Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulikfråga avlastning

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

gustav9797 (trådstartaren)

#1 » 17:45:53, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag försöker bygga om ett konstanttryckssystem till ett avlastat konstanttryckssystem.

Ventilpaketen är 2st HV09 i standardutförande.
Pumpen är en Vickers PVH131 med LS-kontroller. Dvs den behöver en trycksignal för att bygga tryck.
I ventilpaketen sitter varsinn CUI-nippel i ena gaveln och seriekopplingsnipplar i den andra gaveln. Alltså finns hela den fria centrumgenomföringen till förfogande, vilken stryps när man aktiverar någon funktion.
Finns det någon som har en idé hur man ska ge pumpen signal?
Funktionen blir tvärtom, när man aktiverar funktioner försvinner signalen.

Jag har följande idé: 30 bars tryck från befintlig reduceringsventil -> genom ena ventilpaketet -> genom andra ventilpaketet -> genom tryckströmbrytare inställd på strax under 30 bar -> genom strypventil -> tank.
Teoretiskt så borde tryckströmbrytaren ge signal så fort man aktiverar en funktion, då stryps tillflödet av olja och trycket försvinner till tank. Elstyrning finns redan till pump.
Eller är jag helt ute och cyklar? :klia:
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige



Jac

#2 » 09:47:16, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav9797 skrev:Funktionen blir tvärtom, när man aktiverar funktioner försvinner signalen.


Vet inte helt hur du menar, tänker du att du ska ta ut signalen efter ventilen?

Jag hittade ett gammalt inlägg som förklarar principen sån ca.

Jac @ [Allmänt] Värmeutveckling i olika typer hydraulsystem

Man har alltså ett konstant litet flöde genom centrumkanalen. När man drar i en spak blockeras detta flöde och bygger upp tryck i LS ledningen så att pumpen vinklar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

gustav9797 (trådstartaren)

#3 » 21:37:53, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
gustav9797 skrev:Funktionen blir tvärtom, när man aktiverar funktioner försvinner signalen.


Vet inte helt hur du menar, tänker du att du ska ta ut signalen efter ventilen?

Jag hittade ett gammalt inlägg som förklarar principen sån ca.

Jac @ [Allmänt] Värmeutveckling i olika typer hydraulsystem

Man har alltså ett konstant litet flöde genom centrumkanalen. När man drar i en spak blockeras detta flöde och bygger upp tryck i LS ledningen så att pumpen vinklar.

Ungefär så! Men det är bara en tanke, jag vet inte exakt hur man ska placera komponenterna.

Hur ska man tillverka detta lilla flödet du pratar om? En enkel strypventil blir väl inte bra när man kommer upp i 250 bar? Hög värmeutveckling/genomflöde i strypningen.
En tryckreduceringsventil löser ju det problemet men då får man inte rätt påställning på pumpen eftersom den med LS ingång ger c:a 20 bar högre tryck än vad den får in. Därav min idé med tryckströmbrytare eftersom elektrisk pumppåställning redan finns.

Tack för svar!
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Jac

#4 » 00:02:43, 12-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav9797 skrev:Hur ska man tillverka detta lilla flödet du pratar om?

Bilden nedan visar Parker P70 med avlastat konstanttryck. Dysan som skapar det lilla flödet är visad i röd ring.
Bild[/quote]


gustav9797 skrev:En enkel strypventil blir väl inte bra när man kommer upp i 250 bar? Hög värmeutveckling/genomflöde i strypningen.

Det är kanske 20 bar över dysan i neutral, minimal värme. När du drar i en spak så stryps flödet genom dysan ytterligare eftersom oljans väg från dysan till tanken blockeras av sliden. När du är uppe i 250 bar är alltså flödet genom dysan noll.

gustav9797 skrev:En tryckreduceringsventil löser ju det problemet men då får man inte rätt påställning på pumpen eftersom den med LS ingång ger c:a 20 bar högre tryck än vad den får in.
En tryckreduktionsventil innan dysan för att minska flödet genom den? I gamla Nimco datablad visas en tryckkompenserad flödesventil istället för en dysa, inte samma funktion men samma mål, att reducera flödet till pumppåställningssignalen.
Edit: jag förstår nog inte hur en tryckreduktionsventil ska lösa "problemet" iallafall. Reducerar du trycket så begränsar du också hur mycket tryck du kan få upp pumpen i.


gustav9797 skrev:Därav min idé med tryckströmbrytare eftersom elektrisk pumppåställning redan finns.

Om ventilen du har verkligen är avsedd för avlastat konstanttryck så bör ju dysan finnas i inloppsektionen samt att sliderna måste vara utformade för avlastat konstanttryck, dvs trång centrumkanal som stänger så fort du tar i spaken. Om det dessutom är en vanlig LS-pump du har så finns det väl ingen anledning att göra nåt annat än att koppla ihop.

Om du INTE har en LS-pump eller en komplett ventil avsedd för avlastat konstanttryck så kan elektrisk påställning av pumpen vara en idé. Många ventiltillverkare erbjuder ventiler med inbyggd switch i spaklocket som switchar så fort man börjar röra spaken, kan användas t.ex. till elektriskt avlastat konstanttryck.

