Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Frågor om hydraulkolv till skopa

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

gribbe (trådstartaren)

#1 » 22:39:08, 02-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska komplettera min lastare med en hydraulkolv till tippen. Allt finns på plats förutom själva kolven. När jag började mäta för att kunna beställa "rätt" dök det upp lite funderingar ang kolvens placering:

De första 2 bilderna visar min lastare/skopa. Det verkar va tänkt att kolven ska trycka upp skopan iochmed placeringen av kolvfästet på skopan.
På den tredje bilden ser man ju en annan konstruktion där kolven drar upp skopan istället.
Vad är för- och nackdelar med resp konstruktion? Borde inte kolvstången bli mer utsatt i den första konstruktionen? Eller tänker ja fel?
Min skopa är ganska misshandlad så den behöver lite kärlek i form av ny plåt osv så det blir inte mycket extra jobb vid ev flytt av fästet.

En till fundering: Var köper man lämpligen kolvar? Kollade med Swedol, och de ska ha ca 1300 + moms för en ny dubbelverkande. Hur är det med att hitta beggade, blocket verkar inte direkt krylla av kolvar i lagom dimensioner..

Ja, jag är helt grön på det mesta när det gäller traktorer/hydraulik :)

Edit: Aggh, tydligen grön på dator också, nu kom bilderna i fel ordning..
/Gribbe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800



håkan öhlund

#2 » 06:16:42, 03-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej gribbe :)

Först vad har du för någon traktor, lastare och hydralpump?
Sedan så är det som du säger en dragande cylinder är mindre utsatt än en tryckande men allt beror ju på vilket som är lättast att bygga..

När jag år 1997 hade en ferguson 35 med bergsjölastare med mekanisk tipp så byggde jag om den med en tryckande cylinder med 70mm invändigt cylinderrör och 40mm kolvstång och 300mm slaglängd.Den lastaren blev lite starkare i skopbryten än vad dom två lyftcylindrarna på 45mm orkade.
Sist jag kollade som du skrev på http://www.handla.swedol.se/ och för 1340kr så får du bara en cylinder med 40/20mm och 150mm slaglängd och så liten cylinder orkar då inte tilta skopan :sad: så du får nog köpa en som minst har minst 63cylinderrör och 32mm kolvstån 300mm slaglängd och kostar 1716kr.
Ha du tur så kan ju traktor skrotarna ha en beg cylinder men frågan är ju i vilket skick dom är i :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

bucklan99

#3 » 09:00:31, 03-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

vill du ha en rejäl kolv så har jag en som suttit på en ljungby hjullastare
har inte mått och så i huvudet men den är inte för klen iallafall :mrgreen:
skriv ett pm till mig om du är intresserad
bucklan99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:01, 07-04-2006
Ort: Lilla Edet
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take-Job 035

gribbe (trådstartaren)

#4 » 10:32:35, 03-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:Hej gribbe :)

Först vad har du för någon traktor, lastare och hydralpump?


På A svarar jag B, och på C vet jag inte :)
Med risk för att verka ännu dummare än på riktigt så hänvisar jag till
min "identifieringstråd" ang traktorn http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=3107

Det är alltså en ganska liten rackare, vet ej vikt men gissar iallfall
under 1000kg, som en förvuxen trädgårdstraktor, bara 1,30 mellan hjulaxlarna, så lastare och skopa är
ganska små.
Det är bara 52 resp 35 cm mellan kolvfästena på skopa och lastare i ändlägena så det kan väl inte få plats så stor kolv.
Eller också är jag ute å cyklar.. Tacksam för alla tips från bättre vetande ;)


/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

gribbe (trådstartaren)

#5 » 10:44:39, 03-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

bucklan99 skrev:vill du ha en rejäl kolv så har jag en som suttit på en ljungby hjullastare
har inte mått och så i huvudet men den är inte för klen iallafall :mrgreen:
skriv ett pm till mig om du är intresserad


Hmm, den kanske är i grövsta laget då.. med tanke på måtten på min lastare/skopa..

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

Björn.O

#6 » 18:16:57, 03-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Kils maskin eller nån annan skrot efter en cylinder med lämpliga mått.

Dina längdmått låter snålt tilltagna vilket gör att du måste ha en ganska grov cylinder för att få tillräcklig kraft på så liten slaglängd eller så får du dåliga skopvinklar... Det borde ju gå att flytta cylinderfästena efter vilken cylinder du hittar..
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

håkan öhlund

#7 » 21:51:05, 03-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag håller med björn att det låter lite med bara 20cm slaglängd så om du ska få fästena att hålla bra så bör du ha en cylinder med ca 30cm slaglängd med den klarar sig nog i med 40 eller 50cm innermått för det där traktorn så ju inte så stor ut :smile:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

gribbe (trådstartaren)

#8 » 07:40:55, 04-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Kolla med Kils maskin eller nån annan skrot efter en cylinder med lämpliga mått.

