Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vedyxa med teleskopisk cylinder?

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

BM 4 ever

#16 » 22:25:31, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaret på frågan är alltså ett enhälligt och tydligt Nej.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



edgein (trådstartaren)

#17 » 23:21:30, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tillbaka till ritbordet (och skolan?) :-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#18 » 13:50:21, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montera en liten klen dubbelverkande cylinder med kortare slaglängd på samma sida av leden som yxan. Den kan trycka tillbaka den teleskopkolven. Alternativt sätta en dubbelverkande cylinder på samma sida som teleskop kolven och låta den "dra" tillbaka
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

edgein (trådstartaren)

#19 » 14:03:45, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Montera en liten klen dubbelverkande cylinder med kortare slaglängd på samma sida av leden som yxan. Den kan trycka tillbaka den teleskopkolven. Alternativt sätta en dubbelverkande cylinder på samma sida som teleskop kolven och låta den "dra" tillbaka


Tack för förslaget!

Varför dubbelverkande?

Är det inte bättre med en enkelverkande på yx-sidan? Då kan jag använda en vanlig vedklyvsventil. Koppla A-sidan till denna enda cylindern och B-sidan till den andra?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#20 » 14:11:35, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om du kommer att ha utrymme på utsidan. Dessutom skulle du kunna välja att klyva enbart med den mindre kolven på kłenare ved. Alternativt använda båda på grov ved. Om du låter teleskop cylindern "flyta" på hävarmen så behöver den inte följa med upp och ner när du klyver med den dubbelverkande kolven
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#21 » 14:15:41, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar dock hur du tänker edgein. Visst kan du koppla en dubbelverkande cylinder som enkelverkande på yxsidan. Men dra en slang från kolvstångssisdan till tank eller returledning en för "ventilation"...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

InläggDetta inlägg har raderats av akkamaan den 14:53:15, 16-09-2019.

edgein (trådstartaren)

#23 » 16:06:38, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kanske jag lika gärna kan använda min gamla design som ni ser nedan. Om jag inte är beroende av gravitationshjälp..

Bild
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#24 » 16:30:40, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på hur "hävarmarna" påverkas under kolvrörelsesen. Bygg skalenliga tvådimensionella modeller av wellpapp kartong. Sätt en spik i lederna och prova dig fram. Rita är bra men utan programvara för rörelser är det lätt att tänka fel
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

toker

#25 » 17:05:43, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är anledningen att du inte vill ha en traditionell klyv ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Kotten

#26 » 17:40:01, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS har redan en traditionell klyv men behöver en grov som klarar att klyva det största som då är på marken.

Teleskopcylinder är ju en kul idé, men det krävs nog något mer än en vikt (om den inte väger myycket!) för att trycka ner kolven igen och dra upp en kubbe som den eventuellt fastnat i :sad: Med det hade jag nog gjort något med vajer för att dra ner den om det krävs. Kanske sågs i ritningarna, men ska du ha någon grov botten som sträcker under yxdelen så den inte bara lyfter sig själv? Ska den rent av monteras i gjutna plintar kanske? I övrigt så försök ha kolven 90 grader mot hävstången för att ytnyttja kraften. I den röda bilden något inlägg upp hade kolvarna praktiskt taget inte gjort något mer än trycka sönder fästen så fort armen kommer ner. Kör istället på "gungbrädemodellen" du hade tidigast i tråden. Placeringen kan du justera fram eller tillbaka beroende på kraft kontra hastighet. Armen kommer bli rejäl men det ser jag bara fram emot :grin: Det var nog grunderna som jag har att säga lite om.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

fretchi

#27 » 19:08:10, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju redan en beprövad fungerande lösning i inlägg #5. Visst kan det vara kul att uppfinna hjulet igen, men frågan är om det är värt det?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ghaven

#28 » 19:27:35, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ser jo alt som skal til på bildene av klyven, og sylinder som er stor har du jo også kun en bjelke som trengs. Bygg den så den kan tiltes både vannrett og horisontalt, monter den store sylinderen, og en sentral og slanger finner du også på skroten Piece of cake .Mange klyver som kan tiltes og trenger ikke se ut som den kommer rett fra butikken det visuelle bestemmer du jo selv bare ha øksa på sylinder og fotplata i enden
Senast redigerad av ghaven 19:38:50, 16-09-2019, redigerad totalt 1 gång.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

edgein (trådstartaren)

#29 » 19:36:24, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

om va många som skrivit, kul! :)

akkamaan skrev:Tänk på hur "hävarmarna" påverkas under kolvrörelsesen. Bygg skalenliga tvådimensionella modeller av wellpapp kartong. Sätt en spik i lederna och prova dig fram. Rita är bra men utan programvara för rörelser är det lätt att tänka fel


yes, bilden var bara för att förklara "modellen". jag kämpar med Fusion 360. :)

toker skrev:Vad är anledningen att du inte vill ha en traditionell klyv ?


