Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Mutter till mätnippel

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jimmy Nilsson

#16 » 01:47:40, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Så kan man göra när det är luft på kolvstångssidan, men funkar inte om det är olja som ska dräneras


Det är garanterat luft som ska ut. På min så lufta två av kolvarna sig självt men inte den tredje. De två bottna så överströmmaren på traktorn löser. Där sitter ju (vad ventilerna nu kallas ) som håller kolvarna i läge så plankorna inte rör sig när man fått ner dem i läget man vill så de ska ha tryck från andra sidan för att släppa. Därför går det inte bara att öppna och släppa ut luften utan man måste få in olja i stista kolven och köra den separat. Luddig förklaring men ungefär så jag fick det förklarat.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor



akkamaan

#17 » 02:04:30, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda sättet att få ut luft mha hydraultryck är att luften går ut genom kolvstångs-tätningen. Och det är vanligt att kolvar luftar sig själva på det viset efter att man monterat en ny cylinder som ej är fylld med olja. Så ja, om det är luft i cylindrarna så är det möjligt.
Men om kolvarna är helt stumma i detta osynkade läge sår det nog olja som skall ut. Luft har en fjädrande verkan och om luften är hårt komprimerad så borde det visa sig om man stänger av maskinen och påverkar reglaget för kolvarna, och kolvarna borde reagera med en liten rörelse och sedan fjädra lite om man "bryter med ett spett"...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Stridis2

#18 » 14:05:29, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gradsax med två seriekopplade hydraulcylindrar. Den har en manuell ballanseringsventil, men förre ägaren berättade att om man klämde saxen för mycket så den kilade fast sig så kunde man pumpa in olja med en portopowerpump för att ballansera upp dessa igen. Kan det vara något liknade för dig? För lite olja mellan två cylindrar så du behöver fylla på?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

RoXa (trådstartaren)

#19 » 13:01:57, 16-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!

Det verkar mer komplicerat än vad jag först trodde. Ringvälten står taskigt till i maskinhallen under vinterförvaringen, så jag kan inte släpa ut den och kolla exakt vilken cylinder det är som inte lirar med de andra.

Jag ska försöka få tag i en mätnippel med slang där jag kan sätta en snabbkoppling till traktorn i andra ändan. Det borde ju gå att släppa i/ur olja på så vis, men inte luft då det säkert kommer att stå en luftbubbla i den flera meter lång slangen.

Jag har inte upplevt plankorna som mjuka eller att de skulle ge med sig. Så jag tror snararre att det handlar om förmycket/förlite olja i någon sektion.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Turbodiesel

#20 » 23:33:26, 16-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd en handjuckad portopowerpump, då kan du både pumpa in och släppa ut olja kontrollerat. Köp en billig lågpris (de duger gott) eller låna en riktig. Det är viktigt att inte få in luft i systemet vilket kan vara väldigt lätt med 'yxiga' metoder.

Montera en manometer på ett t-kors vid din specialslang, du får inte på några villkor använda portopowerpumpens maxtryck vilket normalt ligger uppåt 1000bar. Jag kan inte tänka mig att du behöver gå över 50bar för att få cylindrarna att röra sig. Cylindrarna är dimensionerade för runt 200bar.

akkamaan skrev:Enda sättet att få ut luft mha hydraultryck är att luften går ut genom kolvstångs-tätningen. Och det är vanligt att kolvar luftar sig själva på det viset efter att man monterat en ny cylinder som ej är fylld med olja. Så ja, om det är luft i cylindrarna så är det möjligt.
Men om kolvarna är helt stumma i detta osynkade läge sår det nog olja som skall ut. Luft har en fjädrande verkan och om luften är hårt komprimerad så borde det visa sig om man stänger av maskinen och påverkar reglaget för kolvarna, och kolvarna borde reagera med en liten rörelse och sedan fjädra lite om man "bryter med ett spett"...



Beträffande instängd luft i hydraulik är jag än så länge övertygad om att det främst är oljan som tar åt sig den när trycket ökar, för att sedan släppa taget om luften när oljan blir trycklös i hydraultanken. Aldrig att jag utan strid, eller verifierbara undersökningar går med på att luften, helt utan hinder kan passera stångtätningen så länge den är i skick. Min övertygelse bygger dock helt ovetenskapligt på en rad observationer i fält av vad som sker när hårt luftblandad tryckolja blir trycklös. Vispad grädde någon? :bira: :snow:

Eller tänker du specifikt på det här systemet, där "normala" identiska cylindrar jobbar i serie utan utjämnande synkroniseringsarrangemang?

