Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vad tror ni om dessa motorer?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 13:35:47, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag överväger att bygga om drivlinan till mitt bygge fullständigt. Vill få bort kedjetransmission och kardanaxel och helt enkelt ersätta med en hydraulmotor per hjul. Problemet är bara kostnaden.

Jag har ju 160 LPM att tillgå från hydrostaten (Rexroth 40cc x 4000 rpm).

På respektive axel måste ju motorerna vara parallellkopplade och sedan skall axlarna seriekopplas. Det skulle ge följande:

160 liter per minut, 315 cc motor (630 cc per axel) ger 253 varv per minut.

253 varv per minut ger 30 km/h med en hjulomkrets på 1,96 meter. Då skulle jag kunna nå toppfarten 20 km/h utan att ha fulla varv på motorn.

Har hittat några motorer i Kina.

https://www.aliexpress.com/item/4000144 ... 132bzAYGDq (visserligen 400 cc men sjukt billig)

https://www.aliexpress.com/item/4000166 ... 36b9qFOe4g (315 cc med "disc distributor")

https://www.aliexpress.com/item/4000165 ... 79ebJHR1ZZ (315 cc)

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag



uppland2

#2 » 13:57:08, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför "måste" motorerna parallellkopplas per axel? Om de sitter i serie får du differentialspärrfunktion. Om du har omkopplare mellan serie och parallell kan du ha hög effekt vid lågfart och låg effekt vid högfart.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

MagnusGoransson (trådstartaren)

#3 » 14:00:59, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så kanske det blir, men jag tror den kommer driva grymt bra ändå. Den förra hade bara drift på bakhjulen och det funkade uppseendeväckande bra det också. Utan diffspärr :-)

”Måste” är ju för att kunna styra. Midjestyrningen blir väldigt strulig med diffade axlar


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

Jac

#4 » 14:05:20, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget om Kina men har du räknat på dragkraft? Maskinens vikt i dragkraft är nog minimum om du inte bara ska flytta pallar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#5 » 04:30:46, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker du på motorernas maximala vridmoment?

När det gäller hydrostaten ser jag inga problem. Den ger 160 liter per minut vid 210 bar (om jag inte missminner mig helt) och det är många hästkrafter (76 stycken om jag räknar rätt). Sen hänger det ju så klar på den hydrauliska "utväxlingen".

Om jag kör med parallellkopplade 315cc motorer på var axel så kommer dom åtnjuta halva trycket (eftersom fram och bakaxel är seriekopplade).

Det ger 630 cc per axel vilket motsvarar cirka 1000 Nm per axel. Det måste väl räcka?

Det är ju mitt minilastarbygge jag håller på med.

Bild

Tråd här: MagnusGoransson @ Projekt midjestyrd minilastare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

dc_lindberg

#6 » 14:14:27, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul utmaning!
Blir som busses Honda Kompressormatad Honda CB250 .
Ska det bli ett arbetesredskap som du har stort behov av, eller är det en "kul grej" som du får god användning av: det är det enda övervägandet jag ser du behöver göra eftersom det är väl betydande kostnader som skiljde de olika lösningarna åt?
Nu hoppas jag givetvis du gör som busse: "det går att göra - alltså ska det göras" (o vi som följer tråden får mycket att följa/studera).

Vad ser du som:
- fördelar och nackdelar mellan mekaniskt och hydrauliskt system på ditt projekt?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

MagnusGoransson (trådstartaren)

#7 » 14:55:22, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, jo, det är väl ett totalt urspårat hobbyprojekt.

Fördelen med hjulmotorer istället för en hydraulmotor, kedjetransmission och kardan är ju driftsäkerheten. Slipper volvoaxlarna och andra svaga punkter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

braha

#8 » 09:15:37, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Haha, jo, det är väl ett totalt urspårat hobbyprojekt.


Det dolda målet är väl den helt perfekta maskinen, som ingen annan hittills lyckats tillverka.

UppfinnarJocke lyckas oftare än Betraktaren.

Trägen vinner (till slut).
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Senkomat

#9 » 11:37:31, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte redan en fungerade drift på maskinen? Kanske vettigt att göra färdigt ”allt” annat runt omkring först innan du byter drivsystem, och du får en känsla för vad som behövs.
Kollade lite snabbt på de motorerna du länkade till, såg inga uppgifter om axelbelastning?
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

88ecr

#10 » 16:56:14, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där ventilerna som delar oljan 50/50, kostar väl inte mycket? Då får du lås funktion. Kan vara bra så rymmer inte allt ut genom ett hjul?

Jag funderade ochså att en hydraulmotor inte tål så mycket belastning, stöd måste där ju ordnas på nåt set. Om ni tar ut 160l på 210bar, så låter 76hk till få de rätt lite`?

Fint blir det, följde med ert projekt från början

Fortsätt
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Jac

#11 » 18:11:56, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns orbitmotorer med riktiga hjullager avsedda att montera hjul rätt på, det verkar vara en ganska stor marknad. Dock blir priset nåt annat.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#12 » 18:46:01, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Finns orbitmotorer med riktiga hjullager avsedda att montera hjul rätt på, det verkar vara en ganska stor marknad. Dock blir priset nåt annat.


Jo, jag har ju två stycken nu, Danfoss OMSW 315. Dom är ju ordentligt lagrade. Behöver ju dock två till, eller fyra så jag vet att alla är nya och lika. Pratade med han som jag fick dessa två av och han hade eventuellt två till. Skall rota lite i hans förråd nån dag.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

akkamaan

#13 » 20:15:54, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev: 160 liter per minut vid 210 bar.....och det är många hästkrafter (76 stycken om jag räknar rätt).

Hydraulisk effekt kan enkelt beräknas med "kW" = "l/s" × "MPa"
Dvs dina 160 l/min = 2.67 l/s och 210 bar = 21 MPa, och dina kW=56 kW vilket blir 75.1 hk (mekaniska) minus effektförluster på minst 15% >> runt 64 hk mekaniska på hydraulmotorernas utgående axel. Och då är inte tryckfallen i lednings och ventilnätverket inräknat. Med flera (4) motorer så blir nog förlusterna ännu större...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se