Tjena Nicklas!
Det absolut bästa, som jag skrev på fejjan, är ett pump-paket likt detta:
Då har du två variabla pumpar som du mekaniskt styr flödet på och kan således köra banden individuellt åt respektive håll och hastighet.
När det gäller storleken på pumpar och motorer så är det ganska enkelt att räkna på det.
Ponera att motorn snurrar med 3000 rpm. Däcken har 2 meters omkrets (
ungefär som ett 185/70-15
däck).
Om pumpen är på 40 cm3 så ger det 40x3000/1000=120 liter per minut vid fullt påställ på hydrostaten. Din motor är på 315 cm3 (0,315 liter)
Det ger dig 120/.315=380 varv per minut. Direktdrivet så blir det alltså 380x2=760 meter per minut vilket är 760*60/1000=45 km/h. Det kommer att vara för snabbt för det där fordonet. Jag skulle nog sikta på max 15 km/h vilket du får om du har en 3:1 utväxling mellan
hydraulmotor och hjulaxel.
Alltså, leta upp en dubbel
hydrostat på 40cc och montera en motor på var sida, koppla varje motor till varsin pump och bygg en utväxling så att motorn snurrar tre varv och hjulen ett varv. Exempelvis genom ett kedjedrev med 19 kugg på motorn och 57 kugg på hjulaxeln. Då kommer det bli bra!
Jag har inte tagit hänsyn till hydrauliskt
läckage eller andra förlusten, men det är bara att kompensera för genom större pump, mindre motor eller annan utväxling.
Kör på!