Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Spärrventil eller vad det kallas

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Göran Ekman (trådstartaren)

#16 » 17:07:02, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänkte jag röra till det hela lite till . På den äldre av mina Merlo maskiner fick jag med ett ventilpaket som ser ut så här.

Bild
Den är monterad på maskinens yttre hydraulik. Den ventilen behåller oljetrycket på redskaps sidan när man släpper reglaget till yttrehydrauliken . Den håller gripar i öppet läge när jag släpper reglaget.
Nackdelen med den placeringen är att jag kan inte göra slangarna till redskapet trycklösa , blir svår kopplat .
Visst är det där en dubbel verkande spärr ventil av enkel modell? Hittar inga symboler på den ventilen.
På den nyare maskinen har jag ingen ventil idag.
Bild
Och jag kan inte se någon fördel för mig att ha yttrehydrauliken där det inte blir trycklöst.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



akkamaan

#17 » 18:03:58, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:På tal om dimpa i backen, det for förbi en video på fejan nyligen med en snubbe som skulle "nödsänka" bommen på en stor Cat grävare, antagligen genom att lossa lite på slangkopplingarna. Nån som har länk till den?

Jag tror att jag postade den länken på Facebook Maskinistgruppen den 12e Februari. Den kom från Heavy Equipment Planet....
Länk till videon på Facebook

Laddade nyss upp videon på Youtube också
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#18 » 15:36:33, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Om vi tar mina maskiner som exempel så kommer jag inte att tappa balen när jag släpper reglaget till yttre hydraliken, därför att våran balgrip har ett sinnrikt konstruerat ventilpaket som låser balgripens hydraulik vid tryckbortfall på maskinen .
Det är alla andra redskap som inte har det sinnrikt byggda ventilpaketet som är mitt lilla problem för ögon blicket. Vilket av ventil paketen ovan funkar tillräckligt bra för mig.
Göran i Björnarbo


Balgripen var bara ett exempel. Att byta slider ser jag som ett alternativ, lite beroende på hur svårt det är att få tag på dom.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Göran Ekman (trådstartaren)

#19 » 21:22:40, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byter jag sliderna kan jag inte bli av med trycket i slangarna då blir det svårt att koppla redskap.
Jag har inte blivit riktigt klok på när man har nytta av en overcenter ventil.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

akkamaan

#20 » 04:09:44, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Jag har inte blivit riktigt klok på när man har nytta av en overcenter ventil.



Overcenterventiler användes huvudsakligen för följande ändamål:
Lasthållning: Overcenterventilen förhindrar lastens/kolvens rörelse när riktningsventilen är i neutralläge, vilket möjliggör användning av i neutralläget öppna riktningsventiler och därigenom förebygga de negativa effekterna av slidläckage som man får med stända abetsportar i neutralläge. En sån overcenterventil måste pilotstyras för att öppna i returriktningen.

Lastkontrol: Overcenterventilen förhindrar att lasten går av gravitation eller rörelseenergi går fortare än pumpens aktuella flöde vilket förebygger kavitation i hydarulmotorn/cylindern och sämre kontroll. Kallas ibland oockså för mottrycksventil. Vanlig på skogskranars vippfunktion som går "over center" när vippen står vertikalt. Dessa overcenterventiler är mottrycksstyrda.


Lastsäkerhet: Vid slangbrott kan en övercenterventil monterad på en cylinder, dvs ingen slang mellan ventil och cylinder, förhindra okontrollerat fall av arm/bom/last vilket viktigt eftersom det kan skada människor eller egendom. Dessa overcenterventiler är också pilotstyrda

Här en video som föklarar lite olika varianter, spola fram till 5 min 13 sek för att skippa en lång ingress om olika typer av tryckstyrande ventiler
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Göran Ekman (trådstartaren)

#21 » 13:41:00, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på balgripen enligt något produkt blad ska den ha en pilotstyrd backventil och överströmningsventil tror att tanken med överströmmaren är att man inte ska klämma sönder balplasten.
Resterande redskap är en timmer grip och en gripskopa där tror jag att en overcenterventil är overkill. På gräv armen är det skopan den tror jag inte kommer att ge någon stor belastning .
Det jag kan fundera är hur det blir med sido manövreringen. Där sitter det två kolvar en på var sida som drar en kedja o mellan sig där sitter det någon form av ventil med en justering en sådan ventil per kolv .
Det som skulle kunna dumma sig är maskinens tilt när jag ska köra den som grävmaskins sticka där sitter det en ventil med en klen ledning från minus sodan till en ventilen som sitter på plus sidan av tiltkolven.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se