Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Bygga 50-100 tons press

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

RedBaron (trådstartaren)

#1 » 05:22:21, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver pressa några plåtdetaljer och skulle behöva en qvintuspress men de står inte direkt som spön i backen så jag funderar nu på att bygga en egen liten press. Det behövs ganska många ton så en enkel handpumpad verkstadspress räcker inte.

Jag funderar på om det går att använda några billiga 20tons pelardomkrafter som hydraulcylinder och sedan parallelkoppla till pumpen från en hydraulisk vedklyv.

Köpte en domkraft häromdagen men har inte pillat isär den än. Sitter ju någon slags backventil i dem som man måste lossa på för att sänka. Skulle vilja modda så att jag kan skruva en hydraulledning där handpumpen sitter men vill inte behöva öppna ventiler manuellt för att sänka om jag monterar 3-4 domkrafter parallellt.

Någon som har koll på pelardomkrafter och vedklyvar?
Är det möjligt att bygga en press av delar från dessa?
RedBaron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:44, 30-05-2019
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Skru'are

#2 » 06:35:41, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avser du en quintuspress med gummimembran och oljetryck på det. Flexformning. Det är ju ganska avancerade maskiner....
Eller handlar det om begränsad formning/djup.
Tex pressa mot gummimatta.
Sprängformning är inte alternativ?

Att parallellköra flera betyder väl att det fordras stativ för att ta hand om flera laster att samverka.
Kan du berätta mer?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

RedBaron (trådstartaren)

#3 » 10:26:08, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är inte någon riktig quintuspress jag tänker på utan snarare en gummipress som du säger. Detaljen som ska formas är spryglar till en flygplansvinge. De är gjorda av tunn aluminiumplåt och ser ut så här.
Bild
Bild
Bild

lätta att bocka om det inte vore för att den bockade kanten är böjd. Därav behovet av gummipressen.
Jag hade tänkt mig någonting i stil med detta (obs principskiss):

Bild

Det krävs inte så mycket kraft att bocka plåten utan det är nog snarare för att deformera gummiplattan. En sprygel är ca 800 mm lång och 200 mm bred. Bocken är 15-20mm djup.
En 20 tons pelardomkraft från Jula kostar ca 400 kr. Fyra st domkrafter ger 80 ton vilket borde räcka tycker jag utan att ha räknat någonting på det. Jag skulle vilja parallellkoppla dessa fyra domkrafter och driva dem med hydraulpumpen från en billig vedklyv.

Någon som har några tankar på det?

2 personer gillar det här inlägget.
RedBaron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:44, 30-05-2019
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#4 » 10:42:29, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

använd nån enklare form av flödesdelning åtminstone. Skitsvårt att få flera olika kolvar att gå lika. Är ramverket styvt så hjälper det till men samtidigt får det ju inte fastna snett liksom.

Kolla hur stora kantpressar är utformade, dom har ju iaf två kolvar som går ganska lika. Nog svårt det.

Annars två stycken kolvar från portopower o likn finns ju med 40 tons kraft eller mer, sen med tryck på ca 700 bra. Då blir allt lite mindre också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Skru'are

#5 » 12:42:58, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en ganska liten radie.
"Aluminium" finns i ett stort antal legeringar och tillstånd. Duktiliteten påverkas av deformationshärdning. Materialet är troligtvis härdbart och formas före.
Det finns ganska enkla verktyg för handformnìng, men här är det nog inte OK med det?
Ibland har man fasthållning vid pressning.
Återfjädring komplicerar.
För flyg räcker inte min kunskap, du vet nog mer (hoppas jag), men hur det skall formas kan påverka pressens utformning och funktion mekaniskt. Lite mer förutsättningar fordras.
Det finns en flygtekniker på M som känner till regelverk od. Janson den förste.

Ju mer man lärt sig, ju svårare är det.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

RedBaron (trådstartaren)

#6 » 13:04:53, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är flygingenjör så detta är min hemmaplan. Materialet är 6061-T6 och radien är liten. Återfjädringen är ca 7-8 grader, därav behovet av gummipress.
Man kan enkelt handknacka fram spryglarna och det tar nog mindre tid än att bygga en press men jag vill skapa en lite mer industriell process för att kunna bygga fler.
Laserskära de platta ämnena och pressa till formen i gummipressen så att de blir exakt lika varje gång. Bitarna ska nämligen nitas mot andra bitar men en hålbild som också är laserskuren eller stansad.

2 personer gillar det här inlägget.
RedBaron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:44, 30-05-2019
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#7 » 14:00:38, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl kollat yotuben förstås, Men har för mig att det va något liknande, som de hade gjort enkelt för pressning av dylikt. Men minns tyvärr inte va det hette..


Här va det 1 Inte säkert det va till någon hjälp men.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

tortap

#8 » 14:31:34, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur du än väljer att gå vidare håll tråden uppdaterad. Det var ett intressant problem.

Det finns en 200 tons press på Tovek just nu annars. Men det blir en ganska stöddig bit.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

MekJan

#9 » 15:49:35, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modifiera en gammal limpress kan det vara ett alternativ ? Tämligen stor men har ingen aning om tryck osv , bör kunna köpas loss för lite mer än kilopris ! Inte min men kan förmedla kontakt . :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Stridis2

#10 » 17:13:27, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan: Om du menar fanerpress så kan jag inte tänka mig att de kommer i närheten av de krafterna. Jag har en demonterad jag tänkte använda till att bygga en bred verkstadspress av. I original bredd tål balkarna ca 25 tons punktbelastning mitt på.

