Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulpump eller nått?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

AN

#16 » 23:27:57, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:
AN skrev:Du kan driva tex en hydraulmotor med den. Magnetventilen bestämmer vilket håll pumpen ska flöda åt, om du tex ska köra framåt eller bakåt med ditt fordon. Flödar den från A-porten till B-Porten går hydraulmotorn åt ena hållet, flödar den från B-porten till A-porten går hydraulmotorn åt andra hållet. Den reglerar mellan min flöde och max flöde steglöst. Så hastigheten på fordonet får som en steglös växellåda.
Jo stora axeln är där du driver pumpen.
Tar du bort locket kan du montera en pump till på den. Om du tex ska ha till något lastaggregat. Bakom där hittar du också matarpumpen. matarpumpen är den pump som suger olja från tanken, stora pumpen, pumpar bara sin olja från sin A-port till sin B- port eller vice versa.
Men som TD skrev är det ju en ganska rejäl sak för något hemmabygge kanske.
Den Magnus använder var väl mindre än hälften, om nu detta är en 125cc. Du kan nog ringa AP och få exakta data.


Tusen tack :shake_hands: Nu börjar det klarna :grin: Kanske skulle montera den på kraftuttaget på traktorn och fixa drift på skogsvagnen. Men det kanske går åt en sabla massa olja = stor oljetank.
Eller köpa en gammal t24.a och lägga den där växellådan normalt ligger :djaevul:

Mvh
Kungsis

Har du stor skogsvagn :uupps:
:grin: :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Kungsis (trådstartaren)

#17 » 23:29:51, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagom till min Victor. Hur så :vissla:

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

InläggDetta inlägg har raderats av AN den 00:00:34, 16-10-2019.

AN

#19 » 00:01:45, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök a4vg på youtube så kan du se lite hur den fungerar.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

MagnusGoransson

#20 » 00:25:55, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:
Kollade ditt bygge :thummar: . Men inte blev jag klokare :sad: . Du har ju en liknande grunka, men där sitter det ju 2 pumpar monterade bakom. Varför? Snacka om att jag känner mig dum i huvudet.

Mvh
Kungsis


Det är ganska enkelt. Den svarta (stora) pumpen på mitt bygge är hydrostaten, alltså motsvarande som din pump. Den har enbart som funktion att driva maskinen framåt och bakåt genom att pumpa oljan ut genom A-porten eller ut genom B-porten. Allt beroende på hur den mekaniskt påverkade armen står. Steglöst åt båda håll. Det flödar dessutom inte speciellt mycket olja från tanken, då det mesta bara pumpas runt. Det som behöver tillföras är det som läcker i pump och motor.

Efter hydrostaten sitter det två helt vanliga kugghjulspumpar. Dom har egentligen inget med hydrostaten att göra förutom att dom drivs genom en genomgående axel. Dom kunde lika gärna ha suttit nån annanstans, men dom är monterade där för att minska antalet transmissioner. Den första pumpen använder jag för saker som vill ha konstant flöde (i förhållande till motorns varvtal), exempelvis sopvals eller klippaggregat. Den ger 44 liter per minut vid 3000 rpm på motorn. Den sista pumpen är enbart till styrningen. Den ger 16 liter per minut vid 3000 rpm.

Hydrostaten, den stora svarta, är på 40 cc vilket gör att den ger 160 liter per minut vid 3000 rpm och fullt påställ på hydrostatens manöver-arm. Anledningen till att det blir 160 liter per minut och inte 120 är att mellan motor och pump sitter det en remtransmission som växlar upp varvtalet med 1:1,33. En helt vanligt mekanisk uppväxling.

Utöver dessa tre pumpar så sitter det även en Rexroth variabel pump på 25 cc. Den är direktdriven så den ger maximalt 75 liter per minut vid 3000 rpm. Den ger flöde och tryck baserat på vad som efterfrågas (LS-funktion) och används för lastaraggregatet.

Hela konfigurationen med pumparna gör att olika funktioner påverkar varandra minimalt. Jag kan åka i full hastighet framåt och använda styrning, lastare och sopvals utan att hastigheten påverkas. Så är det inte om du lägger 500000:- på en teleskoplastare. Kör du 30 kmh framåt och råkar röra lastarspaken för att tilta upp skopan något så tar maskinen tvärstopp. Det vill jag undvika.

Nödvändigt? Nja, men det är skön känsla att bygga något som faktiskt är bättre än en kommersiell produkt :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#21 » 08:43:59, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Hela konfigurationen med pumparna gör att olika funktioner påverkar varandra minimalt. Jag kan åka i full hastighet framåt och använda styrning, lastare och sopvals utan att hastigheten påverkas. Så är det inte om du lägger 500000:- på en teleskoplastare. Kör du 30 kmh framåt och råkar röra lastarspaken för att tilta upp skopan något så tar maskinen tvärstopp. Det vill jag undvika.

Nödvändigt? Nja, men det är skön känsla att bygga något som faktiskt är bättre än en kommersiell produkt :grin:


Lyxigt med många pumpar, I like it. :thumme:

Om en standard teleskoplastare beter sig som du säger så är det nog en säkerhetsfunktion, inte brist på pumpar. Typiskt så är det väl en hydrostat som jobbar helt oberoende och en kugghjulspump som tar både styrning (via prioventil) och lastare. Lite lägre hastighet på lyften om man svänger samtidigt men inget annat.

Jag kan tänka mig att elektronik begränsar hastigheten om bommen är över en viss höjd, hoppas nån teleskopägare kan bringa klarhet i det här.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#22 » 23:40:04, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Hela konfigurationen med pumparna gör att olika funktioner påverkar varandra minimalt. Jag kan åka i full hastighet framåt och använda styrning, lastare och sopvals utan att hastigheten påverkas.


Det här är den viktigaste anledningen till att processmaskiner skall ha en steglös hydrostatisk framdrivningstransmission. Och med ett processaggregat typ ett slåtteraggrgat på en kran så skall slåtteraggregatet skall ha sin egen fasta pump. Kranen bör ha en variabel pump typ avlastat konstanttryck eller lastkännande. Allt detta så att maskinen kan köras på ett konstant motorvarvtal för det effektkrävande slåtteraggregatet. Oavsett om maskinen rullar sakta eller fortare framåt eller till och med står stilla så skall slåtteraggregatet rotera med samma konstanta varvtal. Och kranen skall kunna köras utan att hjulhastigheten eller slåttervarvtalet påverkas. Därav dessa tre separata och olika hydraulsystemen. Det ända som ev kan göra att de tre olika systemen påverkar varandra är om det kombinerade effektuttaget nån gång överstiger max tillgänglig motoreffekt vid det valda motorvarvtalet. Här måste man då bestämma sig för vilken prioritet de olika hydraulsystemen skall ha så att man inte drar på sig ett oönskat motorstopp eller åtminstone oönskat varvtalssänkning. Vanligen har man elektronisk effektreglering på hydrostaten så den växlar ner om motorvarvet tenderar sjunka. Har man ingen effektreglering så måste föraren vara vaksam och effektreglera manuellt.
Bra byggt och förklarat Magnus Göransson!
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

MagnusGoransson

#23 » 15:24:57, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac och Akkaman!

Angående effektreglering så har jag monterat hallgivare på svänghjulet och det kommer en på drivpumpen. Tanken är att varvtalsreglera dieselpuffran så att den alltid arbetar med lägsta möjliga varvtal. Enbart tre saker kan öka varvtalet.

1. Önskad hastighet framtå/bakåt kan inte uppnås utan att öka varvtalet
2. Önskad lyfthastighet kan inte uppnås utan att öka varvtalet
3. Motorn klarar inte att hålla varvtalet vid den belastning pumparna för tillfället placerar på motorn.

Ifall nummer två eller nummer tre inträffar skall dock inte fordonets hastighet förändras utan pumpen vinklar ner för att kompensera ökat varvtal.

Får se hur bra det går att få till regleringen, men jag skall iallafall försöka :-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

akkamaan

#24 » 16:31:30, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Angående effektreglering så har jag monterat hallgivare på svänghjulet och det kommer en på drivpumpen.

Varvtalsgivare på både svänghjul och hydrostatpump?
Du hade en remdrift emellan som "alltid" slirar något.
Låter OK.

Ingen varvtalsgivare på hydrostatmotorn?

Tanken är att varvtalsreglera dieselpuffran så att den alltid arbetar med lägsta möjliga varvtal.

Finns det så stor anledning att arbeta på ett varvtal lägre än där du har max vridmoment på dieselmotorn? Dvs att förebygga motorstopp enligt #3 nedan

Enbart tre saker kan öka varvtalet.

1. Önskad hastighet framtå/bakåt kan inte uppnås utan att öka varvtalet
2. Önskad lyfthastighet kan inte uppnås utan att öka varvtalet
3. Motorn klarar inte att hålla varvtalet vid den belastning pumparna för tillfället placerar på motorn.

Du menar att det är enbart dessa tre saker som kan kräva en varvtalsökning/effektuttag?

Ifall nummer två eller nummer tre inträffar skall dock inte fordonets hastighet förändras utan pumpen vinklar ner för att kompensera ökat varvtal.

Så fungerar effekregleringar på t ex skogsmaskiner
Därför kör man dem alltid på det varvtal som ger max vridmoment eller över det om högre effekt erfordras.
Men om hela systemet med de tre hydraulsystem har en dieselmotor som klara max effektivt tag vid max vridmoment så behövs ju ingen effektreglering om dieseln går på "rätt" konstant varvtal.
Förstår att du försöker skapa maximal bränsleekonomi, men det kostar också extra bränsle att ha en dieselmotor som hela tiden tvingas variera arbetsvarvtalet. Jag tror/anser att konstant varvtal är bästa lösningen till god bränsleekonomi.

Får se hur bra det går att få till regleringen, men jag skall iallafall försöka :-)

Utan försöksverksamhet så går ingen utveckling framåt. Du är privilegierad som har möjlighet att hålla på med sån här laboratorieverksamhet.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se