bonnen513 skrev:Ja det går utmärkt.
Du behöver en variabel pump och variabel motor.
Det är relativt stora effektförluster men eftersom det kvittar för dig så kör på.
Det kommer mer svar senare med lämpliga grejer.
Vad får det kosta?
AndreasBM skrev:Jättekonstigt, jag vet men nu har jag låst mig på att testa det bara för att det verkar kul.
Någon som ser något hinder i att det skulle fungera (effektförlust eller vad som helst)?
MagnusGoransson skrev:På en EPA är det ju faktiskt ingen dum ide, då det förmodligen löser problemet med att den skall gå max 10 KM/H på lägsta växeln.
Kom dock ihåg att de effektförluster du få kommer att bli värme vilket du måste kyla bort på något sätt.
Behåller du växellådan så kan du ju ha en fast pump och en fast motor. Om pumpen har halva volymen jämfört med hydraulmotorn så har du fixat en 2:1 nedväxling (-läckaget). Har du den efter växellådan måste du har tuffa grejjer eftersom vridmomentet på utgående axel gärna blir motorns vrid x 4 (om ettans växel är 4:1). Högt vrid lika med högt (potentiellt) tryck.
lagun49 skrev:Jag kan inte heller något om hydraulik, blir bara förvånad, att grejen bakom växellådan heter hydraulmotor, och den som driver kardanen heter pump?
SKall det inte vara tvärt om? För mig verkar det naturligt, att växellådan/motorn driver pumpen, som sedan överför kraften till en hydraulmotor?
lagun49 skrev:Jag kan inte heller något om hydraulik, blir bara förvånad, att grejen bakom växellådan heter hydraulmotor, och den som driver kardanen heter pump?
SKall det inte vara tvärt om? För mig verkar det naturligt, att växellådan/motorn driver pumpen, som sedan överför kraften till en hydraulmotor?
akkamaan skrev:Att använda pump och motor med fast deplacement för att få en 2:1 nedväxling är ju att gå över ån efter vatten om kommer ju inte att ge något annat än ett hål i plånboken. Vitsen med hydrostat är ju
1. att kunna växla steglöst samt
2. att kunna få en "hydraulisk bromskraft" som blir lika hög som den hydrauliska dragkraften. Detta är dock endast en stor fördel på tunga maskiner som går i terräng
MagnusGoransson skrev:En av (de dumma) reglerna är att fordonet måste ha minst två växlar och att den maximalt får gå i 10 km/h på lägsta växeln på fullt varvtal. Samtidigt får man inte begränsa motorns varvtal till under den punkt då motorn levererar 90% av effekten. Det innebär en omöjlig ekvation om man vill undvika att addera en ytterligare växellåda. Genom att "växla ner" med en fast hydraulisk krets så uppnår man enkelt 10 km/h-kravet.
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: akkamaan och 10 gäster