Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Dubbla hydraulcylindrar [vedklyvare teori...]

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

edgein (trådstartaren)

#1 » 10:03:31, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå!

För att få mer tryckkraft i min vedklyv har jag funderat på att använda två cylindrar, så den blir dubbelt så stark men samtidigt hälften så snabb..

Så min fråga till er är, kan jag frikoppla den ena cylindern genom att t.ex. öppna upp mellan portarna på cylindern men stänga till pump och tank? Enklaste (fulaste) lösningen som jag kan komma på är att ha två trevägsventiler som jag manuellt måste vrida om jag vill ha mer kraft.

Jag hade ju såklart helst gjort detta med en magnetventil och logik som känner av om trycket blir över xxx bar.

Är det någon som testat detta? Blir det problem?

/Ed
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.



MagnusGoransson

#2 » 10:45:17, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, det blir det eftersom cylindern rymmer olika mycket beroende på hur långt kolven är intryckt. Om du därimot "kortsluter" den och samtidigt öppnar till tank så är det lugnt. Då kan den "andas" dit.

Det är förövrigt en bra ide med dubbla kolvar, om man kan lösa det rent mekaniskt på ett bra sätt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

edgein (trådstartaren)

#3 » 11:35:36, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja såklart, tänkte inte på det..

Några tips på vad jag skall kolla på för att åstadkomma den logiken? Kortsluta cylindern samtidigt som man stänger till pumpen och öppnar till tank?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

MagnusGoransson

#4 » 11:43:06, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde gå att lösa med en eller kanske två elventiler. Du skall ju stänga två anslutningar och öppna två. Måste klura lite på hur det görs enklast och mest kostnadseffektivt.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Hansborg

#5 » 12:57:18, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla bort kolven i indraget läge, sätt kran på plussidan..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

MagnusGoransson

#6 » 13:15:45, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Koppla bort kolven i indraget läge, sätt kran på plussidan..


Nja, som jag fattade det så är den ju fortfarande mekaniskt inkopplad och således följer med och då behövs det ju mer än så.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

edgein (trådstartaren)

#7 » 13:23:00, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en väldigt enkel lösning Hansborg men det är som Magnus säger, jag vill att den följer med så jag kan få extra kraft "direkt" och inte behöva vänta på den andra kolven. :)
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Martin.Eriksson

#8 » 14:04:06, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara sätta ett T kors på tryckande sida så bägge får tryck samtidigt men sen ha den ena kolven enkelverkande, den andra drar ju in den..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

akkamaan

#9 » 14:09:05, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för drivkälla? Traktorkraftuttag eller "3kW" elmotor?
Enklaste lösningen är nog två-stegs hydraulpump. Har inbyggd tryck/flödes logik. Med den kan du använda en, två eller flera parallella cylindrar.
Passar bra om du har begränsad drivkraft.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

edgein (trådstartaren)

#10 » 14:51:23, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Är det inte bara sätta ett T kors på tryckande sida så bägge får tryck samtidigt men sen ha den ena kolven enkelverkande, den andra drar ju in den..


Ja, det är ju en enkel lösning! Jag får dra ett rör till tanken så den sidan kan "andas" olja. :)

akkamaan skrev:Vad har du för drivkälla? Traktorkraftuttag eller "3kW" elmotor?
Enklaste lösningen är nog två-stegs hydraulpump. Har inbyggd tryck/flödes logik. Med den kan du använda en, två eller flera parallella cylindrar.
Passar bra om du har begränsad drivkraft.


