Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulproblem DELUXE.. Teleskoplastare Terex

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

dacz74 (trådstartaren)

#1 » 20:50:11, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har problem med min teleskoplastare Terex 3013 -00. När jag skjuter ut bomen går 1:a bomen ut ca 40-50 cm innan andra bommen (främre) börjar skjuta ut. De ska givetvis gå samtidigt. När jag drar in går de lika tills bakre bomen har ca 40-50 cm kvar till bottenläget sedan går det inte att skjuta in bakre längre om jag inte ställer bomen upp så att det får mer självtryck (tyngd ) ner, då går den helt in. Jo, jag har kört bomen in och ut 976 ggr i bott o i topp.. Misstänker att det är någon luft etc. som spökar, men borde leta sig ut tycker jag. Har packat om ena kolvstången (bakre) utan resultat. Har frågat runt bland div. experter inom området men utan några resultat. Laddar upp lite bilder på schema mm. Bilden med måttbandet är botten på kolvstången med en liten ventil på. Tacksam för tips och idéer
Mvh Daniel
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190820/66fc854b03489b74a7fbd6aadd103daf.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190820/934608e1d7eeac4bba5ba9ac8a178d90.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190820/79e20c69a539511461dbc17237006a1b.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190820/8d487d9ebc80279a04ebb3fbac846254.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190820/d28b0a444eb0e91d818b6e04f46d7cd8.jpg


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
dacz74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:30, 31-07-2016



Jac

#2 » 21:04:52, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotera bilderna med dom gula pilarna och tryck Ctrl + F5 för att uppdatera.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#3 » 21:18:21, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ej kollat schemat än men svullen cylinder är första tanken
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

dacz74 (trådstartaren)

#4 » 21:33:29, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Har ej kollat schemat än men svullen cylinder är första tanken
Ska mäta och kolla, men problemet har kommit och gått under tid. Men nu verkar det mer permanent

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
dacz74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:30, 31-07-2016

Scania bonden

#5 » 21:42:17, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å det går inte trögt mekaniskt ? Alltså att teleskopet trögar nånstans ?
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

dacz74 (trådstartaren)

#6 » 21:43:39, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Å det går inte trögt mekaniskt ? Alltså att teleskopet trögar nånstans ?
Nej inte alls, den är väl infettad.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
dacz74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:30, 31-07-2016

bonnen513

#7 » 21:46:22, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat schemat nu och kolvarna är ju seriekopplade och då kan det vara svårt att få ut luften i den oljan som är instängd.

Dock verkar det ju sitta ventiler för ändlägeskompensering.
Så prova att när du har dragit in den så fortsätt att dra in den i 30 sekunder till.
Och kanske samma sak när du trycker ut den så kör mot ändläget en stund
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#8 » 21:50:45, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sticker den lilla ventilen ut utanför ytan?
Hur ser det ut på andra sidan?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

dacz74 (trådstartaren)

#9 » 21:58:30, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Har kollat schemat nu och kolvarna är ju seriekopplade och då kan det vara svårt att få ut luften i den oljan som är instängd.

Dock verkar det ju sitta ventiler för ändlägeskompensering.
Så prova att när du har dragit in den så fortsätt att dra in den i 30 sekunder till.
Och kanske samma sak när du trycker ut den så kör mot ändläget en stund
Precis som du säger, när jag hade bytt kolvtätning så kopplade jag bara in bakre kolven och körde in och ut för att fylla olja och få ut luft.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
dacz74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:30, 31-07-2016

dacz74 (trådstartaren)

#10 » 22:00:21, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Har kollat schemat nu och kolvarna är ju seriekopplade och då kan det vara svårt att få ut luften i den oljan som är instängd.

Dock verkar det ju sitta ventiler för ändlägeskompensering.
Så prova att när du har dragit in den så fortsätt att dra in den i 30 sekunder till.
Och kanske samma sak när du trycker ut den så kör mot ändläget en stund
Har provat det ett antal gånger utan resultat i bomen i olika lägen, uppåt och nedåt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
dacz74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:30, 31-07-2016

QV_

#11 » 22:01:00, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1:a bom bakre
2:a bom främre

Det är lättare att läsa texten om man kallar bommarna för samma sak genom hela textmassan.

Min cylinder på grävaren var lite allmänt underlig i sina fenomen. Jag såg ingen svullnad när jag kollade med en stålskala.
Dock vart den bra med en nytt cylinderrör.

Om jag tolkar schemat rätt (nybörjare) så är det oljan från den bakre som påverkar den främre.
Om den främre inte rör sig så
1 kommer det ingen olja
2 oljan läcker förbi packningarna tills något mekaniskt i teleskopen gör att främre mekaniken kan röra sig lättare.

Om man har luft (har haft det en gång) så rör sig cylindern ryckigt om man kör den sakta.

Jag skulle satsa på att främre cylindern behöver åtgärdas.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bonnen513

#12 » 22:04:06, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är kanske fel att säga att det är luft i den instängda oljevolymen, det är nog mer rätt att säga att det är för lite olja.
Vad är grej nr 37 på schemat? Man skulle kunna tänka sig att det finns en kran för att fylla på olja men det tror jag knappast på en sån maskin

Men den betedde sig så här innan tätningsbytet eller?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

dacz74 (trådstartaren)

#13 » 22:05:40, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Sticker den lilla ventilen ut utanför ytan?
Hur ser det ut på andra sidan?
Den är nog jäms med om jag inte minns fel. De är som en kägla med säten utan någon fjäder. Men det verkar som den ska släppa igenom ojla på något vis. Den förbinder ju plus och minus sidan. Är inte hundra på funktionen på denna.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
dacz74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:30, 31-07-2016

dacz74 (trådstartaren)

#14 » 22:15:06, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:1:a bom bakre
2:a bom främre

Det är lättare att läsa texten om man kallar bommarna för samma sak genom hela textmassan.

Min cylinder på grävaren var lite allmänt underlig i sina fenomen. Jag såg ingen svullnad när jag kollade med en stålskala.
Dock vart den bra med en nytt cylinderrör.

Om jag tolkar schemat rätt (nybörjare) så är det oljan från den bakre som påverkar den främre.
Om den främre inte rör sig så
1 kommer det ingen olja
2 oljan läcker förbi packningarna tills något mekaniskt i teleskopen gör att främre mekaniken kan röra sig lättare.

Om man har luft (har haft det en gång) så rör sig cylindern ryckigt om man kör den sakta.

Jag skulle satsa på att främre cylindern behöver åtgärdas.
Mm. Lite luddigt kanske.. Är ingen van forumskrivare och har inte koll på alla funktioner .

Jo de är ju seriekopplade, och att det är luft i är jag ganska säker på, men frågan är hur man får bort den. (Den går lite ryckigt mellanåt)

Kanske får riva den cylindern med och kolla..
De konstiga är att jag hade samma problem för ett antal år sedan och blev det bättre till sedan försvinna helt i flera år.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
dacz74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:30, 31-07-2016

dacz74 (trådstartaren)

#15 » 22:20:48, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Det är kanske fel att säga att det är luft i den instängda oljevolymen, det är nog mer rätt att säga att det är för lite olja.
Vad är grej nr 37 på schemat? Man skulle kunna tänka sig att det finns en kran för att fylla på olja men det tror jag knappast på en sån maskin

Men den betedde sig så här innan tätningsbytet eller?
Så sant.
Har inte schemat i närheten nu, så kan inte säga exakt vad det står. Men en typ av slangbrottsventil, fick höra av en att de kunde vara en "overcenter" ventil

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
dacz74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:30, 31-07-2016


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron