edgein skrev:Ja, det är en el-motor, men det ena utesluter ju inte det andra! Två cylindrar kommer gå hälften så snabbt även med en två-stegs
hydraulpump.
Skulle ha börjat med att fråga vart i processen är du nu?
Har du redan en elmotorklyv?
Vilka cylinderdimensioner har den? Kolvdiameter, stångdiameter, slaglängd??
Vilket
flöde ger nuvarande pump?
Vilken maxtrycksbegränsning har systemet?
En 3kW elmotor är inte mycket att komma med så klart, och du behöver ett system som ger dig möjlighet att välja antingen kraft eller hastighet. Du kan inte få båda med "3 kW" elmotor
Vedklyvning är till största del en lätt transportsträcka kan göras under lågt
tryck och hög hastighet.
Högt tryck behövs i princip bara under ögonblicket som kubben ska spräckas första gången, oh då gör det inget om klyven går långsamt de första "3-5" centimetrarna bara nästa 35-55 cm kan gå fort.
För att det skall vara nån mening att ha en sån finess så bör man ha ett 4:1 förhållande i kraft/hastighet. Det kan du inte få med två identiska hydraulcylindrar.
En vanlig
dubbelverkande hydraulcylinder kan gå med tre olika hastigheter, två utåtgående och en inåtgående.
För utåtgående så kan man låta kraften komma från hela kolvytan alternativt från bara kolvstången. Om man vill växla till bara kolvstången så behöver man en sk vedklyvsventil som johaniskogen nämnde. Om vi tar en normal hydraulcylinder med t ex 100 mm klov
diameter och 50 mm stångdiameter så får vi ett 4:1 förhållande.
i princip samma sak om du använder en 100
kolv och en 50 mm kolv i kombination med skillnaden att det blir ett 5:1 förhållande mellan max och min kraft/hastighet. Nackdelen med ett dubbelkolvsystem är att det det blir mera mekaniska friktionsförluster av tätningar mm samt att det skall fraktas död
olja in och ut genom 100 mm cylindern vid 4 ggr högre hastighet och 4 ggr högre flöde än normalt pumpflöde. Detta kallas flödesförstärkning. Det ger upphov till stort hydrauliskt
motstånd (kinetisk energi från oljevolymens massa, friktionsenergi från oljans
viskositet och potentiell tryck-energi från mottrycket, vilket kommer att reducera din effektiva motoreffekt på "3kW" till kanske "1.5 kW" och då har du förlorat mer på gungorna än vad du tjänat på karusellen. Detta gäller också vedklyvsventilen vad gäller de hydrauliska förlusterna. Alla ventiler och ledningar måste i såna system kunna hantera 4 ggr pumpflödet för att inte skapa för stora tryckförluster.
En Haldex tvåstegspump (en typ av dubbelpump) arbetar runt 4:1 förhållandet (det varierar något beroende på pumpstorlek). En trycksekvensventil som är ställbar kanner av när den större pumphalvan behöver kopplas ur för att få högre tryck ur den lilla pumpdelen alternativet kopplas in för att ge högre flöde och kolvhastighet. Tillsammans med den generella överströmningsventilen så kan man ställa in så att både "high stage" och "low stage" optimalt utnyttjar tillgänglig elmotoreffekt. Lågtrycksdelen arbetar mellan 0-62 bar och högtrycksdelen 0-200 bar. Pumpen finns i 8 olika storlekar, flödena baserade på 3600rpm varierar från 8 l/min till 46 l/min
Här en länk till min Haldex tvåstegspump kalkylator där du kan lägga in dina egna värden (i de gröna cellerna) och jämföra med en vanlig en-stegs pump. OBS du måste troligen använda "punkt" i stället för "komma" om du anger decimaler. Det finns en flik längst ner där du kan växla kalkylblad mellan metriska mått och US standard units.
Gjorde lite inställningar som visar exemplet med 3 kW max effekt
Den gulfärgade raden visar att en 41-liters pump skulle passa om du kör på 1800rpm
Här en bild som varit med här tidigare om regenerativ teknik typ vedklyvsventilen