Jag är en total nybörjare inom hydraulik, och kan absolut ingenting.
-Så, nu när det är klargjort så kommer mina frågor.
Eftersom jag lider av värk i kroppen så skulle jag vilja få bort momentet att kliva av fyrhjulingen och ställa om plogvinkeln manuellt.
Jag har funderat lite i banorna runt att montera en MMP, (det är alltså en eldriven hydraulcylinder),
https://ironbaltic.com/sv/products/acce ... b250bb-dhr
Nackdelen med denna är dels priset, en dubbelverkande cylinder med elstyrning kostar över 8.000:-, men jag tänker att även tryck och flöde blir begränsat i en sådan, -dock är det ju onekligen den absolut lättaste lösningen att montera.
Nu har jag börjat fundera på om det går att bygga ett eget system av en elmotor, en hydraulpump, och en mindre tank.
Men eftersom jag är helt okunnig inom ämnet så har jag ingen aning om hur kraftig pump jag behöver för att driva en hydraulcylinder som ska vinkla ett plogblad, därför har jag heller ingen aning om hur kraftig elmotor jag behöver för att driva hydraulpumpen.
Fördelarna med ett sådant system är ju oändliga.
Ett hydraulpaket med elmotor och pump, ett fyrvägs ventilpaket med spak upp-ner-höger-vänster, och man har något man kan använda till massor av olika saker, -det är bara att köpa cylindrar och slangar och böja bygga tippvagn, hydralstyrd snöplog, etc. Bara fantasin sätter gränserna, och jag kan använda samma elmotor och pump-paket till allting.
Eller tänker jag fel?
Nu till den stora frågan var ska jag börja?
-Hur kraftig hydraulpump behöver jag för att vinkla ett plogblad? Fästet på kolven måste sitta ganska nära mitten av plogen för att slaglängden på kolven ska kunna vrida bladet tillräckligt, sä den bör ju orka med några hundra kilo både tryckandes och dragandes.
Nästa steg blir väl elmotorn.
-Hur kraftig elmotor behöver jag för att orka driva hydraulpumpen?
Eller tänker jag fel igen nu?
-Ska jag först utgå ifrån hur stark elmotor som elsystemet på fyrhjulingen orkar driva, och utgå därifrån?
I så fall, hur tar jag reda på det?
Drömmen vore att bygga ihop elmotor, pump och tank i en enhet som det bara var att lyfta på fyrhjulingen, spänna fast med spännband, och koppla i en elkontakt och snabbkopplingar till hydraulslangarna , och så var det klart.
Mikrobrytare i alla lägen på spaken i ventilpaketet kunde starta elmotorn bara när hydrauliken används, så slipper elmotorn stå och pumpa olja till ingen nytta.
Är jag på rätt väg?
Hur vet jag vilken elmotor, hydraulpump, oljetank, ventilpaket, och hydraulcylinder jag behöver?
Ska jag ha en hydraulcylinder per sida på plogbladet, eller räcker det med en på den ena sidan?
Hur skulle ni ha gjort?