Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Gresen minneapolis ventilpaket, max tryck

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

outback (trådstartaren)

#1 » 20:05:00, 28-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat greja lite med ett hydraulaggregat och kolv till en vedklyv.
Har ett ventilpaket som heter gresen minneapolis. Kommer från en davidbrown skogsmaskin från kanske 50-60 talet.

Vad klarar ett sånt för tryck tro?

Nån som tror det är lämpligt till vedklyv eller direkt olämpligt?


Bild

Bild

Bild

Bild
Ser ut som D5
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT



outback (trådstartaren)

#2 » 17:06:58, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag testkört paketet och det funkar.
Största problemet var att fixa nipplar till portarna. Det är konisk rörgäng och det fanns inte i hydraulikfirmans sortiment.
Dom tyckte jag skulle locktita en vanlig rörgäng och dra lite lämpligt men inte för hårt.
Så det blev en sån lösning.

Blir ingen jättesnabb vedklyv... 7 sek ut och 5 in. (380mm slaglängd)

Kanske skulle kunna gå få lite snabbare. I aggregatet sitter det block och tryckstyrd riktningsventil. Hålen i dom blocken är ju inte stora, frågan är hur mycket dom stryper jämfört med att ta bort blocket helt och sätta skottgenomgång i tanken till tryck och retur?

Pumpen är på 11cm3 och ger väl mot 16 lit/min vid 1400 varv.
kolven är 70/40.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

akkamaan

#3 » 08:53:53, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gresen är numera ägt av Parker. Tror också Gresen har förflutet tillsammans med Cross.
Skulle tro att din riktningsventil är en (eller en föregångare till) Gresen SP/SPK/SSK Serien. De var klassade för 2000psi/138bar och 20gpm/76lpm.

Med en "vanlig" fast pump som du använder, så kommer inte hastigheten att påverkas av strypningar i ledningsvägarna, nipplar, ledningar etc. Undantag om dessa strypniingar gör att pumptrycket blir så högt att oljan "överströmmar" via tryckbegrönsningsventilen. Också kan internt läckage öka några % vid ökat tryck (strypnig), men det kommer inte att vara noterbart för ögat om din pump är i någorlunda gott skick.

Oönskat motstånd i ledningar mm, ger upphov till värmeförluster pga tryckfall. Jfr ett elsystem med för klena el-ledningar...

Nu är ju din pump så liten att Gresen-ventilen inte skall behöva vara nåt prolem för detta. (Resten av ditt system kan dock vara underdimensionerat....)
Det kommer isället att bli så att det blir extra lätt att "smygköra" klyvkolven, om man mot förmodan skulle behöva göra det. Troligen ingen större reaktion på klyvkolven under de första 50%-en av spakutslaget på Gresenventilen...

Beroende på hur effektiv (ny) din pump är, så borde i alla fall dina "nominella värden" för klyven vara följande :
nominellt pumpflöde vid 1400 rpm 15,4 lpm
Utåtgående hastighet 6.7 cmps x 5,7 s = 380 mm
Inåtgående hastighet 9,9 cmps x 3,8 s = 380 mm
Dessa ovanstående värde är föremål för reduktion beroende på hur sliten pumpen är, kalkylera med åtminstone 10% lägre flöde alt långsammare kolv, vid maxtryck...kan vara 20-25% eller mera på en gammal pump....

Pumpeffekt vid 138bar 3,54 kW
Kraft vid utåtgående 53,11 kN alt 5,41 ton
Kraft vid inåtgående 35.77 kN alt 4,65 ton

Vad koden D5 står för vet jag inte, men de måste ha med bestyckningen att göra, och då är det väl mest troligt att det är en kod för typen av slid i ventilen....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

outback (trådstartaren)

#4 » 09:27:08, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för informationen.

Jag kan nämna att det satt ett snarlikt paket på samma maskin, dock enkelverkande och det heter monsun och vad jag förstår så hör väl även det till Parker.

138 bar. Får hålla lite koll då på manometern.

Ja, det verkar som det skulle gå smygköra tuben väldigt fint nästan med millimeter precision :)

Min pump skulle jag tro att man kan klassa som sliten... Skulle tro att den gått dagligen i ca 15 år, i en utgödsling. Men jag har då haft upp den i 100 bar, har inte vågat testa hur högt den orkar :)

Får se vad det blir av det här...
Allt är ju så rackarns dyrt när man ska hålla på och mixtra... många bäckar små...
I slutändan så är det inte långtifrån att det blivit billigare att köpa färdigbyggt... Fast det är ju inte lika roligt :mrgreen:
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

akkamaan

#5 » 13:28:39, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monsun har aldrig varit kopplat till Gresen. Monsun var ett Svenskt företag från Spånga, som långt tillbka slogs ihop med Tison från Enköping, och bildade Monsun-Tison, som då ägdes av Incentive och Atlas Copco. Vilka senare slogs ihop med Volvo hydraulic, och VOAC bildades. VOAC köptes sedan av Parker Hannifin 1996.

När man klyver ved med hydraulklyv, så är det väldigt sällan som det krävs maxtryck. Om det krävs så är det under nån tiondels sekund innan man spräckt vedkubben....samt om man står och drömmer och kör kolven i botten under ett längre tag.

Det finns en uppsjö av billiga, för ändamålet anpassade ventiler för vedklyvar här i USA. Du kan köpa en ventil med automatik för 500SEK plus frakt för ett par hundralappar
Exempel
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se