Okidoki. Nyckelordet som kanske saknas är slangbrottssäkring.
Slangar kan smälla av plötsligt och oväntat, en
lastare kan plötsligt dimpa i backen. Sker det på nåt småbruk i skogen på en BM Viktor med 300kg gödsel i skopan 1 meter upp i luften är det ingen som bryr sig, ny
slang och på det igen. Där finns heller ingen som helst slangbrottssäkring.
Om armen på en teleskopare med 2 ton byggmaterial på gaffeln plötsligt dimper i backen från 7 m höjd på en byggarbetsplats blir det naturligtvis en annan femma, det kommer kanske t.o.m. på TV-nyheterna. Alltså är dessa maskiner utrustade med lasthållarventil/overcenterventil etc. (kärt barn har många namn) monterad rätt på cylindern. En lasthållarventil/overcenterventil har flera uppgifter:
- se till att sänkhastigheten inte skenar med tung last (ganska nyttigt men går att kompensera med erfaren förare)
- förhindra
kavitation på cylinderns lågtryckssida vid sänkning med tunglast (kan vara lite nyttigt ibland, ett visst irritationsmoment att skopan stoppar när den når backen, tar några sekunder innan man kan trycka med skopan mot backen)
- och som nämnt, att förhindra att lastaren rasar i backen vid slangbrott (kanske är det bara en lem som står på
spel, kanske är det liv också. Nyttan med att spara liv är svår att gradera...)
Ryker det en slang så stoppar armen men den ramlar inte ner. Det går till och med att sänka kontrollerat med
spak om man bara har koll på oljenivån och kan acceptera att landskapet duschas i
olja (nån form av insexnyckelstyrd nödsänkventil brukar också finnas för mer diskret sänkning). För att dessa ventiler ska funka som tänkt så krävs en
slid som drenerar bägge portarna till tank i neutral (den tekniska termen för denna typ av slid är alltså babianhydraulik).
Brukarnyttan med lasthållarventiler är alltså att du slipper komma på nyheterna om en slang smäller av på din teleskopare, babianhydrauliken är en oundviklig bieffekt av denna säkerhet.