Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Spärrventil eller vad det kallas

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 08:35:22, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våra Merlo lastare har babianhydralik ( den yttre hydraliken är trycklös när spaken är i neutral läge ) behöver en ventil som låser kolvar när jag inte aktiverar ventilen . Tänkte köra min Vesslan grävarm med Merlon behöver då något som låser hydralcylindrarna när jag inte aktiverar yttrehydraliken . Vad kallas ett sånt ventilpaket? Var in på OIEs hemsida men vet inte vad det kallas .
En fundering till jag behöver splitta 3e funktionen för att få en 4e funktion . Har skaffat en 6/2 elventil till det , själva funderingen kan jag sätta spärr ventilen före 6/2 ventilen eller måste jag ha två spärrventiler efter elventilen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



MN

#2 » 08:51:31, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Pilotstyrd backventil/lasthållningsventil" är vanlig benämning. Antar du vill ha en som funkar i bägge riktningar.

Spännade att du kallar Merlos idé för babianhydraulik. Har inte heller sett vilken kundnytta de uppnår med denna lösning.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jac

#3 » 09:08:37, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Babianhydraulik? Att både A och B portarna är öppna till tank i neutral?
Det används på alla maskiner med lashållarventiler (overcenterventiler), dels för att dränera pilottrycket så att dom verkligen stänger och dels för att få nytta av shockventilsfunktionen på en typisk lashållarventil.

Pilotstyrda backventiler kan användas men dom har av-på funktion.
https://www.oie.se/Produkter/backventil-1001792937

Overcenterventiler funkar proportionalt:
https://www.oie.se/Produkter/overcenter ... 1001792930

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MN

#4 » 10:10:02, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac: Säkert skitbra tekniskt med babianhydrauliken men jag skrev ordet "kundnytta". Det är en stående fråga med dessa maskiner hur man fixar att redskapshydrauliken inte klappar ihop - inte så kul med en balgrip som släpper balen direkt t ex.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 11:17:38, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uttrycket babianhydraulik kommer här ifrån MN @ [Allmänt] Kamrem på Deutz motor 2012 L04 2V ?
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jac

#6 » 11:25:55, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Jac: Säkert skitbra tekniskt med babianhydrauliken men jag skrev ordet "kundnytta". Det är en stående fråga med dessa maskiner hur man fixar att redskapshydrauliken inte klappar ihop - inte så kul med en balgrip som släpper balen direkt t ex.

MN


Det är uppfattat, jag skippar dom tekniska förklaringarna fortsättningsvis.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#7 » 11:42:57, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
MN skrev:Jac: Säkert skitbra tekniskt med babianhydrauliken men jag skrev ordet "kundnytta". Det är en stående fråga med dessa maskiner hur man fixar att redskapshydrauliken inte klappar ihop - inte så kul med en balgrip som släpper balen direkt t ex.

MN


Det är uppfattat, jag skippar dom tekniska förklaringarna fortsättningsvis.


Förklara på! Det är bra för de som inte kan och vi som kan kan skita i att läsa den biten.

:grin: :thumme:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

5 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MN

#8 » 12:02:09, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
MN skrev:Jac: Säkert skitbra tekniskt med babianhydrauliken men jag skrev ordet "kundnytta". Det är en stående fråga med dessa maskiner hur man fixar att redskapshydrauliken inte klappar ihop - inte så kul med en balgrip som släpper balen direkt t ex.

MN


Det är uppfattat, jag skippar dom tekniska förklaringarna fortsättningsvis.


Jac: Missförstå mig inte - jag läser alltid dina initierade svar som jag lärt mig mycket av! :bira:
Min invändning är ju att tillverkaren med denna lösning skapar ett problem för användaren.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman (trådstartaren)

#9 » 12:14:33, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Babianhydraulik? Att både A och B portarna är öppna till tank i neutral?
Det används på alla maskiner med lashållarventiler (overcenterventiler), dels för att dränera pilottrycket så att dom verkligen stänger och dels för att få nytta av shockventilsfunktionen på en typisk lashållarventil.

Pilotstyrda backventiler kan användas men dom har av-på funktion.
https://www.oie.se/Produkter/backventil-1001792937

Overcenterventiler funkar proportionalt:
https://www.oie.se/Produkter/overcenter ... 1001792930

Vilken av dessa ventiler bör jag använda dels till grävarmen ( där kör man dels vridningen eller skopan med yttre hydraulik ) en timmer grip ,en gripskopa samt diagonalbladet. Bal klämman sitter det någon ventil på i original.
Vilken typ av hydraulik som är bra eller dåligt har jag inte grunnat så mycket över , där emot kan jag se vissa fördelar att snabbkoplingarna är trycklösa när jag kopplar slangar .
Är rätt stor pris skillnad på dessa ventiler.
Jac jag är väldigt tacksam för att det finns medlemmar på forumet som tar sig tid att förklara för dom som inte kan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jac

#10 » 14:56:24, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okidoki. Nyckelordet som kanske saknas är slangbrottssäkring.

