Gresen är numera ägt av Parker. Tror också Gresen har förflutet tillsammans med Cross.
Skulle tro att din
riktningsventil är en (eller en föregångare till) Gresen SP/SPK/SSK Serien. De var klassade för 2000psi/138bar och 20gpm/76lpm.
Med en "vanlig" fast pump som du använder, så kommer inte hastigheten att påverkas av strypningar i ledningsvägarna, nipplar, ledningar etc. Undantag om dessa strypniingar gör att pumptrycket blir så högt att oljan "överströmmar" via tryckbegrönsningsventilen. Också kan internt
läckage öka några % vid ökat
tryck (strypnig), men det kommer inte att vara noterbart för ögat om din pump är i någorlunda gott skick.
Oönskat
motstånd i ledningar mm, ger upphov till värmeförluster pga tryckfall. Jfr ett elsystem med för klena el-ledningar...
Nu är ju din pump så liten att Gresen-ventilen inte skall behöva vara nåt prolem för detta. (Resten av ditt system kan dock vara underdimensionerat....)
Det kommer isället att bli så att det blir extra lätt att "smygköra" klyvkolven, om man mot förmodan skulle behöva göra det. Troligen ingen större reaktion på klyvkolven under de första 50%-en av spakutslaget på Gresenventilen...
Beroende på hur effektiv (ny) din pump är, så borde i alla fall dina "nominella värden" för klyven vara följande :
nominellt pumpflöde vid 1400 rpm 15,4 lpm
Utåtgående hastighet 6.7 cmps x 5,7 s = 380 mm
Inåtgående hastighet 9,9 cmps x 3,8 s = 380 mm
Dessa ovanstående värde är föremål för reduktion beroende på hur sliten pumpen är, kalkylera med åtminstone 10% lägre
flöde alt långsammare
kolv, vid maxtryck...kan vara 20-25% eller mera på en gammal pump....
Pumpeffekt vid 138bar 3,54 kW
Kraft vid utåtgående 53,11 kN alt 5,41 ton
Kraft vid inåtgående 35.77 kN alt 4,65 ton
Vad koden D5 står för vet jag inte, men de måste ha med bestyckningen att göra, och då är det väl mest troligt att det är en kod för typen av
slid i ventilen....