Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Mäta ström till propotionalventil.

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

AN (trådstartaren)

#16 » 11:25:17, 20-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon mer var intresserad av sådana här mätningar rekomenderar jag detta webinar:
https://www.youtube.com/watch?v=tuZF3qeSpnQ
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



akkamaan

#17 » 17:10:11, 20-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Förmodligen är det bästa att använda en någotsånär bra digitalmultimeter UTAN true RMS-funktion, ställa den på lämpligt strömmätområde och koppla den i serie med spolen.
Om man vill ha referensvärde i mA för PWM strömmen så fungerar det med en vanlig analog eller digital multimeter...
Byggde den här EHC simulatorn 1986 för undervisningsändamål. Inspirerad av ÖSA-skolan i Alfta. ÖSA/FMG tillhandahöll komponenterna till symboliskt pris. Tack Hans-Åke Elofsson och "Begagnade Allan".
HV09 ventilpaket, PVE förstyrventiler, ICL spakreglage, IPS 302 styrenhet, ett utrangerat hydraulaggregat, lite småkomponenter frå ELFA.
Systemet. Tryck manometrar visar servomatningstryck och utstyrt servotryck från förstyrventilen. Analoga manometrar visar utstyrd medelspänning och medelströmstryrka. IPS-boxen är fullt justerbar för start och slutström. En uppskuren förstyrventil visar hur servoventilsliden påverkas av magnetkraften från solenoiden. PWM-rippel frekvensen och magnetkraften kan enkelt avkännas med en skruvmejsel mot servoventil-sliden. Systemet har en stol med en stolsensor som kopplar och ur IPS-boxen.
Ursäkta att filmen är kort och ofullständig. Men det var smått om tid när jag var hem och filmade den sommaren 2017.


Skogsmaskintillverkarna har alltid angivit dessa referensvärden i sina manualer. Ingen hokus-pokus. Att det sedan kanske måste mätas rippelfrekvens så är ju ett enkelt oscilloscope bra att ha. Men oftast är ju rippelfrekvensen inte hyperkritisk på ett exakt värde utan systemet kan fungera bra inom ett ganska brett frekvensområde. Frekvensen brukar kunna ställas in genom "tuning".
Här lite data på vad en Monsun-Tison/VOAC/Parker EHC förstyrventil har för systemkrav. Som sagt inget hokus-pokus...
Sen kan de ju finnas andra industriella applikationer som är mera hokus-pokus krävande... :mrgreen:
Redigerat: PWM är en frekvenspulserande pulsvidd modulerad likström, DC. Pulserande fyrkantvåg är inte nödvändigtvis en form av växelström. I proportional-styrning av mobil hydraulik är det en form av likström, DC.
Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN (trådstartaren)

#18 » 18:09:01, 20-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir väldigt tydligt med det uppskurna ventilpaketet, samt manometrar för tryck, och strömmätningen.
Väldigt pedagogiskt :grin:
Äger du detta paket idag? Finns det mer filmer där man kan följa mätvärdena på manometrarna, samtidigt som man ser rörelserna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#19 » 21:23:18, 20-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Det blir väldigt tydligt med det uppskurna ventilpaketet, samt manometrar för tryck, och strömmätningen.

På den tiden var ju IPS styrning relativt nytt men ändå nästan 100% etablerat bland skogsmaskintillverkarna så de etablerade förarna var väl någorlunda insatta i principerna för inställning´av start och slut-tryck/ström. Men de flesta visste ju inte vad det var som rörde sig inuti ventilerna. Att kunna erbjuda detta på skogsbrukskolans utbildning var värdefullt, och eleverna blev bra på både förståelse och intrimning av systemet.
Väldigt pedagogiskt :grin:

Tack! Hade jag varit kvar i yrket så hade jag fullbordat min uppskurna hydrostat-simulator med en styrförstärkare också. Nu står den där endast en potentiometer
Äger du detta paket idag?

Har aldrig ägt det. Jag byggde det som anställd på min skogsmaskinutbildande skogsskola. Idag står det i långtidsförvaringsförrådet.
På den tiden fanns stor motivation att använda simulatorn vid utbildning. Idag är ju allt ytterligare elektroniserat med mjukvarustyrning. Men den elektro-hydrauliska förstyrnings-principen är ju den samma idag. Dvs från PWM till slidförflyttning i riktningsventilpaketet.

Finns det mer filmer där man kan följa mätvärdena på manometrarna, samtidigt som man ser rörelserna?
Inget från den här simulatorn vad jag vet. Jag har kontakt med mina gamla arbetskamrater men ingen av dem "förstår sig på" den här "apparaten".
Glad att du frågar i alla fall i alla fall, det motiverar mig att göra ett bättre video-reportage nästa gång jag besöker Sverige och skolan.

Vad gäller mätning med instrument så vill jag slå ett slag för analoga mätinstrument med mekaniskt visare för kontroll och justering/tuning. Ett digitalt instrument har tendensen att "fladdra" digitalvärden när man justerar med en potentiometer medan ett analogt instrument med visare är "dämpat" och visar tydligare en uppåt- eller nedåt-gående trend. Det är mest bara när man skall jämföra mätvärden man behöver digitala instrument med fyra värdesiffror.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Towil

#20 » 23:19:57, 20-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

akkamaan

#21 » 23:35:29, 20-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


Jo jag är väl medveten om denna "analoga" skala på en digital multimeter... Bra komplement! :thumme: Men ändå inte riktigt samma stabilitetskänsla och "upplösning" som med ett analogt mekaniskt instrument med visare.
Jo visst detta med avläsning är ju mycket enklare på digitala instrument men de rundar alltid av sista siffran. Analoga instrument visar "exakt värde" men är i stället svårare att läsa av flera "decimaler" Jag medger att jag är lite gammaldags med just detta. Har här hemma både analog och digital multimeter.... :lmao: Upplärd sedan tekniska gymnasiet på runt 1970 på analog mätning... :bira: Kanske bord pensionera mig från sånt här hahahaha
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Towil

#22 » 00:06:52, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upplärd med analog Unigor med spegelskala, inget man saknar. Med DMM behöver man oftast inte ta hänsyn till att instrumentet blir en del i kretsen vid spänningsmätning.
https://www.radiomuseum.org/r/goerz_uni ... guage_id=2

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN (trådstartaren)

#23 » 16:01:25, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:En True RMS multimeter bör väl fixa det.

Parker har SCMA-VADC-600 till sina instrument.
https://promo.parker.com/parkerimages/p ... Manual.pdf

Denne pluggen sätter man mellan solenoid och Hirschman plug för att lättare mäta ström.
https://au.rs-online.com/mobile/p/din-4 ... s/2264379/
Bild


Finns dessa mellanstycken till Amphenol-kontakter också. Millitärkontakter brukar de väl kallas?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#24 » 18:19:55, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Jac skrev:En True RMS multimeter bör väl fixa det.

Parker har SCMA-VADC-600 till sina instrument.
https://promo.parker.com/parkerimages/p ... Manual.pdf

Denne pluggen sätter man mellan solenoid och Hirschman plug för att lättare mäta ström.
https://au.rs-online.com/mobile/p/din-4 ... s/2264379/
Bild


Finns dessa mellanstycken till Amphenol-kontakter också. Millitärkontakter brukar de väl kallas?

Har letat andra adaptrar för de mindre och rektangulära Hirschman kontakterna men har inte hittat några...
Den på bilden är den enda jag sett...
För övrigt så byggda jag mina egna


Bild
Bild
Fluke har en egen
Bild
Indikator med lysdidd
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se