Om du med traditionell klyv menar en som är horisontell så är anledningen mest att det är jobbigt att rulla upp en 1m i diameter bit på klyven (och balansera den där) även om den står på marken (vilket den som jag byggt gör), men även att när man delar en sån på mitten kommer två stora bitar att falla till sidan som helst inte skall träffa någon och som jag sedan igen måste asa upp.

Man kan såklart argumentera att det är bättre att bygga en vertikal klyv i så fall men det känns inte lika lockande bara.. roligare att göra nåt originellt. :grin:

Kotten skrev:TS har redan en traditionell klyv men behöver en grov som klarar att klyva det största som då är på marken.

Teleskopcylinder är ju en kul idé, men det krävs nog något mer än en vikt (om den inte väger myycket!) för att trycka ner kolven igen och dra upp en kubbe som den eventuellt fastnat i :sad: Med det hade jag nog gjort något med vajer för att dra ner den om det krävs. Kanske sågs i ritningarna, men ska du ha någon grov botten som sträcker under yxdelen så den inte bara lyfter sig själv? Ska den rent av monteras i gjutna plintar kanske? I övrigt så försök ha kolven 90 grader mot hävstången för att ytnyttja kraften. I den röda bilden något inlägg upp hade kolvarna praktiskt taget inte gjort något mer än trycka sönder fästen så fort armen kommer ner. Kör istället på "gungbrädemodellen" du hade tidigast i tråden. Placeringen kan du justera fram eller tillbaka beroende på kraft kontra hastighet. Armen kommer bli rejäl men det ser jag bara fram emot :grin: Det var nog grunderna som jag har att säga lite om.


Även om jag skulle ha 500kg så krävs det väl "bara" 0,5bars tryck av de 28 som jag har till förfogande på sista delen för att lyfta den? Säg till om jag har fått fel för mig!

Vajer var också bra tips, tack! :)

Japp, det skall vara en balk eller nåt under som kommer att gå hela vägen under bygget, så den skall inte kunna lyfta sig.

Jag gillar nog denna modellen bättre mest pga det krävs mer material till gungbrädsmodellen, men det är helt klart nåt att tänka på, precis som akkamaan sa, hur och var delarna kommer hamna när man kör maskinen.

fretchi skrev:Du har ju redan en beprövad fungerande lösning i inlägg #5. Visst kan det vara kul att uppfinna hjulet igen, men frågan är om det är värt det?


Helt klart värt det! :)

ghaven skrev:Du har jo alts om skal til på den gamle klyven, og sylinder som er stor har du jo også. Bygg om den gamle så den kan tiltes både vannrett og horisontalt, monter den store sylinderen, og skru ned trykket på sentralen til det du tror den tåler eller forsterk bjelken. Piece of cake .Mange klyver som kan tiltes


Se ovan. :)

Måste nog tillägga att jag gör detta på fritiden, för att det är roligt, jobbar med IT-Säkerhet till vardags. Jag har bara snöat in på hydraulik i allmänhet och vedklyvar i synnerhet! :mrgreen:

Jag tackar för all superbra input såhär långt! :thumme:
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

magloman

#30 » 19:45:00, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget bekvämt att hålls o jobba efter marken.

Bygg istället en lyftanordning.

Kan vara en pelarkran. Kanske en I balk högst upp sen en billig elwinsch i en balkvagn. Annars en bockkran med I balk o winch. Sen en timmersax i den bara.

Eller lyftbord/arm som sitter fast i klyven som man rullar in kubben i.

Man kan göra en liten ramp som passar säckkärran parallellt med klyven. Jag hade en sån. Då tog man kubben ståendes mha säckkärran sen körde man upp på rampen o la ner säckkärran. Då stämde höjden så man bara rullade över kubben på klyven.

Sen mycket avlastningsyta efter klyven så de bitar man ska klyva om kan ligga på vänt där.

Du kan ju ha pelarkran med din teleskopkolv som lyftkolv på armen. Då kan man sänka ner den mot marken sen sätta saxen direkt i kranen sas.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cat 910, Google Adsense [Bot] och 33 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se