Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Dubbla hydraulcylindrar [vedklyvare teori...]

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

edgein (trådstartaren)

#16 » 15:04:46, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

alltid lika kul och informativt att läsa dina svar! :)

jag kommer att ha både regenerativ ventil och hi/lo pump i åtanken när jag planerar den nya klyven.

men jag kommer nog att i alla fall testa att köra med en "slav-kolv" också. :) har ett extra ventilblock med fyra magnetventiler, måste kolla hur portarna är kopplade på den och se om jag kan göra nåt med den..

till sist har jag också frekvensen till motorn att leka med i och med att jag använder en frekvensomformare.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.



edgein (trådstartaren)

#17 » 15:07:01, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hej! Det är jag igen! Ursäkta mina dumma frågor om hydraulik men jag har snöat in lite på vedklyveriet...

Jag har en hyfsat relaterad fråga.. den handlar om dubbla cylindrar, men i serie istället.

Tanken jag har är att jag har en "snabb" cylinder som oftast jobbar, i serie med den har jag sedan en grövre cylinder som först aktiveras när trycket går över X antal bar.

Jag tänkte åstadkomma detta med en sekvensventil.

Skulle det funka? :)
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#18 » 15:25:20, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rita upp det där på ett papper och ta dig en funderare på om du verkligen vill ha två dubbelverkande cylindrar i serie och som skall trycka på samma klyvkniv.... :klia: :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

edgein (trådstartaren)

#19 » 17:37:31, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, jag tror jag har koll på det mesta. Menar du att kolvarnas totala längd blir blir för lång? Det "problemet" tänkte jag lösa med mina ögon och vid ett senare skeden med någon form av sensor eller brytare. Har jag missat nåt mer? :-)
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#20 » 19:37:02, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:Haha, jag tror jag har koll på det mesta. Menar du att kolvarnas totala längd blir blir för lång? Det "problemet" tänkte jag lösa med mina ögon och vid ett senare skeden med någon form av sensor eller brytare. Har jag missat nåt mer? :-)

Njae tänkte mera att du är lite för "hemlighetsfull" med vad du egentligen menar när du ställer dina "frågor". Om du har en del svar på dina egna frågor så underlättar det om du delger dem när du ber om råd....
Seriekoppling av cylindrar kan ju tolkas på flera olika sätt....
Hydraulisk seriekoppling är ju inte direkt möjligt men det kan ju inte de "okunniga" som följer tråden veta. Och du ger ju inte dirket sken av att veta allt heller när du ställer frågorna, men din kunskap dyker upp vid replikerna...
Har du funderarat på mekanisk "serie-parallell koppling av cylindrarna?

Här ett par olika varianter på kombinationer så att resten av läsarna också kan försöka förstå din ide.
Alternativen med olika långa cylindrar utan tryckstyrd sekvensventil förutsätter att man bar behöver högt tryck för att spräcka kubben i början av klyvningen
Bild
Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

edgein (trådstartaren)

#21 » 20:53:35, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag håller med om vad du säger och skall bättra mig! jag skäms också för att du lägger ner så mycket energi och tid på mig. men jag är väldigt tacksam!

fick dra fram mina paint-kunskaper och ritat hur jag tänkte mig! :)

Bild

cylinder 1 är den som används mest, den har en slaglängd som är lika lång som mellan tryckplattan och kniven.

säg att sekvensventilen byter port vid 10MPa, då har jag tänkte mig att cylinder 1 används upp till 10MPa och sedan kommer cylinder 2 att ta över om trycket är högre.

eftersom jag har en tryckplatta och inte kniven på cylinder-sidan så tror jag inte att jag borde få problemet som du skriver om "helt hård-kluven ved kan inte klyvas helt" utan jag kan enkelt (tror jag!) köra tillbaka släden och sedan börja om i så fall. då kommer cylinder 1 att ta sig fram till vedbiten och sedan kommer cylinder 2 att ta över igen och på så sätt ha hela sin längd till förfogande igen.

men jag vet fortfarande inte om jag tänker rätt.. finns det t.ex. någon risk att cylinder 1 kommer att åka tillbaka för att trycket från cylinder 2 är så stort eller är porten stängd där så oljan inte kommer ut?

och vad händer om trycket går under 10MPa igen, kommer sekvensventilen stanna kvar på cylinder 2 eller gå tillbaka till cylinder 1?

det var en jättebra idé att ha cylindrarna i serie men ändå lite parallellt som 3a och 3b, för att minska den totala längden.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Turbodiesel

#22 » 21:09:24, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket oljetryck får du i den klena cylindern om den är en bit ute, och den stora kommer in i bilden?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#23 » 21:22:50, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:jag håller med om vad du säger och skall bättra mig! jag skäms också för att du lägger ner så mycket energi och tid på mig. men jag är väldigt tacksam!

Inga problem...

Bild

Bra och tydlig bild


cylinder 1 är den som används mest, den har en slaglängd som är lika lång som mellan tryckplattan och kniven.
verkar vettigt att ha full slaglängd på den
säg att sekvensventilen byter port vid 10MPa, då har jag tänkte mig att cylinder 1 används upp till 10MPa och sedan kommer cylinder 2 att ta över om trycket är högre
.
Här kommer ett av problemen för dig. Om klyvningen går lätt i början med lilla kolven och sedan behöver hjälp av stora kolven så kommer den stora kolvens kraft att göra den stillastående lilla kolven till "pump". Om den lilla kolven har en fjärdedel så stor kolvyta som den stora kolven så kommer trycket i den lilla kolven att bli fyra gånger så högt, om den inte tillåts backa tillbaka. Om då den stora kolven går upp till 200 bar så får du 800 bar i den lilla kolven. Så nu måste du låta den lilla kolven gå tillbaka till botten och då är hela vitsen med seriekoppling en förlorad

eftersom jag har en tryckplatta och inte kniven på cylinder-sidan så tror jag inte att jag borde få problemet som du skriver om "helt hård-kluven ved kan inte klyvas helt" utan jag kan enkelt (tror jag!) köra tillbaka släden och sedan börja om i så fall. då kommer cylinder 1 att ta sig fram till vedbiten och sedan kommer cylinder 2 att ta över igen och på så sätt ha hela sin längd till förfogande igen.

See min kommentar ovan om tryckförstärkningen i den klena kolven
men jag vet fortfarande inte om jag tänker rätt.. finns det t.ex. någon risk att cylinder 1 kommer att åka tillbaka för att trycket från cylinder 2 är så stort eller är porten stängd där så oljan inte kommer ut?

Igen se ovan

och vad händer om trycket går under 10MPa igen, kommer sekvensventilen stanna kvar på cylinder 2 eller gå tillbaka till cylinder 1?

Det kommer det inte att göra, sekvensventilen skall växla upp och ner

det var en jättebra idé att ha cylindrarna i serie men ändå lite parallellt som 3a och 3b, för att minska den totala längden.

Alltid när du använder flera parallella kolvar så ska alla utom den klenaste vara frikopplade från klyvkniven/tryckplattan oavsett sekvensventiler inte
Detta för att slippa frakta återfyllnadsolja vilket medför mycket stora förluster....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron