Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Cetop 3 ventil till vikplog?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Granath (trådstartaren)

#1 » 10:57:04, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har skaffat en vikplog utan elventil som då har 4 slangar. Har tyvärr bara ett extrauttag på maskinen.
Finns ju två välkända vägar att gå, billigast en 6/2 ventil som dock bara tillåter styrning av en klaff i taget. Sen finns det ju ventilen som är gjort för jobbet, en 8/2 vikbladsventil, den hade ju varit trevlig men kostnaden är tyvärr för hög kontra nyttan.

Så min fråga är egentligen hur skulle det funka med två stycken Cetop 3 NG06 4/3 monterade på en 2 sektions basplatta?

Då får jag 4 spolar att kontrollera där jag kan styra vänster klaff frammåt / bakåt, höger klaff frammåt / bakåt. Om jag nu belastar den vänstra ventilens första spole och den högra ventilens andra spole, då borde väll bladet röra sig diagonalt?

Mvh Victor
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B



akkamaan

#2 » 19:10:17, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att använda 2 st dubbelverkande ventiler som var för sig kontrollerar ett av de två plogbladen kan vara positivt för både budget och för förståelse för systemet fungerar.
Om de använder en träläges återfjädrande vippströmbrytare för de individuella bladen så kan du lägga till två enkla tryckknappar och några logiska styrdioder för att göra plogen till V-plog alternativt ^-plog
Men jag skulle nog nöja mig med 2 st 3-läges vippor bredvid varandra
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Granath (trådstartaren)

#3 » 20:22:13, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Det var lite så jag tänkte.
Finns det några skäl till att det inte skulle funka att köra båda klaffarna samtidigt med en sektionsbyggd ventil?

Vilken konfiguration på ventilerna bör man ha?
Jag trodde först att sektionerna i bottenplattan var seriekopplade och hade då tänkt konfiguration "4" enligt nedan bild men har efter lite efterforskning förstått att de är parallelkopplade och jag antar att jag borde ha konfiguration "1" enligt nedan bild?

Mvh Victor

Bild
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B

Jac

#4 » 21:05:10, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken maskin sitter vikplogen på?
Som du själv har upptäckt så funkar NG6 ventiler dåligt till kugghjulspumpar, vilket är den vanligaste pumptypen.
Z50 är en billig solenoidventil av opencentertyp, finns med 2 slider. Bl.a. DunlopHiflex säljer den.
Men som sagt, tala om vad det är för maskin så får vi se om den ventilen är tillräckligt stor.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Granath (trådstartaren)

#5 » 22:29:13, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen är en Bobcat 440B kompaktlastare, är som du säger en kugghjulspump, ca 25L/min överströmningsventilen i paketet är ställd till ca 90bar och det gäller även extra uttaget som ska användas till vikplogen.

Utveckla gärna vad som gör att NG6 inte funkar så bra med kugghjulspumpar.

Jag hade tänkt använda NG6 ventilerna på samma sätt som en 6/3 ventil.

Jag har tänkt mig såhär, fyra "lägen"
Läge 1 = enbart vänster klaff
Läge 2 = enbart höger klaff
Läge 3 = diagonalföring
Läge 4 = spetsplog / båda klaffarna frammåt

Sen styr man flödet med spaken i maskinen, detta gör att jag kan köra vänster klaff i läge 1 både frammåt och bakåt osv. Dock medför det att "P" & "T" portarna på ventilpaketet kommer bli omkastade beronde på vilket håll jag drar spaken i maskinen men det bör inte vara något problem antar jag?
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B

akkamaan

#6 » 22:49:08, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Granath skrev:Så min fråga är egentligen hur skulle det funka med två stycken Cetop 3 NG06 4/3 monterade på en 2 sektions basplatta?

Som Jac säger så är inte sandwichventiler på monteringsplatta nån bra lösning om du har ett system med en konstantflödespump (te x kugghjulspump). Så i ditt fall är det viktigt att veta vad för typ av hydraulsystem (i praktiken pumptyp) din maskin har. Innan vi vet detta så kan vi bara spekulera i vilken detaljerad lösning som passar bäst genom att "anta" att ditt system ser ut "si eller så". Men en sk 2-sektionsventil typ Z50 (pdf). er det bästa att utgå ifrån. Då är det bara val av slider som du behöver fundera på, vilket är baserat på typ av hydraulsystem.
Så ange vad det är för maskin, modell, tillverkningsår. Bäst är om du kan bifoga information om hydraulsystemet, helst ett komplett hydraulschema från instruktionsboken

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#7 » 22:55:27, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kugghjulspump ger alltid flöde och därför krävs fri genomströmning när ingen ventil används. NG6 är i utgångspunkt gjort för konstanttryck där allting sitter parallellt och är stängt, finns ingen fri flödeskanal. Dock kan en singel NG6 ventil med P->T i neutral användas till kugghjulspump och man kan också använda en extra ventil för att skapa fritt flöde men det är en omständigare och dyrare lösning.