:shake_hands:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

QV_

#21 » 00:23:07, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag monterade min "nya" skopcylinder på grävaren så gick det inte att lufta cylindern först.
När jag tog grävarmen rakt upp så gick det "direkt".

Kan ju vara en tillfällighet att de första 4-5 försöken innan "rak upp" gjorde jobbet och "rak upp" fick till det sista fast det skulle gått iallfall.
Att jag hade luft i cylindern konstaterade jag med att köra skopan långsamt med lågt flöde.
Med luft så "hoppade" kolvstången fram och utan luft så rörde den sig lugnt i sakta mak.
Så jag tror att man pressar luften förbi packningen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Turbodiesel

#22 » 00:31:26, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bråkar inte för sakens skull, och jag är väldigt nyfiken på den vetenskapliga teorin bakom självluftande hydrauliktätningar.

Jag har använt samma typ av tätningar till flera kolvackumulatorer, frågan är hur tätningen känner av om luftens (nåja, kväve i det fallet) kvarhållande är önskad, respektive oönskad.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#23 » 02:12:20, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Beträffande instängd luft i hydraulik är jag än så länge övertygad om att det främst är oljan som tar åt sig den när trycket ökar, för att sedan släppa taget om luften när oljan blir trycklös i hydraultanken.
Tror inte olja "absorberar" luften. Det skulle innebära att en t ex 200 cc luftficka som komprimeras skulle förvandlas till mikroskopiska "luftbubblor och bilda skum i oljan.

Aldrig att jag utan strid, eller verifierbara undersökningar går med på att luften, helt utan hinder kan passera stångtätningen så länge den är i skick.
Vad är det för definition på "skick"? En kolvstångstätning är alltid i "skick" så länge den tätar mot oljeläckage. Hydraultätningar är designade att täta mot trycksatt hydraulolja.
Om kolvstången pekar uppåt (luften stiger uppåt i en vätska) och det är en luftficka eller om hela minussidan är fylld med luft så kommer den största delen av luften att komma komma ut via kolvstångs-tätningen förutsatt att inte oljan är på väg i "trycklös" retur. Även slangkopplingar släpper ut luft som är under högt tryck (nu talar vi om hydrauliska arbetstryck på 100 - 200 bar. Det är allmänt vedertaget att en nymonterad hydraulkolv luftar ur sig själv. En del av luften kan följa med retur-oljan ut när man växelvis kör kolven ut och in. En maskinreparatör visade mig en gång tätningar i locket på en cylinder som blivit brända av att luft pressats ut för snabbt förbi kolv-tätningen. Upphettningen sker pga av att tätningen mot kolvstången är så trång att friktionen skapar enorm värme. Har även varit med om att cylindrar som vacuum-sätts på minussidan suger in luft via kolvstången mha atmosfärstrycket, då manschett-tätningar har väldigt låg tätningsförmåga "bakvägen". Det var så jag uppmärksammades på dessa luftproblem en gång i slutet av 1970-talet.
Jag tar ingen "strid" om detta. Var och en får bli "salig på sin egen tro"...

Min övertygelse bygger dock helt ovetenskapligt på en rad observationer i fält av vad som sker när hårt luftblandad tryckolja blir trycklös. Vispad grädde någon? :bira: :snow:

Vart är "gräddvispen i det system vi diskuterar?
Talar vi om skummad olja eller en luftficka i en cylinder?
Om det är skummad olja vi pratar om så kommer såklart luftbubblorna följa returen med till tanken. Det lär väl en luftficka" kunna göra också om de är på retursidan av en kolvrörelse
Om nu inte luft på något vis kan ta sig förbi en kolvstångstätning, varför tätar vi nte då "trycksatta gasflaskor med en kolvstång plus tätning istället för en avstängningsventil?? :klia: För avstängningsventiler läcker också, om än väldigt lite...
Eller tänker du specifikt på det här systemet, där "normala" identiska cylindrar jobbar i serie utan utjämnande synkroniseringsarrangemang?

Jag tänker speciellt på detta system med seriekopplade cylindrar där vi har mellandel som aldrig ventileras till tank. Om det är luft i den mellandelen så kommer den luften så småning att tryckas ut via kolvstångs-tätningarna och eller slangkopplingar. Men det förutsätter att trycket når en viss nivå.
Trycksatt luft i ett tryckluft- eller hydraulsystem är i det närmaste omöjligt att stänga in utan yttre läckage. Så länge det finns anslutnings-koppling eller tätning "ovanför eller i höjd med luftfickan så kommer luft att pressas ut. Luftmolekyler är så mycket mindre än oljemolekyler...
Även en gasflaska med endast en avstängningsventil kommer att tappa tryck genom läckage över en tidsperiod. Trycksatta brandsläckare är ju ett exempel på detta, därav att de alla har en tryckmanometer som talar om tryck-statusen för godkännande.
Tror för övrigt på en separat tråd för denna diskussion. :shake_hands: x2
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#24 » 10:06:57, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul, det var just en diskussion jag ville få fram. Jag ska fundera lite under dagen, och så får vi väl bryta ut detta till en egen tråd. Förutsatt att minst en till med intresse av den aktuella frågeställningen dyker upp.

