AN skrev:Eller har det skruvat på den när den stod?
Bra kommentar.
Tänk vad många fel som uppstår när man "skruvar" eller "bara använder" en maskin. Och ofta så har man inte en aning om att man har gjort något ingrepp eller användande som orsakat felet.
Så frågan är berättigad i en felsöknings-process.
1. Hur var maskinen när du fick den?
2. Hur är den nu?
3. Vad har du gjort däremellan?
När man frågar en förare, "var har du skruvat?" så intas ofta en "försvars-position"... "Jag har inte gjort nåt fel..."
Interaktiv
felsökning skall påminna om en rättegångsprocess där maskinen är den "åtalade" och föraren/ägaren är vittnet.
Förhörsledaren ställer bara frågor som går att svara strikt och sanningsenligt på.
En klassiker är när en ÖSA250 skotarförare upprört i mitten av 1980-talet begär ut en ÖSA-service montör för att fixa ett startproblem.
När mekanikern kom ut till maskinen...
-Vad har du gjort på maskinen innan du försökte starta?
-Ingenting, vred på huvudströmmen, låste upp och satte mig i förarstolen
När mekanikern gick in i hytten började han med att flytta ut en del "bråte" på golvet samt matsäckslådan som föraren slängt in bakom stolen innan han gjorde sitt startförsök. Matlådan låg och aktiverade körriktningspedalen bakom stolen. Sen gick maskinen att starta...
Ibland gör man saker på en maskin som man inte har en aning om att det har betydelse...