Det är dock betydligt bättre att använda en opencenter-ventil som är gjord för pumpar med fast flöde. I en sådan är det fritt flöde rakt igenom så länge ingen funktion används. Drar man i en spak så blockeras den fria flödeskanalen samtidigt som portarna ut till cylindern öppnar. Många modeller kan fås antingen med spak eller solenoid.

Jac @ [Allmänt] Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Granath (trådstartaren)

#8 » 23:29:12, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej.

Håller helt med om att en typ z50 ventil vore bättre, tyvärr ligger de ungefär på dubbla priset vad jag har hittat mot NG6 lösningen.

Vad blir den faktiska nackdelen med NG6 i mitt scenario?
Visst det är konstantflöde från pumpen, men i hydrualpaketet på maskinen sitter det ju en överströmmningsventil så vid 90 bar kommer det cirkulera tillbaka till tanken iallafall. Och som sagt ovan jag har ju inte tänkt ha tryck på ventilen hela tiden utan jag väljer vilken funktion jag ska köra och sen drar jag i spaken som ger flöde till ventilblocket, när rörelsen är gjord släpper jag på spaken och flödet stannar igen.

Tacksam för all hjälp vill bara vara säker att man förstår hur jag har tänkt använda ventilen.
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B

AN

#9 » 23:33:44, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns lite att läsa.
[Allmänt] Värmeutveckling i olika typer hydraulsystem
Blir nog en del värme om du ska blåsa över tryckbegränsaren länge.
Sök på akkaman och Jac här på forumet och läs deras inlägg och trådar så kommer du lära dej mycket :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Granath (trådstartaren)

#10 » 23:34:11, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bifogar bilder från manualen

Bild
Bild
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B

Jac

#11 » 23:48:32, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag missade att du hade 3:e funktion att mata den med. Isåfall bör det gå bra. 25lpm bör gå bra i NG6.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Granath (trådstartaren)

#12 » 00:21:39, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej grymt!

Har jag tänkt rätt ovan att konfigurationen bör vara enligt "1"?
Och lika så, att det inte spelar någon roll om trycket kommer in på "T" istället för "P" ibland? Vad jag sätt är det ju "bara" en slid där inne.

Mvh Victor
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B

akkamaan

#13 » 01:52:34, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Granath skrev:Vad blir den faktiska nackdelen med NG6 i mitt scenario?

har tittat på din bild över systemet. Tryckuttaget sitter som påpekats på en tredje sektion på ordinarie ventilpaket. Men tryckuttaget matas bara genom att operera denna tredje funktions spakreglage. No big deal om du har händerna fria att trycka på både elknappar och dra i spakar samtidig. Så här kommer vi till situationen där den "uppfinningsrike hemmaingenjören" örjar bli kreativ och knyter upp spaken till tryckuttaget och därmed pressar hela pumpflödet ut genom ventilsektion#3 och in igenom sandwichventilerna. Visst kan detta fungera men det kommer med vissa risker. Den största risken är konstant högt cirkulationstryck med överhettning som följd.
Att använda två st sandwichventiler i serie med ett konstant flöde får till följd att du i princip (lite förenklat) bara kan använda en sandwichventil åt gången. Vad som händer om du kör båda sandwichventilerna samtidigt är att returoljan från den första går in som tryckolja i den andra. Och den andra ventilens returolja går till tank. Detta kan komma att sätta "myror i huvudet" på dig men det är också fullt överkomligt med tålamod.
Om en sandwichventil kan hantera 25l/min så är det inte säkert att dessa 25l/min kommer undan så lätt när det går genom två ventiler i serie. Som sagt sandwichventiler är inte gjorda för seriekoppling i konstantflödessystem.

Med konfiguration #1 som du föreslår så kan du parallellkoppla elventilerna men då kan du inte "knyta upp" reglaget på sektion#3 för då kommer systemet att gå på 98 bar överströmning då elventilerna inte styr ut olja till plogbladen. Verkar som "dubbelkommando" är den lösning du behöver. Kan du montera el-knapparna på sektion 3#'s spakreglage?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Granath (trådstartaren)

#14 » 09:55:37, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen är ju ganska "fiffig" gällande detta.

Lyft / tilt styrs med pedaler

Vänster hjulpar styrs med en spak på vänster sida som dras framåt / bakåt.
Höger hjulpar styrs med en spak på höger sida som dras framåt / bakåt, drar man den spaken åt höger eller vänster styr man tredje funktion. "Lägesknapparna" är tänkt att sitta åtkomliga ovanpå den högra spaken.
Så flödet kommer aldrig gå konstant till NG6 ventilerna utan enbart när en manöver av bladet krävs och samtliga reglage är alltid åtkomliga.
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B

tortap

#15 » 10:30:55, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snöbladsventilen har nog inbyggda chockar för anslutning till ackumulator/retur. Har du räknat med det i priset på en egen ventillösning?

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kurt Karlström och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se