Du vänder hela min värld upp & ner, tänk på det. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

RoXa (trådstartaren)

#25 » 10:21:06, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Jag tänker speciellt på detta system med seriekopplade cylindrar där vi har mellandel som aldrig ventileras till tank. Om det är luft i den mellandelen så kommer den luften så småning att tryckas ut via kolvstångs-tätningarna och eller slangkopplingar. Men det förutsätter att trycket når en viss nivå.
Trycksatt luft i ett tryckluft- eller hydraulsystem är i det närmaste omöjligt att stänga in utan yttre läckage. Så länge det finns anslutnings-koppling eller tätning "ovanför eller i höjd med luftfickan så kommer luft att pressas ut. Luftmolekyler är så mycket mindre än oljemolekyler...
Även en gasflaska med endast en avstängningsventil kommer att tappa tryck genom läckage över en tidsperiod. Trycksatta brandsläckare är ju ett exempel på detta, därav att de alla har en tryckmanometer som talar om tryck-statusen för godkännande.


Med detta resonemang borde det vara mycket osannolikt att det finns luft i mina cylindrar då de har genomgående kolvstänger. Alltså finns det möjlighet för luften att fly åt två håll per cylinder.

Angående diskussionen ovan behöver ni inte skapa en ny tråd för min del.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

akkamaan

#26 » 13:43:58, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

RoXa skrev:Med detta resonemang borde det vara mycket osannolikt att det finns luft i mina cylindrar då de har genomgående kolvstänger. Alltså finns det möjlighet för luften att fly åt två håll per cylinder.

Jag är ingen expert på "harvar och vältar" så jag har inte 100% full förståelse för hur just din maskin arbetar. men generellt sett systemet så ser jag ingen anledning till att luft skulle kunna komma in i den slutna delen av mella två seriekopplade kolvar som startade sin "karriär" som 100% synkade. Jag tror att o-synkningen beror på att en eller båda kolvarna har kolvtätningar som med tiden läcker något och därigenom skapar o-synkningen. Detta pågår hela tiden under drift, tillverkaren vet om detta och har där vid tillverkningen monterat ett "mät"-uttag så att man ska kunna "kalibrera" med t ex en porta-power. Men det skulle ju också vara möjligt att använda tryck från traktorns eget system via ett annat tryckuttag på en sekundär-tryckledning.
Angående diskussionen ovan behöver ni inte skapa en ny tråd för min del.
Jag tror generellt på att ha relativt stor frihet att vinkla diskussionen i en tråd.
Anledningen till att skapa en ny tråd skulle dock kunna attrahera de som eventuellt inte tyckt tråden varit intressant från början och tror vi fortfarande håller på och kivas om en trivial "mätnippel-mutter"....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#27 » 14:00:25, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Du vänder hela min värld upp & ner, tänk på det. :thumme:

Hur kan du vara säker på att jag inte är ute "på svag is"? :lmao: :bira:
För övrigt så har vi nog alla fått vår hydrauliska värld vänd upp & ner ett antal gånger. Det är lätt att bli fast i sin egen "bubbla" när man diskuterar. Jac och Nix m fl har hjälpt mig tillbaka (korrigera kursen) ett antal gånger när nåt/några hjul börjat spåra ur. Lätt till när börjar trampa i ytterkanterna på sin egen "komfort-zon"...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#28 » 14:37:47, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med en egen tråd är ju att det blir lättare att söka efter den om man har funderingar om luftning

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Turbodiesel

#29 » 11:38:10, 18-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag återkommer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#30 » 12:22:24, 18-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja kan absorbera luft under tryck likaväl som vatten kan absorbera kolsyra. Har läst tal i nån bok, det är ganska stora mängder som kan absorberas och kapaciteten ökar fort med trycket.

Dom gånger jag har varit med om svårigheter att bli av med luft har det varit låg utskiftning av olja. T.ex. en väldigt liten cylinder med en väldigt lång slang där slangens volym är större än cylinderns. Då går det inte att köra ut luften, oljan går bara fram och tillbaka. Även långa signal eller servoledningar där det heller inte sker utbyte av olja annat än läckage förbi slider är problematiska vid uppstart då det är mycket luft överallt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se