Turbodiesel skrev:Beträffande instängd
luft i hydraulik är jag än så länge övertygad om att det främst är oljan som tar åt sig den när trycket ökar, för att sedan släppa taget om luften när oljan blir trycklös i hydraultanken.
Tror inte
olja "absorberar" luften. Det skulle innebära att en t ex 200 cc luftficka som komprimeras skulle förvandlas till mikroskopiska "luftbubblor och bilda skum i oljan.
Aldrig att jag utan strid, eller verifierbara undersökningar går med på att luften, helt utan hinder kan passera stångtätningen så länge den är i skick.
Vad är det för definition på "skick"? En
kolvstångstätning är alltid i "skick" så länge den tätar mot oljeläckage. Hydraultätningar är designade att täta mot trycksatt
hydraulolja.
Om kolvstången pekar uppåt (luften stiger uppåt i en vätska) och det är en luftficka eller om hela minussidan är fylld med luft så kommer den största delen av luften att komma komma ut via kolvstångs-tätningen förutsatt att inte oljan är på väg i "trycklös" retur. Även slangkopplingar släpper ut luft som är under högt
tryck (nu talar vi om hydrauliska arbetstryck på 100 - 200 bar. Det är allmänt vedertaget att en nymonterad hydraulkolv luftar ur sig själv. En del av luften kan följa med retur-oljan ut när man växelvis kör kolven ut och in. En maskinreparatör visade mig en gång tätningar i locket på en cylinder som blivit brända av att luft pressats ut för snabbt förbi kolv-tätningen. Upphettningen sker pga av att tätningen mot kolvstången är så trång att friktionen skapar enorm
värme. Har även varit med om att cylindrar som vacuum-sätts på minussidan suger in luft via kolvstången mha atmosfärstrycket, då manschett-tätningar har väldigt låg tätningsförmåga "bakvägen". Det var så jag uppmärksammades på dessa luftproblem en gång i slutet av 1970-talet.
Jag tar ingen "strid" om detta. Var och en får bli "salig på sin egen tro"...
Min övertygelse bygger dock helt ovetenskapligt på en
rad observationer i fält av vad som sker när hårt luftblandad tryckolja blir trycklös. Vispad grädde någon?
Vart är "gräddvispen i det system vi diskuterar?
Talar vi om skummad olja eller en luftficka i en cylinder?
Om det är skummad olja vi pratar om så kommer såklart luftbubblorna följa returen med till tanken. Det lär väl en luftficka" kunna göra också om de är på retursidan av en kolvrörelse
Om nu inte luft på något vis kan ta sig förbi en kolvstångstätning, varför tätar vi nte då "trycksatta gasflaskor med en
kolvstång plus
tätning istället för en avstängningsventil??
För avstängningsventiler läcker också, om än väldigt lite...
Eller tänker du specifikt på det här systemet, där "normala" identiska cylindrar jobbar i serie utan utjämnande synkroniseringsarrangemang?
Jag tänker speciellt på detta system med seriekopplade cylindrar där vi har mellandel som aldrig ventileras till tank. Om det är luft i den mellandelen så kommer den luften så småning att tryckas ut via kolvstångs-tätningarna och eller slangkopplingar. Men det förutsätter att trycket når en viss nivå.
Trycksatt luft i ett tryckluft- eller hydraulsystem är i det närmaste omöjligt att stänga in utan yttre
läckage. Så länge det finns anslutnings-koppling eller tätning "ovanför eller i höjd med luftfickan så kommer luft att pressas ut. Luftmolekyler är så mycket mindre än oljemolekyler...
Även en gasflaska med endast en avstängningsventil kommer att tappa tryck genom läckage över en tidsperiod. Trycksatta brandsläckare är ju ett exempel på detta, därav att de alla har en tryckmanometer som talar om tryck-statusen för godkännande.
Tror för övrigt på en separat tråd för denna diskussion.
x2