Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

tips på drivlina till 6-hjuling

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

petterssonnicklas (trådstartaren)

#1 » 20:41:41, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. har en poncin 6 hjuling jag ska byta drivlina i. Tidigare satt vanig bensinmotor och en växellåda men efter ha bytt 2 lådor och 2 motorn skar så vill ja passa på att bygga om den till hydraulisk drift. haft den till att skotta snö med.

har skaffat en vw 1,6D motor men funderar lite kring val av pump, har en gammal hydreco ap35 3,5 kubiktum varibel pump, samt st danfoss omp 315 motorer.
vill kunna köra höger / vänster sida likt en bobcat samt kunna använda bladet hydrauliskt. är det dumt att bygga med dessa delar och göra det " enkelt" med ett vanligt spak ventilblock eller ska man leta en hydrostat?

Bild
Bild
Bild
petterssonnicklas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:03, 12-11-2019
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania
cat 955
cat 301,8c
kässbohrer pb240
poncin



MagnusGoransson

#2 » 21:06:32, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena Nicklas!

Det absolut bästa, som jag skrev på fejjan, är ett pump-paket likt detta:

Bild

Då har du två variabla pumpar som du mekaniskt styr flödet på och kan således köra banden individuellt åt respektive håll och hastighet.

När det gäller storleken på pumpar och motorer så är det ganska enkelt att räkna på det.

Ponera att motorn snurrar med 3000 rpm. Däcken har 2 meters omkrets (ungefär som ett 185/70-15 däck).

Om pumpen är på 40 cm3 så ger det 40x3000/1000=120 liter per minut vid fullt påställ på hydrostaten. Din motor är på 315 cm3 (0,315 liter)

Det ger dig 120/.315=380 varv per minut. Direktdrivet så blir det alltså 380x2=760 meter per minut vilket är 760*60/1000=45 km/h. Det kommer att vara för snabbt för det där fordonet. Jag skulle nog sikta på max 15 km/h vilket du får om du har en 3:1 utväxling mellan hydraulmotor och hjulaxel.

Alltså, leta upp en dubbel hydrostat på 40cc och montera en motor på var sida, koppla varje motor till varsin pump och bygg en utväxling så att motorn snurrar tre varv och hjulen ett varv. Exempelvis genom ett kedjedrev med 19 kugg på motorn och 57 kugg på hjulaxeln. Då kommer det bli bra!

Jag har inte tagit hänsyn till hydrauliskt läckage eller andra förlusten, men det är bara att kompensera för genom större pump, mindre motor eller annan utväxling.

Kör på! :-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

petterssonnicklas (trådstartaren)

#3 » 21:20:17, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena Magnus, okey ja de lät enkelt att räkna ut om man kan :uupps: men tack nu klarnade det en del. okey ska söka och se vad som går att hitta till vettigt pris , Ang hastigheten så gick den säkert 70 iaf med 4 växlar, kändes som 270

ska räkna ut hur den är drevad, det sitter drev och kejor ner i "boxarna" till hjulen

Bild
Senast redigerad av petterssonnicklas 21:33:55, 13-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
petterssonnicklas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:03, 12-11-2019
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania
cat 955
cat 301,8c
kässbohrer pb240
poncin

MagnusGoransson

#4 » 21:26:19, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, då är den nog större än vad den såg ut att vara :-)

Ser ju sjukt rolig ut iallafall! Väcker ha-begär!

Du kan ju givetvis bygga av två separata hydrostater. Jag har en 15cc (Sauer Sundstrand) som du kan få billigt om du hämtar den.

Den ser ut så här:

Bild

Det borde gå att hitta en till ganska enkelt. Trixet är ju att få till drivningen till dom.

Traktorskrotarna borde ha grejjer om du ringer runt lite. Man behöver ju dock veta vad man letar efter först :-)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

petterssonnicklas (trådstartaren)

#5 » 22:14:09, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det är en kul liten sak, byggde skoterbana åt barnen åxå när dom körde barnskoter så den gjorde ändå jobbet mellan alla driftstörningar :grin:

okey med 2 separata så måste man ha en 3 för bladet eller kan man ta ut de åxå ur pumpen?
skulle pyssla med detta i somras så de skulle va som klart innan snön men de vart mycke annat istället så känner en viss panik nu haha
petterssonnicklas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:03, 12-11-2019
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania
cat 955
cat 301,8c
kässbohrer pb240
poncin

MagnusGoransson

#6 » 22:53:10, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, du behöver ha en tredje, fast pump för övrig hydraulik. Men där kan du ta nästan vad som helst bara den har lagom storlek. Jag skulle tippa på att cirka 10 cm3 är lagom. Då får du 30 liter per minut vid 3000 rpm. Mer än så behövs verkligen inte för att höja och sänka bladet eller vinkla det.

