Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Svivel.

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#16 » 22:55:32, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till AN, är det samma gänga i båda ändar av den kompletta 3-delars sexkantenheten?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



AN (trådstartaren)

#17 » 23:27:06, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är 1/2 bsp i båda ändar. Men ena änden har en slät yta innan gängorna börjar, där oringen tätar mot.
Så det måste ju vara för en svivlande funktion, annars hade man väl inte gjort den så komplicerad.
Frågan är ju om man behöver svivlar, då det säkert var många år sedan de fungerade, och slangarna hade ju inget läckage, även om de var torra och slitna.
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#18 » 23:27:35, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just slangarna till lyftcylindern var utsatta för både vridning av krav sväng samt kolvens lyftrörelse. Det är möjligt att man ansett att slangarna utsätts för "obekväm vridning" i vissa positioner av kranen. Alla andra slangar ute på kranen har ju bara sin egen cylinders position att ta hänsyn till. Jag anser dock att det står klart att detta är menat att vara en rörlig svivel, som sedan dragits åt av någon som inte brytt sig.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN (trådstartaren)

#19 » 00:18:45, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag känner mej nu också ganska säker på att det är en rörlig svivel.
Undrar om det bara är tänkt att man ska gänga ihop den i bott, sedan skruva ut den något varv :klia:
En modern svivel, snurrar väl inte i gängorna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#20 » 18:56:41, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Jo jag känner mej nu också ganska säker på att det är en rörlig svivel.
Undrar om det bara är tänkt att man ska gänga ihop den i bott, sedan skruva ut den något varv :klia:
En modern svivel, snurrar väl inte i gängorna?

Nej en "modern" svivel snurrar inte i gängorna. Kalla den här sviveln en "antikvitet" bland slang-svivlar. Även om andra "bättre" svivlar var tillgängliga på 1960-talet så är denna definitivt en "lågbudget"-svivel.
En modern svivel roterar inte på de gängor som monterat ihop den. En modern svivel är ihopsatt med "låsringar" som tillåter fri och obegränsad rotation
"Man får vad man betalar för..."
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN (trådstartaren)

#21 » 22:31:00, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffat oringar nu. Så jag putsar upp dem och monterar. Läcker de så tror jag att jag bara skippar dem.
Tycker det är lite kul med original. :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#22 » 04:55:38, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Skaffat oringar nu. Så jag putsar upp dem och monterar. Läcker de så tror jag att jag bara skippar dem.
Tycker det är lite kul med original. :smile:

Tror mig ha sett svivel-O-ringar med speciell profil som tätar bättre än de "runda"
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Ehnebom

#23 » 11:43:20, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vänstra kolumnen med siffror så heter den kompletta "sviveln" 8 i ritningen?

Kolummen till höger borde då betyda att det skall finnas 6 stycken på kranen

1 person gillar det här inlägget.
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

AN (trådstartaren)

#24 » 22:27:19, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
AN skrev:Satt lika hårt på plussidan på cylindern. Kan det vara en svivlande funktion, som fått läckage, så har man dragit dem i botten för att få tätt?

Har lyssnat runt lite nu och fått verifierat att det skall vara svivlar, som troligen dragits åt pga läckage och/eller okunnighet.

Någon som har nån dokumentation om blocket som sitter uppe på bommen? Två patroner, som väl är chockventiler, men även något som jag tror är backventiler. Är det någon typ av återfyllnad?
Slangarna från ventilpaketet går först till detta block sedan till sväng cylindrarna.

Om det går till svängen så är det en sk cross over chockventil som klarar återfyllnad vid chockutlösing utan kontakt med returen eller tanken, eftersom det är samma volym på båda sidor av "svängmotorn"...


Om den "chockar" olja från ena cylindern till den andra, återfyller den oljan som blivit "bortchockad" då eller? :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#25 » 05:59:16, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Om den "chockar" olja från ena cylindern till den andra, återfyller den oljan som blivit "bortchockad" då eller? :klia:


Om det chockas bort olja på den ena sida till den andra kolven så betyder det att kolven har flyttat sig, därför behöver den bort-chockade oljan ej ersättas på den sida den kommer ifrån annat än om föraren och riktningsventilen dirigerar ut ny olja för kranrörelse.
Om det är samma deplacement på cylindrarnas båda sidor så används en sk "crossover" ventil.

Bild

I moderna riktningsventiler har man chockventiler, sk insatsventiler, inbyggda för att skydda respektive arbetsport. Dessa insatsventiler har också en lågtrycksfunktion där de fungerar som återfyllnads-backventil. Så i ett sånt ventilsystem går "chockad" olja ut i retursystemet, och den volym som behövs för återfyllnad "sugs in" via återfyllnadsfunktionen på motstående chockventil från samma retursystem (internt i ventilpaketet om det handlar om exakt samma volym).

Sen kan det finnas anledningar att trots dessa inbyggda chockventiler i ventilpaketet ha en extern crossover-ventil nära cylindrarna som då kan reagera snabbare. Men det kan vara i såna fall där det är långa slangar mellan ventilpaket och hydraulcylindrar.

Vissa typer av crossover-ventiler kan ha en dränering på ventilhuset för att förhindra att internt läckage skapar hydraullås bakom ventilkäglan.

Så på din Lill-Nalle 460 finns två typiska cross-over-ventiler. Huruvida rotatorn har chockventiler vet jag inte men den skulle också kunna ha crossover-ventil

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se