Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Bygga hydraulisk plog till fyrhjuling?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Blomqvist1972 (trådstartaren)

#1 » 12:41:59, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är en total nybörjare inom hydraulik, och kan absolut ingenting.
-Så, nu när det är klargjort så kommer mina frågor. :)

Eftersom jag lider av värk i kroppen så skulle jag vilja få bort momentet att kliva av fyrhjulingen och ställa om plogvinkeln manuellt.
Jag har funderat lite i banorna runt att montera en MMP, (det är alltså en eldriven hydraulcylinder),
https://ironbaltic.com/sv/products/acce ... b250bb-dhr

Nackdelen med denna är dels priset, en dubbelverkande cylinder med elstyrning kostar över 8.000:-, men jag tänker att även tryck och flöde blir begränsat i en sådan, -dock är det ju onekligen den absolut lättaste lösningen att montera.

Nu har jag börjat fundera på om det går att bygga ett eget system av en elmotor, en hydraulpump, och en mindre tank.
Men eftersom jag är helt okunnig inom ämnet så har jag ingen aning om hur kraftig pump jag behöver för att driva en hydraulcylinder som ska vinkla ett plogblad, därför har jag heller ingen aning om hur kraftig elmotor jag behöver för att driva hydraulpumpen.

Fördelarna med ett sådant system är ju oändliga.
Ett hydraulpaket med elmotor och pump, ett fyrvägs ventilpaket med spak upp-ner-höger-vänster, och man har något man kan använda till massor av olika saker, -det är bara att köpa cylindrar och slangar och böja bygga tippvagn, hydralstyrd snöplog, etc. Bara fantasin sätter gränserna, och jag kan använda samma elmotor och pump-paket till allting.
Eller tänker jag fel?

Nu till den stora frågan var ska jag börja?
-Hur kraftig hydraulpump behöver jag för att vinkla ett plogblad? Fästet på kolven måste sitta ganska nära mitten av plogen för att slaglängden på kolven ska kunna vrida bladet tillräckligt, sä den bör ju orka med några hundra kilo både tryckandes och dragandes.

Nästa steg blir väl elmotorn.
-Hur kraftig elmotor behöver jag för att orka driva hydraulpumpen?

Eller tänker jag fel igen nu?
-Ska jag först utgå ifrån hur stark elmotor som elsystemet på fyrhjulingen orkar driva, och utgå därifrån?
I så fall, hur tar jag reda på det?

Drömmen vore att bygga ihop elmotor, pump och tank i en enhet som det bara var att lyfta på fyrhjulingen, spänna fast med spännband, och koppla i en elkontakt och snabbkopplingar till hydraulslangarna , och så var det klart.

Mikrobrytare i alla lägen på spaken i ventilpaketet kunde starta elmotorn bara när hydrauliken används, så slipper elmotorn stå och pumpa olja till ingen nytta.

Är jag på rätt väg?
Hur vet jag vilken elmotor, hydraulpump, oljetank, ventilpaket, och hydraulcylinder jag behöver?
Ska jag ha en hydraulcylinder per sida på plogbladet, eller räcker det med en på den ena sidan?

Hur skulle ni ha gjort?
Blomqvist1972
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:17:40, 30-04-2016
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Lastbil



swedspey

#2 » 12:47:29, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft samma tanke.
Svaret jag kom fram till är ett
"Ställdon" med rätt slaglängd, och styrka och 12volt så klart.
Räcker med ett ställdon på ena sidan, förslagsvis höger sida av plogen.
Klarrt!!


Ja ska tillägga att ställdon är alltså en eldriven skruvkolv. Smidigare än så blir det inte. 2-3kg ink kablar, knapp,kolv!.
Senast redigerad av swedspey 12:50:32, 22-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swedspey
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:58, 26-12-2018

magloman

#3 » 12:49:04, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade satt en spärr på svängen sen två ledhjul och en tunn vajer. Dra i vajern sen kör emot en snökant så plogen vrider sig sen släpp vajern. Kanske som ett boxlås liksom.

Hudraulik på atv brukar bestå av ett bränsledrivet aggregat. Klumpigt.

Kolla hos flowfit, dom har färdiga paket till bra priser.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MagnusGoransson

#4 » 13:19:10, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

jannejoel

#5 » 13:38:44, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Nu till den stora frågan var ska jag börja?
-Hur kraftig hydraulpump behöver jag för att vinkla ett plogblad? Fästet på kolven måste sitta ganska nära mitten av plogen för att slaglängden på kolven ska kunna vrida bladet tillräckligt, sä den bör ju orka med några hundra kilo både tryckandes och dragandes."

Några hundra kilo kan aldrig komma på fråga till snöbladet. Behövs inte mycket tryck för att vrida det. Och när du släppt spaken är det den instängda oljan i cylindern som håller bladet i läge.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Jac

#6 » 13:53:58, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill lattja med hydraulik så kan man tänka sig ett sånt här helt basic mini powerpack: https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... k-zz005425

Komplettera sedan med en sån här liten söt 1/4" ventil med det antal funktioner du vill ha: https://hydraulicsonline.com/walvoil-sd ... ol-valves/

Sen är det bara att shoppa loss med cylindrar i olika längder och börja bygga.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#7 » 14:10:52, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ovan nämnda ventil har som tillbehör en liten switch som känner av om någon av spakarna aktiveras. Alltså dra i en av spakarna så startar elmotorn/pumpen automatiskt.
Bild
Senast redigerad av Jac 19:01:06, 03-12-2019, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Blomqvist1972 (trådstartaren)

#8 » 16:37:29, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är ju typ exakt vad jag eftersöker. :smile:
Men, jag hittade ingenstans där jag kan lägga till ventilpaketet i någon varukorg?