Ja, det är en el-motor, men det ena utesluter ju inte det andra! Två cylindrar kommer gå hälften så snabbt även med en två-stegs hydraulpump. :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

johaniskogen

#11 » 16:17:13, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller byt till en grövre kolv o montera "vedklyvsventil" o få 2 hastigheter o 2 olika klyvkrafter

2 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#12 » 17:33:25, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 6/2 brukar lösa det mesta här i världen... (T-stycke går ju bort om man vill ha valet att trycka enbart med en cylinder vid snabbare/lättare klyvningar)
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

akkamaan

#13 » 18:24:34, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:Ja, det är en el-motor, men det ena utesluter ju inte det andra! Två cylindrar kommer gå hälften så snabbt även med en två-stegs hydraulpump. :)

Skulle ha börjat med att fråga vart i processen är du nu?
Har du redan en elmotorklyv?
Vilka cylinderdimensioner har den? Kolvdiameter, stångdiameter, slaglängd??
Vilket flöde ger nuvarande pump?
Vilken maxtrycksbegränsning har systemet?

En 3kW elmotor är inte mycket att komma med så klart, och du behöver ett system som ger dig möjlighet att välja antingen kraft eller hastighet. Du kan inte få båda med "3 kW" elmotor

Vedklyvning är till största del en lätt transportsträcka kan göras under lågt tryck och hög hastighet.
Högt tryck behövs i princip bara under ögonblicket som kubben ska spräckas första gången, oh då gör det inget om klyven går långsamt de första "3-5" centimetrarna bara nästa 35-55 cm kan gå fort.
För att det skall vara nån mening att ha en sån finess så bör man ha ett 4:1 förhållande i kraft/hastighet. Det kan du inte få med två identiska hydraulcylindrar.

En vanlig dubbelverkande hydraulcylinder kan gå med tre olika hastigheter, två utåtgående och en inåtgående.
För utåtgående så kan man låta kraften komma från hela kolvytan alternativt från bara kolvstången. Om man vill växla till bara kolvstången så behöver man en sk vedklyvsventil som johaniskogen nämnde. Om vi tar en normal hydraulcylinder med t ex 100 mm klov diameter och 50 mm stångdiameter så får vi ett 4:1 förhållande.
i princip samma sak om du använder en 100 kolv och en 50 mm kolv i kombination med skillnaden att det blir ett 5:1 förhållande mellan max och min kraft/hastighet. Nackdelen med ett dubbelkolvsystem är att det det blir mera mekaniska friktionsförluster av tätningar mm samt att det skall fraktas död olja in och ut genom 100 mm cylindern vid 4 ggr högre hastighet och 4 ggr högre flöde än normalt pumpflöde. Detta kallas flödesförstärkning. Det ger upphov till stort hydrauliskt motstånd (kinetisk energi från oljevolymens massa, friktionsenergi från oljans viskositet och potentiell tryck-energi från mottrycket, vilket kommer att reducera din effektiva motoreffekt på "3kW" till kanske "1.5 kW" och då har du förlorat mer på gungorna än vad du tjänat på karusellen. Detta gäller också vedklyvsventilen vad gäller de hydrauliska förlusterna. Alla ventiler och ledningar måste i såna system kunna hantera 4 ggr pumpflödet för att inte skapa för stora tryckförluster.

En Haldex tvåstegspump (en typ av dubbelpump) arbetar runt 4:1 förhållandet (det varierar något beroende på pumpstorlek). En trycksekvensventil som är ställbar kanner av när den större pumphalvan behöver kopplas ur för att få högre tryck ur den lilla pumpdelen alternativet kopplas in för att ge högre flöde och kolvhastighet. Tillsammans med den generella överströmningsventilen så kan man ställa in så att både "high stage" och "low stage" optimalt utnyttjar tillgänglig elmotoreffekt. Lågtrycksdelen arbetar mellan 0-62 bar och högtrycksdelen 0-200 bar. Pumpen finns i 8 olika storlekar, flödena baserade på 3600rpm varierar från 8 l/min till 46 l/min

Här en länk till min Haldex tvåstegspump kalkylator där du kan lägga in dina egna värden (i de gröna cellerna) och jämföra med en vanlig en-stegs pump. OBS du måste troligen använda "punkt" i stället för "komma" om du anger decimaler. Det finns en flik längst ner där du kan växla kalkylblad mellan metriska mått och US standard units.
Gjorde lite inställningar som visar exemplet med 3 kW max effekt
Den gulfärgade raden visar att en 41-liters pump skulle passa om du kör på 1800rpm
Bild
Här en bild som varit med här tidigare om regenerativ teknik typ vedklyvsventilen
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

edgein (trådstartaren)

