Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Bygga hydraulisk plog till fyrhjuling?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Blomqvist1972 (trådstartaren)

#1 » 12:41:59, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är en total nybörjare inom hydraulik, och kan absolut ingenting.
-Så, nu när det är klargjort så kommer mina frågor. :)

Eftersom jag lider av värk i kroppen så skulle jag vilja få bort momentet att kliva av fyrhjulingen och ställa om plogvinkeln manuellt.
Jag har funderat lite i banorna runt att montera en MMP, (det är alltså en eldriven hydraulcylinder),
https://ironbaltic.com/sv/products/acce ... b250bb-dhr

Nackdelen med denna är dels priset, en dubbelverkande cylinder med elstyrning kostar över 8.000:-, men jag tänker att även tryck och flöde blir begränsat i en sådan, -dock är det ju onekligen den absolut lättaste lösningen att montera.

Nu har jag börjat fundera på om det går att bygga ett eget system av en elmotor, en hydraulpump, och en mindre tank.
Men eftersom jag är helt okunnig inom ämnet så har jag ingen aning om hur kraftig pump jag behöver för att driva en hydraulcylinder som ska vinkla ett plogblad, därför har jag heller ingen aning om hur kraftig elmotor jag behöver för att driva hydraulpumpen.

Fördelarna med ett sådant system är ju oändliga.