Om jag väljer den där Flow Fit Power Pack som du länkade till, är det sedan konstruktionen på ventilpaketet som avgör om hydraulkolven/arna blir dubbelverkande, (förutsatt att jag köper dubbelverkande hydraulkolvar)?

Och, den där grejen som du skrev om att ventilpaketet har ett tillbehör som känner av när man rör spakarna, är det extrautrustning eller sitter det på när man köper det?
Senast redigerad av Blomqvist1972 16:45:28, 22-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
Blomqvist1972
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:17:40, 30-04-2016
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Blomqvist1972 (trådstartaren)

#9 » 16:44:48, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Jag skulle nog satsa på en sådan här:

https://www.aliexpress.com/item/32984863011.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.14d121601nMN3z&algo_pvid=d5505565-b83c-4c50-8de0-66c41b033f9d&algo_expid=d5505565-b83c-4c50-8de0-66c41b033f9d-1&btsid=667402b8-a9ee-42dd-b7e8-3049e9ce86b9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_9,searchweb201603_55

En enda sak att tänka på. Kopplas in med en tvåpolig trevägs momentan brytare av kraftig modell, alt en smidigare och ett par reläer.


Jag har funderat på en sådan, men jag är rädd att tiden den tar på sig att vrida plogen från ändläge till ändläge blir frustrerande lång.
För att den ska vara stark nog så misstänker jag att den är väldigt fingängad.
Blomqvist1972
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:17:40, 30-04-2016
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Jac

#10 » 17:01:20, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blomqvist1972 skrev:Det där är ju typ exakt vad jag eftersöker. :smile:
Men, jag hittade ingenstans där jag kan lägga till ventilpaketet i någon varukorg?

Om jag väljer den där Flow Fit Power Pack som du länkade till, är det sedan konstruktionen på ventilpaketet som avgör om hydraulkolven/arna blir dubbelverkande, (förutsatt att jag köper dubbelverkande hydraulkolvar)?

Och, den där grejen som du skrev om att ventilpaketet har ett tillbehör som känner av när man rör spakarna, är det extrautrustning eller sitter det på när man köper det?


Det är inte alla företag som har varukorg, ibland får man använda e-mail och telefon också.

Som jag skrev så är switchen extrautrustning. Värt att nämnas i sammanhanget är att detta kostar pengar, lätt att glömma bort om man tittar på nåt som ser skojigt ut.

Ventiler och cylindrar är normalt sett dubbelverkande men slid för enkelverkande cylindrar finns som tillbehör.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Blomqvist1972 (trådstartaren)

#11 » 17:12:03, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Blomqvist1972 skrev:Det där är ju typ exakt vad jag eftersöker. :smile:
Men, jag hittade ingenstans där jag kan lägga till ventilpaketet i någon varukorg?

Om jag väljer den där Flow Fit Power Pack som du länkade till, är det sedan konstruktionen på ventilpaketet som avgör om hydraulkolven/arna blir dubbelverkande, (förutsatt att jag köper dubbelverkande hydraulkolvar)?

Och, den där grejen som du skrev om att ventilpaketet har ett tillbehör som känner av när man rör spakarna, är det extrautrustning eller sitter det på när man köper det?


Det är inte alla företag som har varukorg, ibland får man använda e-mail och telefon också.

Som jag skrev så är switchen extrautrustning. Värt att nämnas i sammanhanget är att detta kostar pengar, lätt att glömma bort om man tittar på nåt som ser skojigt ut.

Ventiler och cylindrar är normalt sett dubbelverkande men slid för enkelverkande cylindrar finns som tillbehör.


Tack.
Då börjar vi närma oss. :thumme:

Om jag vill ha det där Flow Fit Power Pack, två dubbelverkande hydraulkolvar, ett ventilpaket med en spak där jag styr en kolv om jag rör spaken höger-vänster, och en kolv när jag rör spaken upp-ner, samt det där tillbehöret som startar elmotorn när jag rör spaken, vad exakt är det jag behöver då?
Mellan tummen och pekfingret, vad pratar vi om för pengar?
Och, är detta allt jag kommer att behöva, förutom själva slangarna och elanslutningen?
Blomqvist1972
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:17:40, 30-04-2016
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Jac

#12 » 17:29:24, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pris på powerpacken finns på flowfit. Ventil UTAN switch finns det pris på här: https://www.htluk.co.uk/ProductGrp/walvoil_sdm080_valve Köp 3 bank när du ändå är igång.
Ska vi gissa på 1500 sek för switchen och 1000 för ett joystick kit?
Cylinderpriser här: https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... 0mm-100030
Pundet står i 12,34 , miniräknare har du på telefonen.
Antagligen behöver 4-hjulingen ett större batteri, powerpacken drar några ampere.
Senast redigerad av Jac 22:30:45, 22-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#13 » 17:38:35, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte vajersväng? Enda som behövs är en elvinsch..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Blomqvist1972 (trådstartaren)

#14 » 14:39:41, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Varför inte vajersväng? Enda som behövs är en elvinsch..

Skickat från min G8141 via Tapatalk


Tanken har absolut slagit mig.
Det är många som byggt på det viset med lyckat resultat.
Blomqvist1972
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:17:40, 30-04-2016
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Lastbil

MagnusGoransson

#15 » 14:43:47, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blomqvist1972 skrev:
Martin.Eriksson skrev:Varför inte vajersväng? Enda som behövs är en elvinsch..

Skickat från min G8141 via Tapatalk


Tanken har absolut slagit mig.
Det är många som byggt på det viset med lyckat resultat.


I så fall är det väl enklare med ett elektriskt ställdon för några hundralappar?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se