#14 » 16:24:09, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej akkamaan,

tack för ditt långa svar, jag har fått mycket att tänka på. anledningen till denna tråden är att jag tänkte bygga en ny klyv. :grin:

gällande min "setup" så finns mycket i min andra tråd
[Allmänt] Jag och min vedklyv

...men i kort har jag följande att leka med:

Motor: 7.5kw i 1500 rpm
Cylinder: 90 mm
Kolv: 50 mm
Slaglängd: 705 mm
(jag har två..)
flöde ca 25 liter (18,5 cm2/rev)
~200 bar maxtryck

När jag använde ditt kalkylark kan jag inte få ihop det, det blir långt under 7.5kw, pga låg RPM?
Senast redigerad av ja-bond77 16:26:32, 26-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall! /ja-bond77

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#15 » 03:51:47, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:
Motor: 7.5kw i 1500 rpm
De nominella flöden på tvåstegspumparna utgår från 3600 rpm vilket är standardvarvtal på alla småmotorer typ Briggs&Stratton, Honda etc, här i USA. En anledning till dessa 3600 rpm är att man enkelt får ut 60Hz ur en generator driven av en sån motor. Så anledningen till att du aldrig når full effekt på dessa tvåstegspumpar är att ditt motorvarrvtal är för lågt. Du skulle behöva 2750 rpm om du kan bibehålla 200 bar maxtryck. Om maxtrycket ställs ner så behöver du högre varvtal för att kunna ta ut 7 kW. Men det har ju ingen betydelse med en tvåstegspump, då den största tvåstegspumpen är 65% större än din nuvarande pump, och ändå drar lägre effekt genom att den klyver med lågt flöde under nån sekund då högt tryck krävs, och klyver med högt flöde och hastighet när det endast krävs lågt tryck. Vilket är den större tidsandelen av ett utåtgående klyv-slag.

Cylinder: 90 mm

Antar att du menar invändig cylinderdiameter

Kolv: 50 mm

Antar att du menar kolvstångsdiameter

Slaglängd: 705 mm
(jag har två..)

För att enkelt kunna kalkylera på på cylindrarna i samkörning så kan du använda 127.25 mm som cylinder/kolvdiameter och 70.65 mm som kolvstångsdiameter. Då får du exakt samma kraft och hastighet på dessa grövre dimensioner som två av dessa 90/50 kolvar.

flöde ca 25 liter (18,5 cm2/rev)
~200 bar maxtryck

En enkel formel för att beräkna kW effekten är
"kW"="MPa"×"liter/sekund"
Din nuvarande pump går på 1500rpm = 25 rps, vilket ger 25×18.5=0.4625 l/s
200bar=20MPa
Det ger en maxeffekt på 9.25 kW när du kör på maxtrycket 200 bar.


När jag använde ditt kalkylark kan jag inte få ihop det, det blir långt under 7.5kw, pga låg RPM?


Japp så blir det med tvåstegspumpen, den största pumpen har 7.66 cc + 22.86 cc = 30.48 cc jämfört med din nuvarande på 18.5 cc. Grejen är att pumpen bara går på 7.66 cc upp till 200 bar vilket tar ca 3.8 kW, på lågtryck ställbart upp till 62 bar går den på 30.48 cc vilket tar ca 4.7 kW.
Ingen risk att säkringen går på gården...

Här ett räkneexempel från mitt kalkylprogram med dina dubbla kolvar...även din 18.5 cc pump ligger där med prestationsvärden på raden under den gula raden...

Bild

Har ett annat kalkyprogram för singelpump där du kan läsa lite teoretisk prestanda med både konventionell ventil och sk klyvventil. "Regen" i rubrikerna gäller med "klyvventil"...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se