RedBaron: Att använda domkrafter och hydraulaggregat tror jag inte ett dugg på. Dels så har man kanske 700 bars tryck i domkrafterna men avsevärt mycket mindre i vedklyven, så redan där tappar du kraft. Att synka kolvarna är problematiskt (men fullt möjligt), och det kostar pengar.
Att använda endast en kolv underlättar mycket, men man måste ha ganska ordentliga styrningar om man inte har absolut symmetrisk belastning på pressen.
Tittar du på en produktionspress så har även relativt stora sådana (sett för dina behov) bara en kolv men ordentliga styrningar, antingen pelare eller geidrar.

Att komprimera 30 * 100 cm gummi tar sin lilla kraft. Givetvis beroende på vilken kvalité du får tag på skulle jag gissa att du behöver närmare dina 100 ton.

Skulle jag ha tillverkat de detaljerna hade jag kraftigt övervägt att leja bort själva pressningen, alternativt lånat en produktionspress. När det gäller verktyg så hade jag letat upp något företag som håller på med produktionspressning och / eller verktygstillverkning för produktionspressning. Hör med dem om de har något gammalt pelarverktyg i lagom storlek som de inte behöver längre och köp detta för skrotpengar. Det finns alltså färdiga basställ som består av två tjocka stålplattor (kanske 50 mm tjocka) som sitter ihop med två eller fyra pelare och glidlagringar. Mellan dessa plattor monteras de delar som bildar den bearbetande delen av verktyget. Skruva bort allt sådant gammalt mög du inte behöver. Laserskär eller fräs till en plåt som passar utanpå din färdiga detalj och en som passar inuti. Montera plåtarna i pelarstället. Det finns till och med tejp som håller för detta, annars kan man borra och gänga ner i plattorna.
Nu har du ett färdigt verktyg som du kan tillverka många hundra delar i. Men viktigast av allt, det gå snabbt att rigga och köra verktyget. Har du en vettig press tar det kanske en kvart att slänga upp verktyget och mindre än en minut (troligare en halv) för varje del att köra. Dvs att på en inhyrd timme för några hundralappar tillverkar du alla delar du behöver.

Givetvis kan man köra mitt verktyg i en lätt modifierad verkstadspress också, i alla fall om den har hydraulisk lyft av kolven, om du tycker det är roligare att köpa en sådan än att hyra någon annans press. Men gör du ett präglingsverktyg (istället för ett gummiverktyg) så tror jag du klarar dig på 10 ton istället för 100. :mrgreen:

Angående att laserskära ut delarna. Jag vet inte hur känsligt det är, men mig veterligen så går det inte att laserskära aluminium och få ett slätt skärsnitt. Uppförstorat ser det ut som ett mellanting mellan sågat med bågfil och ovan person skär med skärbrännare för hand. Stansning ger givetvis både ojämn kant och olika spänningar i materialet. Vattenskärning blir mycket bättre. Inte för jag vet om detta kan ha betydelse för sprickbildning och liknande men jag ville nämna det i alla fall. Laserskuret kommer i vilket fall som att fungera för din formpressning, men stansat kan spricka beroende på hur hårt du sträcker plåten.

Lite spridda tankar, men hur du än gör så håll oss uppdaterade. Låter som ett klart roligt projekt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nimbus

#11 » 17:45:15, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg ut pressningen till trestad laser i trollhättan, dom har en ny qvintus press installerad men det kanske inte var det frågan gällde..
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Skru'are

#12 » 22:45:45, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

RB
Då är du klart insatt i t ex tyska Eckold och kullagrade rullformningshandverktyg där. De förekommer även i USA och det är väl där som hembygge är stort.
Beträffande domkrafter.
Returen löses väl enkelt med att ha dem rätvända under gummiboxen. (Fjädrar brukar väĺ fungera annars?)
Trycket kan väl delas upp i steg; en "transportsträcka" och sedan t ex tryckluftsdrivning på pumparna.
Sammankoppling ger samma tryck på kolvarna som placeras symmetriskt. Dessutom ger gummit ett isostatiskt tryck och verkar därigenom utjämnande. Men gummilådan måste vara kraftig hursom.
Du har inte kollat på beg domkrafter för lyft och lansering av betongkonstruktioner. De är lite kraftigare... (Jag har lite dålig erfarenhet av billighetsdomkrafter, men kan ha varit otur med dem?)
Lite letande efter en kort tjock kolv kan kanske löna sig.
Beträffande skärteknik/toleranser så kan hålen skäras ut och kanter trimmas samt rynkor hindras med styrning; om trycket är stort nog.
Du är i en region där det finns många ställen att kolla runt på. Det gäller att hitta rätt gubbe på rätt nivå. Det går åt en massa grovt stål till stativ od också. Det går åt en del presentkort på smörgåstårta kanske.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

MekJan

#13 » 00:06:54, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis efter en kort promenad kan det konstateras att det var en vulkpress , så prestera ton lär inte vara problem men vrak som vrak kräver åtminstone lite kärlek ! :mrgreen:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Senkomat

#14 » 20:38:55, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat något på hydroformning?
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

RedBaron (trådstartaren)

#15 » 21:40:37, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för input.
Tack för YouTube länken. Den innehöll ju i princip allt jag behöver veta.
Skulle gärna leja ut pressande på sikt men jag har inte hittat något företag med lagom stor maskin. De quintuspressar som finns är på tok för stora och dyra och företagen som har dem är inte intresserade av så små serier som är aktuellt i mitt fall.
Att köpa en begagnad i dustripress är inte heller aktuellt mest på grund av storleken och vikten.
Jag har köpt en 20tons pelardomkraft som jag tänkte disdikera i helgen så tar vi det därifrån.

Är det någon som vet vad billiga vedklyvar jobbar med för tryck och flöden?

1 person gillar det här inlägget.
RedBaron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:44, 30-05-2019
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se