Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

BYGGA OM DRIVLINA PÅ BIL TILL "HYDROSTAT"

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Bygert

#16 » 15:37:51, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det där bygget gå att besiktiga och köra lagligt på väg? Det blir ju lite mer krävande i så fall. I princip borde det väl gå att få igenom en hydraulisk drivning också men det där ju i så fall hur man bevisar att det inte enkelt går att öka maxfarten.

Har du några krav på effektivitet och smidig reglering? Är kravet bara att bevisa att det går att få det att röra sig räcker det med en fast pump och en fast motor och så får man reglera med ventilen. En variabel pump som kan köra flöde åt båda håll blir ju långt bättre. Dit kanske det är vettigt att gå, variabel motor och få till styrning på det också är nog överkurs.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



akkamaan

#17 » 15:54:31, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:
Du har helt rätt, med ett undantag. När man bygger en A-traktor är nedväxlingen väldigt viktig. Du bygger ju om en personbil till att bli en traktor, för att kunna registrera den som en traktor.

En av (de dumma) reglerna är att fordonet måste ha minst två växlar och att den maximalt får gå i 10 km/h på lägsta växeln på fullt varvtal. Samtidigt får man inte begränsa motorns varvtal till under den punkt då motorn levererar 90% av effekten. Det innebär en omöjlig ekvation om man vill undvika att addera en ytterligare växellåda. Genom att "växla ner" med en fast hydraulisk krets så uppnår man enkelt 10 km/h-kravet.

När jag byggde a-traktor (för läääänge sen) så monterade jag en extra växellåda efter den första. Den bakre lådan var låst på ettans växel. Det arrangemanget höll genom besiktningen och nån vecka till, sen åkte den andra lådan ur och jag "fulkörde".


Hahaha...
Jäklar vilket regelverk vi var med och skapade vi som "EPA-ade" runt 1969-1970 med olagliga fusk-strypta förgasare, elmagnet-solenoider elller "dolda ståltrådar" i växel-lådorna på flak-Jeep-ar och ombyggda Volvo Duett-er. Herre gud vad skönt det var att få bilkörkortet som nybliven 18-åring våren 1971. Fick åt mig nästan hela "alfabatet" inklusive sk "Trafikkort" 1973, för att kunna köra samt utbilda artilleriet lastbilsförare på repövningar 20+ år framåt. Tog busskort i mitten av 1980-talet för att kunna frakta Magirus yngre skolkamrater ut på skogsmaskinkörning ute i skogen...
Tog US "CDL" med "nästan hela alfabetet" 2001... Herre gud va skönt det var att "kasta in handduken" 2014 efter över 1300000 km på USA's motorvägar inkl alla större städer. Numera nöjer jag mig med vanligt "DL", diesel-pickup och 9-meters husvagn...
A-traktor? Vad är det? :lmao:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

MagnusGoransson

#18 » 16:30:09, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Hahaha...
Jäklar vilket regelverk vi var med och skapade vi som "EPA-ade" runt 1969-1970 med olagliga fusk-strypta förgasare, elmagnet-solenoider elller "dolda ståltrådar" i växel-lådorna på flak-Jeep-ar och ombyggda Volvo Duett-er. Herre gud vad skönt det var att få bilkörkortet som nybliven 18-åring våren 1971. Fick åt mig nästan hela "alfabatet" inklusive sk "Trafikkort" 1973, för att kunna köra samt utbilda artilleriet lastbilsförare på repövningar 20+ år framåt. Tog busskort i mitten av 1980-talet för att kunna frakta Magirus yngre skolkamrater ut på skogsmaskinkörning ute i skogen...


Hähä! På min Peugeut 505 GR Diesel -81 så fick man trycka in en kombination av knappar på instrumentbrädan på rätt sätt, då fick höger elhissknapp en helt ny funktion. I stället för att köra rutan upp och ner så körde den en sprint upp och ner i växellådan. Sprintens läge avgjorde om trean och fyrans skiftaxel satt fast eller gick att röra. Från fyrväxlat och 95 km/h i toppfart till två växlat och 40 km/h i toppfart med ett litet tryck :-)

Man var ju lite nervös när länsman provkörde som nån liten uppvisning i gott polisiärt utövande mitt bland allt folk på lillmarken i Fjugesta :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

akkamaan

#19 » 17:04:18, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Hähä! På min Peugeut 505 GR Diesel -81 så fick man trycka in en kombination av knappar på instrumentbrädan på rätt sätt, då fick höger elhissknapp en helt ny funktion. I stället för att köra rutan upp och ner så körde den en sprint upp och ner i växellådan. Sprintens läge avgjorde om trean och fyrans skiftaxel satt fast eller gick att röra. Från fyrväxlat och 95 km/h i toppfart till två växlat och 40 km/h i toppfart med ett litet tryck :-)

Man var ju lite nervös när länsman provkörde som nån liten uppvisning i gott polisiärt utövande mitt bland allt folk på lillmarken i Fjugesta :vissla:

:lmao:
:idee3: Där leder din uppfinningsrikedom med ett par helvarv... :idee3:
På min tid hade vi inte råd att bygga om "lyx"-bilar med elektriska fönsterhissar...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

MagnusGoransson

#20 » 17:06:12, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, jag köpte elhissmotorer för en hundring på skroten. Fick demontera dom själv för det priset :-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Kloge

#21 » 18:46:07, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att få dispens från 10km/h regeln om bilen har automatlåda
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

ph7

#22 » 21:01:47, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att när folkrace var i sin linda så var det en SAAB 99/900 med Volvo? motor, den hade hydraulisk överföring istället för den korta axeln som sitter mellan kopplingen och orginal-lådan alltså.
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

tsleirv

#23 » 21:37:16, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

det brukes mye hydrostatdrift på trucker og anlegges maskiner, da brukes en pumpe med variabelt volum og en fastvolum motor, pumpen er koplet direkte i motor og gir trykk i begge retninger. da kan du kjøre like fort i revers som fremover. pumpen regulerer mengden etter hvor tungt den må dra, så den virker som en trinn løs gearkasse
tsleirv
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:00, 28-12-2013
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf 135


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AN, Småbrukaren och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se