Slangar kan smälla av plötsligt och oväntat, en lastare kan plötsligt dimpa i backen. Sker det på nåt småbruk i skogen på en BM Viktor med 300kg gödsel i skopan 1 meter upp i luften är det ingen som bryr sig, ny slang och på det igen. Där finns heller ingen som helst slangbrottssäkring.

Om armen på en teleskopare med 2 ton byggmaterial på gaffeln plötsligt dimper i backen från 7 m höjd på en byggarbetsplats blir det naturligtvis en annan femma, det kommer kanske t.o.m. på TV-nyheterna. Alltså är dessa maskiner utrustade med lasthållarventil/overcenterventil etc. (kärt barn har många namn) monterad rätt på cylindern. En lasthållarventil/overcenterventil har flera uppgifter:
- se till att sänkhastigheten inte skenar med tung last (ganska nyttigt men går att kompensera med erfaren förare)
- förhindra kavitation på cylinderns lågtryckssida vid sänkning med tunglast (kan vara lite nyttigt ibland, ett visst irritationsmoment att skopan stoppar när den når backen, tar några sekunder innan man kan trycka med skopan mot backen)
- och som nämnt, att förhindra att lastaren rasar i backen vid slangbrott (kanske är det bara en lem som står på spel, kanske är det liv också. Nyttan med att spara liv är svår att gradera...)
Ryker det en slang så stoppar armen men den ramlar inte ner. Det går till och med att sänka kontrollerat med spak om man bara har koll på oljenivån och kan acceptera att landskapet duschas i olja (nån form av insexnyckelstyrd nödsänkventil brukar också finnas för mer diskret sänkning). För att dessa ventiler ska funka som tänkt så krävs en slid som drenerar bägge portarna till tank i neutral (den tekniska termen för denna typ av slid är alltså babianhydraulik).

Brukarnyttan med lasthållarventiler är alltså att du slipper komma på nyheterna om en slang smäller av på din teleskopare, babianhydrauliken är en oundviklig bieffekt av denna säkerhet.

4 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MN

#11 » 15:11:24, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac: Jag tror nog att Görans Merlo har lasthållning/slangbrottsskydd på de flesta funktionerna på maskinen utan kruxet är på uttaget/uttagen för redskapshydraulik dvs det som front/hjullastarspråk kallas 3 och 4:e funktion. Tar vi balgripen som exemple så kan ju Göran klämma fast en rundbal med rundbalsgripen men cylindern blir trycklös i samma ögonblick som spaken släpps = gripen tappar balen.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jac

#12 » 15:30:21, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag trodde kanske dom gick på 6/2 ventil på nån lastbärande funktion.
Samma typ av slid (babianhydraulik, båda portarna till tank i neutral) används även om man ska köra nånting med motor, kantklipp, sopvals, snöslunga etc. Kallas då motorslid. Poängen är att man inte ska smälla slangar eller axel på en klippare om man sätter spaken i neutral och den snurrar med full fart, det blir liksom tvärstopp då med en vanlig slid. Med motorslid får den varva ner i sitt eget tempo (även om en del är strypta).
Är lösningen så enkel så kan man byta slid, billigare och kanske mindre jobb än att montera extraventiler på balgripen. Vet man vad det är för typ av ventiler på Merlon? Såg ingen manual på downloads.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#13 » 15:33:20, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om dimpa i backen, det for förbi en video på fejan nyligen med en snubbe som skulle "nödsänka" bommen på en stor Cat grävare, antagligen genom att lossa lite på slangkopplingarna. Nån som har länk till den?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Göran Ekman (trådstartaren)

#14 » 15:38:38, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi tar mina maskiner som exempel så kommer jag inte att tappa balen när jag släpper reglaget till yttre hydraliken, därför att våran balgrip har ett sinnrikt konstruerat ventilpaket som låser balgripens hydraulik vid tryckbortfall på maskinen .
Det är alla andra redskap som inte har det sinnrikt byggda ventilpaketet som är mitt lilla problem för ögon blicket. Vilket av ventil paketen ovan funkar tillräckligt bra för mig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jac

#15 » 15:44:30, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade köpt den dyrare varianten, den andra är mest av eller på, kan bli väldigt ryckigt om den hamnar på fel applikation. Nåt facit har jag dock inte.
Har du tillräckligt med extra ventiler på Merlon för att köra alla grävarens funktioner? Edit: ser nu att det bara är två funktioner på Vesslan.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se