Den pumpen du har är på 52 cm3 vilket ger 150 liter per minut vid 3000 rpm. Ett till räkneexempel:

Om du skulle ha en lyftkolv för snöbladet och den var 40/20x400 dvs 40 mm cylinder, 20 mm kolvstång och 400 mm i slaglängd (rimlig kolv för att lyfta bladet) så skulle den höjas upp på 0,15 sekunder. Hastigheten skulle vara 2,6 meter per sekund :-) Det blir svårt att smyga med hydrauliken då!

Här kan man beräkna kolvar och hur dom beter sig beroende på flöde etc: http://calculate.pmcgroup.se/en/cylinder
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

Jac

#7 » 23:14:38, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade börjat med att räkna ut hydraulmotorstorleken baserat på dragkraften man vill ha, det är ju ett terrängfordon.
Därefter räkna ut största pump som dieselmotorn orkar dra och som hydraulmotorn klarar att svälja oljan från.
Sist räkna ut toppfarten. Anses toppfarten för låg så får man fundera på tvåstegsmotor eller variabel motor.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#8 » 23:23:04, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade datablad nu, OMP315 är inte den aggressivaste motorn i flocken, 75 bar och 7 hastkräftor kontinuerligt.
Innan man går för långt i dom andra beräkningarna kan det alltså vara värt att kolla att motorerna kan hantera dieselmotorns effekt, sån ca iallafall.

Edit: ser nu att max kontinuerligt tryck för denna motor är 75, 90 eller 120 bar beroende på vilken dimension på utgående axel som är vald.
Den fräckaste versionen presterar då 10 häst kontinuerligt.
Senast redigerad av Jac 02:20:40, 14-11-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson

#9 » 23:44:47, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant, du är klok som en bok, Jac!

Är OMP315 glidlagrad? Det skulle ju kunna förklara den klena effekten.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

Jac

#10 » 01:35:04, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl 3 grundparametrar att kolla på när det gäller orbitmotorer.

1) Kuggkrans:
- Utan rullar (bara på motorer med låg prestanda)
- Med rullar

2) Ventiltyp:
- Spool valve (kanaler infrästa i axeln), begränsat flöde, begränsad effekt
- Ventilskiva (disc valve), högre tryck, mer effekt
- Ventilskiva med separat drivning, högsta prestanda

3) Lagring av utgående axel:
- Glidlagrat (tål små sidokrafter, begränsad livslängd)
- Nållagrat (tål mer)
- Dubbla koniska rullager (för direktdrift av hjul och liknande höga belastningar)

https://assets.danfoss.com/documents/DO ... 483566.pdf Obligatorisk läsning här är sidan 8-12, väldigt bra.

Finns motsvarande info i blad från Eaton och Brevini också, säger ungefär samma sak men ting har olika namn och texten är ganska knaper. Möjligtvis är det lite annat utförande på dom sportiga ventilskivorna hos Eaton, har inte riktigt koll.


Bild nedan från Danfoss och visar de kombinationer som finns.
Översta raden beskriver bl.a. OMP; inga rullar, spool valve och glidlagrad ja.
Bild
Senast redigerad av Jac 09:48:18, 14-11-2019, redigerad totalt 6 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson

#11 » 01:55:02, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymt, tack! Nu lärde jag mig något idag också och eftersom klockan är över midnatt, så är ju torsdagen räddad redan :-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

petterssonnicklas (trådstartaren)

#12 » 19:54:31, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Kollade datablad nu, OMP315 är inte den aggressivaste motorn i flocken, 75 bar och 7 hastkräftor kontinuerligt.
Innan man går för långt i dom andra beräkningarna kan det alltså vara värt att kolla att motorerna kan hantera dieselmotorns effekt, sån ca iallafall.

Edit: ser nu att max kontinuerligt tryck för denna motor är 75, 90 eller 120 bar beroende på vilken dimension på utgående axel som är vald.
Den fräckaste versionen presterar då 10 häst kontinuerligt.


Okey.
Det är en 25 axel.
petterssonnicklas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:03, 12-11-2019
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania
cat 955
cat 301,8c
kässbohrer pb240
poncin

Jac

#13 » 22:36:11, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det 75 bar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#14 » 22:40:34, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar snabbt bli kolvmotorer om det är någon effekt att tala om som ska överföras.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#15 » 23:42:50, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jomenvisst, axialkolvsmotorn är kung när det gäller effektdensitet, ofta monterad på en reduktionsväxel av planettyp.

Dock har Eaton ett gäng sportiga orbitmotorer, 90 hästar kontinuerligt från en 345 kubikare är ju inget att skämmas över. 310 bar kontinuerligt är också ganska fräckt för en orbit. Finns dessutom i 2-speed version. Nackdelen är att det inte finns så många på blocket till ett hyggligt pris.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cat 910 och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se