Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Akut! Nybörjarfråga om packningar

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 21:14:03, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver beställa packningar till min gradsax plåthållare och skulle behöva skicka beställningen i morgon bitti.
De är alltså små hydraulkolvar där jag mäter kolvstången till 24,85 mm samt ytterdiametern på hålet där packningen ska sitta till 35 mm. Tänkte beställa från Kullagret.com. De kallar packningen för U-manschett, men de anger måtten till 25 och 35 mm. Gör hydraultrycket att packningen går ut och tätar de återstående 0,15 mm eller ska packningen vara mindre?

Skrapring / avstrykare finns som kallas både A1 och A5. A5 var dels billigare och dels tyckte jag måtten stämde bättre. Är det någon fundamental skillnad på dessa eller är det bara måtten som skiljer?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Turbodiesel

#2 » 21:28:37, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nominella mått som avses när elastiska tätningar kommer på tal. Du har troligen en 25mm kolvstång, även om den är lite liten, de andra måtten känns ju metriska.

A1 & A5 är en mjuk avskrapare utan stål, kräver ett speciellt bearbetat spår, ungefär som u-manschetten. GA har en vulkad stödkant för slätt hål.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 21:39:16, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar. :buga: Då fick jag iväg beställningen redan i kväll. Får bara hoppas det blir rätt också... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#4 » 21:44:22, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars har du ju någon att skylla på, menar jag.. :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#5 » 07:41:17, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska ju poängteras att allt inte nödvändigtvis måste vara standard och det finns oerhört mycket sånt här. Första bästa som verkar rätt behöver ju inte alltså vara det menar jag......
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#6 » 23:40:46, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur illa passade tätningarna?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 05:22:25, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort variant:
Det fungerade inte.

Lång variant:
Det började med att min bror behövde ett kullager till sin gräsklippare, och ska man beställa så kan man likväl ta med om man behöver mer saker. Jag beställde två lager i reserv till min robotgräsklippare. Problemet var bara det att 6204 (lagret min bror behövde) finns med två olika innerdiametrar. Det här visste jag, men likväl kryssade jag i fel lager. :sad:
Gräset växer så det var lite panik. Bara skicka iväg en ny order. Nu tänkte jag köpa packningar till gradsaxen och startade den här tråden. Men eftersom jag tydligen inte är kompatibel med vanlig mätutrustning så beställde jag avstrykare med måtten 25*33*5/7 när det skulle varit 25*33*4/7 istället. Så nu har jag ett lager och tio avstrykare jag inte har någon nytta av, samt en nerplockad gradsax som inte fungerar. I det läget tröttnade jag och började med något annat istället. :vissla:

Det positiva i historien är att U-manchetterna känns som de är helt rätt. Kolven går i lagom trögt. Men vi får se när (om???) jag får ihop det hela hur väl det fungerar och om det håller tätt... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se