaren)

#7 » 00:09:50, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag delade på ventilen idag för att kolla hur flödet går.
På delen med magnetspolarna kallas utgångarna C istället så bortse från dom tidigare benämningarna.
Så här funkar det :
Opåverkade magneter = P1 - C4 och P2 - C3
Ström på magnet A = P1 - C1 och P2 - C3
Ström på magnet B = P1 - C4 och P2 - C2
Ström på båda magneterna = P1 - C1 och P2 - C2


Bild


Inte i något läge blir nån av utgångarna sammankopplade så jag förstår inte hur jag ska få den att även gå som en diagonalplog då ? :klia:
Skickar man olja in i ena sidan på cylindern så måste ju andra sidan evakuera olja nånstans och är det inte genom maskinens retur så lär det ju bli genom att oljan går in i den andra cylindern.

Så här sitter slangarna kopplade nu:
C1 = vänster cylinder ( kolvsida )
C2 = vänster cylinder ( stångsida )
C3 = höger cylinder ( kolvsida )
C4 = höger cylinder ( stångsida )

Nån som förstår sig på den där ventilen ?
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

WOX

#8 » 00:30:42, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Finns det ingen förbindelse mellan c3 o c4 i något läge på sliden som i "piippo" länken ?ovan
WOX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:01, 27-08-2016
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5445
FORD 4000
Skylift
mm

Burträskarn

#9 » 01:22:57, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men visst fungerar det där nästan som man kan förvänta sig? Spänningsätt bägge spolarna så kör du höger vinge, utan spänning manövrera du vänster... Hade du tänkt låta hydraultrycket ligga på hela tiden på ventilen, och köra vingarna via el??
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Henrik.E (trådstartaren)

#10 » 10:05:44, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

WOX
Nej, nån förbindelse mellan C3 och C4 blir det inte i nåt av lägena.
Inte mellan nån av dom andra utgångarna heller.

Burträskarn
Att bara kunna välja att köra antingen höger eller vänster vinge hade ju kunnat skötas med en enklare 6/2 ventil och med bara 1 spole.
Tror att tanken med en vikplogsventil är att det ska var 3 olika läge och att den ska funka så här.
Opåverkade spolar = diagonalkörning ( alltså båda cylindrarna samtidigt där den ena kolvstången går inåt och den andra utåt.
Spole A= Höger blad
Spole B = Vänster blad

Det finns ventiler med 3 spolar också och på dom får man ju ytterligare en funktion som gör att man kan köra båda vingarna samtidigt och åt samma håll.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Bygert

#11 » 11:31:59, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.oie.se/Archive/Resources/P_ ... 0&mode=max

Kanske kan den bilden ge något. Med det upplägget måste alla slangar rätt, det är alltså av betydelse att + och - sida kommer i rätt port.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

88ecr

#12 » 12:21:04, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Tror att tanken med en vikplogsventil är att det ska var 3 olika läge och att den ska funka så här.
Opåverkade spolar = diagonalkörning ( alltså båda cylindrarna samtidigt där den ena kolvstången går inåt och den andra utåt.
Spole A= Höger blad
Spole B = Vänster blad"

Skulle våga påstå såhär, utan att destovidare sätta mej i. Själv funderat med piippon som lever ibland sina egna liv.

Verkar som strömfel också, dendär kan omöjligt dra sej åt båda hållen med ström i båda spolarna, eller kan den?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

bonnen513

#13 » 13:12:07, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det utgående blocket då? några kanaler som hänger ihop där?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Henrik.E (trådstartaren)

#14 » 14:18:24, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydralschemat från oie är lika som det som finns hos Pippo.

Det utgående fördelningsblocket har 2 st chockventiler.
Kanal C2 och C4 har där förbindelse med samma chockventil fast det sitter små backventiler där som gör att flödet bara kan passera från chockventilen och ut till C2 och C4.
Alltså så här : C2-○> ☆ <○-C4
Snyggt skrivet va ? :lmao: Ni får låtsas att stjärnan föreställer en chockventil. Skriver på telefonen.

Backventilerna är dock vändbara och och borttagbara men dom lär nog sitta så där för att chock och ackumulatorn ska funka som det är tänkt ?

Bild
Bild
Bild
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

88ecr

#15 » 15:17:13, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik tyks ha koll på, finns fabriken ännu? Fråga dom hur det skall fungera.

Minns en sopmaskin nån hadde kopla loss 7 stjärnig stöpsel utan att märka hur. Den hadde också lustigt ventipaket, omöjlig att bara testa, slog oljor så att hydmotores pakningar slets loss.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se