Dina längdmått låter snålt tilltagna vilket gör att du måste ha en ganska grov cylinder för att få tillräcklig kraft på så liten slaglängd eller så får du dåliga skopvinklar... Det borde ju gå att flytta cylinderfästena efter vilken cylinder du hittar..


håkan öhlund skrev:Jo jag håller med björn att det låter lite med bara 20cm slaglängd så om du ska få fästena att hålla bra så bör du ha en cylinder med ca 30cm slaglängd med den klarar sig nog i med 40 eller 50cm innermått för det där traktorn så ju inte så stor ut Smile


Ok, så då får ja klura ut hur ja ska flytta fästena så jag får plats med en längre cylinder alltså. Bör jag fortfarande "trycka" upp skopan så som det ser ut idag, eller är det lika bra att flytta upp cylinderfästet på skopan så ja "drar" upp skopan istället och samtidigt skyddar kolvstången lite bättre?

En till nybörjarfråga: Om jag har en cylinder med "för lång" slaglängd som alltså inte kan tryckas ut i sitt längsta läge för skopan är redan maximalt uppfälld, finns det nåt sätt att justera så att cylindern slutar trycka mer då? Kanske klumpigt uttryckt, men ni kanske förstår hur ja menar?

Är det inte så att en dubbelverkande cylinder "trycker" bättre än den "drar"?

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

Björn.O

#9 » 21:21:41, 04-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

En cylinder är ju alltid lite starkare utåt då det är mindre oljevolym på minussidan men det är inget som brukar ha någon större betydelse...

Man kan minska slaglängden genom att bara köra ut kolvstången, kapa den och svetsa dit örat igen. Problemet är bara att den då drar in örat mot cylinderlocket och kan kanske skada det, men det brukar funka i praktiken... :cool:

Det som inte funkar i teorin är ju det som funkar bäst i praktiken och det som kommer från skrivbordsnissarnas bord är bara skit! :mrgreen: Svetsen är bästa pennan :!:
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

gribbe (trådstartaren)

#10 » 23:57:16, 04-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:En cylinder är ju alltid lite starkare utåt då det är mindre oljevolym på minussidan men det är inget som brukar ha någon större betydelse...

Man kan minska slaglängden genom att bara köra ut kolvstången, kapa den och svetsa dit örat igen. Problemet är bara att den då drar in örat mot cylinderlocket och kan kanske skada det, men det brukar funka i praktiken... :cool:

Det som inte funkar i teorin är ju det som funkar bäst i praktiken och det som kommer från skrivbordsnissarnas bord är bara skit! :mrgreen: Svetsen är bästa pennan :!:


Ok, då får ja ge mig ut i garaget imorrn å mäta lite å se om ja kan få till bra placering på fästena, förhoppningsvis ska det väl gå att få till ett såpass stort avstånd så ja får plats med en större cylinder enl rekommendationerna ja fått i tråden här.

Svetsa i en ev ny cylinder vill jag helst slippa då ja ä en riktig klåpare med svetsen än så länge, men ett par fästen ska ja nog kunna få dit. ;)

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

Matthew

#11 » 22:14:29, 05-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Gribbe, länge sen sist....

Du har också hittat hit ser jag :) Jag måste komma över nåndag å kolla in nya stället, å traktorn förståss :)

Ha det gott så länge

//Mattias

ps:
har du kvar tvåhjulingen ?
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

gribbe (trådstartaren)

#12 » 21:13:03, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag köpt ny hydraulcylinder till tippen.
Det blev en cylinder på 63 mm, kolvstång 32 mm, samt 150 mm slaglängd.
Den passade finfint, ska bara flytta skopfästet en aning så jag kan "fälla upp" skopan lite mer. Efter lite tätning gick även hydraulslangsdragandet bra.
Blev så till mig när ja skruvat dit allt så ja gav mig på rabatten lite! Sambon va väl sådär lagomt nöjd..

Nu återstår bara att fixa mer passander sprintar så man blir av med glapp i
fästen osv.

/Gribbe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

Holger

#13 » 22:22:01, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

gribbe skrev:Blev så till mig när ja skruvat dit allt så ja gav mig på rabatten lite! Sambon va väl sådär lagomt nöjd..

Hrrm, du skulle nog ha gett dig på en rabatt UTAN blomster ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se