Fram till till början av 1970-talet så fanns det ingen spakservo på skogskranar. Antar att det var detsamma med grävare. Runt 1972-73-74 dök hydarulservo och 2-spaks
reglage upp på skogsmaskiner. Det var dåtidens Monsun-Tison som stod för hårdvaran. I och med att skogskranar har likheter i rörelsmönstret med arm-grävare så ville man samordna så att det blev en typ av reglage-standard som var lika för grävare och skogsmaskiner. Det var tillsatt en referensgrupp med industriföreträdare från skog och ntreprenad som kallades RTG, eller Rådgivande Tekniker Gruppen. Då kam man överens om att det fanns många fördelar med att tvåspaksreglage på grävare och skogskranar hade samma reglageföljd.
Så här såg 6-spaksystemet ut för skogskranar innan tvåspakssystemet introducerades. Visst fanns det mycket tycke och smak också och det fanns säkert flera olika standarder. Dåtidens Domänverket var tidiga att standardisera 6-spaksystemet. Det kan ha sett lite annorlunda ut.
Så här ser 2-spaksystemet ut idag och detta var också den spakstandard RTG förordade runt 1973-74. Har för mig att Domänverket tidigt föredrog att ha gripen där rotatorn är idag. Vi ska inte glömma att de första 2-spaksystem hade elektriska on/off knappar ovanpå spakarna vilket Domänverket inte tyckte var bra för man ville hellre kunna "finlira" med gripen än med rotatorn. Senare när alla sex funktionerna kunde köras proportionellt med sk EHC-styrning så rättade man på Domänverket in sig i RTG-standards-ledet...
Jag har ju inte följt grävarbranschen så jag kan inte säga om detta stämmer med grävmaskiner idag. Naturligtvis så
saknar standardgrävare utskjut och gripare och har i stället skoptilt(rätt benämning??) där skogskranen har grip-rotatorn.
Kommentera gärna med hur 2-spakreglagen är kopplade på era grävare.
MVH Per A