Om ventilen du har inte är komplett avsedd för avlastat konstanttryck så vet jag inte hur du ska lösa det med en tryckbrytare... :klia:
Senast redigerad av Jac 08:17:30, 12-06-2020, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#5 » 00:36:45, 12-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en fin förklarande bild på avlastat konstanttryck, saxat från Monsun-Tison's gamla pdf om olika hydrauliksystem.
Dysan som skapar det lilla flödet markerad med rött streck. Notera också att sliderna har en dys-symbol i centrum för att markera att detta inte är några vanliga OpenCenter slider, detta är slider med väldigt trång centrumkanal för att kunna funka med avlastat konstanttryck.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#6 » 07:03:19, 12-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev: Notera också att sliderna har en dys-symbol i centrum för att markera att detta inte är några vanliga OpenCenter slider, detta är slider med väldigt trång centrumkanal för att kunna funka med avlastat konstanttryck.

Bra bild men kan vara svår att förstå för den som inte förstår skillnaden på sliderna.
Det är här som det sker lite missupfattningar om Open center avlastade konstanttryck system och open center system med vanlig konstantflödespump. Det är som Jac säger, speciella slider som stänger centrumkanalen vid minsta lilla slid rörelse och det gör att pumptrycket byggs upp i signaledningen och "adderas" till lågtryckskompensatorn tryckfjäder på pumpen. Det är härvid viktigt att pumper har rätt typ av tryckkompensator. En open center slid för konstantflödespump stänger inte centrumkanalen helt förrän sliden når sitt max utslag. Ett sånt ventilpaket kan inte användas till Avlastat Konstantrycksystem utan "specialbygge" (se nedan)
Bara för att poängtera terminologin, Man ska nog inte .blanda in begreppet LS i ett system som inte är direkt lastkännande.
Den "LS"-ledning som vi diskuterar är bättre uttryckt som "signalledning" för att inte skapa missuppfattningar om vad det är vi försöker uppnå. Det trådskaparen försöker skapa är ett avlastat konstanttryck-system, inget annat.

Parker har en ganska bra och konsekvent terminologi.
CF system=Constant Flow system, konstantflöde-system
CP system=Constant Pressure system, konstanttryck-system
CPU system= Constant Pressure Unloaded system, avlastat konstanttryck-system
LS system=Load Sensing system, Lastkännande system
OC=Open Center, öppet centrum
CC=Closed Center, stäng centrum


Det lilla flödet som går genom "den lilla strypningen" i ett avlastat konstanttryck-system kan vi kalla kontrollflöde och strypningen för kontrollstrypning. Ett Lastkännande system har ingen så kontrollstrypning och kontrollflöde, där är centrumkanalen i princip helt stängd i neutralläge på sliden (på samma sätt som på ett rent konstantryck-system utan avlastning).Som pumpsignal leds lasttrycket (LS=Load Sensing) för den tyngsta funktionen tillbaka till kompensator för "variabel" och efter behov tryckpåställning.

Är det nu så att ventilpaketet har slider för ett open center konstantflödes-system så måste det pluggas med en serienippel och en plugg i bakstycket och sedan får man skapa ett elstyrt kontrollflöde via en strypning för avlastning med hjälp av en en trevägs elventil-ventil. Men då måste det finnas ett reglage med on/off elbrytare för indikering start av spakrörelse.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

gustav9797 (trådstartaren)

#7 » 21:43:44, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för -mycket- utförliga svar!
Den som byggt om maskinen verkar ha tagit diverse komponenter som fanns hemma och fått det till att fungera hjälpligt. Man får trycka på en strömbrytare så håller den 250bar konstant.
Hur gör man enklast för att se om det är rätt slider?
Går det att se om man tar bort en plugg till centrumkanalen?
Jag har funderat på att montera ett beg L90LS istället, verkar bra mycket enklare.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

akkamaan

#8 » 22:40:15, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav9797 skrev:Hur gör man enklast för att se om det är rätt slider?

Man måste nog dra ut sliden. Nu är jag inte hundra på exakt hur sliden skall se ut i en HV09-ventil för Open Center CPU
Går det att se om man tar bort en plugg till centrumkanalen?
Nix Det är inga raka kanaler i centrum på en riktningsventil
Jag har funderat på att montera ett beg L90LS istället, verkar bra mycket enklare.
Har jag aldrig funderat på LS-ventil för CPU på en vedklyv, ekonomisk over-kill. Men är man ekonomiskt oberoende så...LOL. Men vill du bygga CPU med hjälp av en LS-ventil så måste ändå ha en elstyrd pålastningsventil. Så har man på moderna engrppsskördare idag. LS för själva krankörningen och pålastad pump till CP med en elventil när man kör engreppsaggregatet. LS gör att det kan bli lite "spökig" drift då det inte finns nån egentlig last på t ex en vedklyvskolv som inte är aktiverad. En vedklyvskolv arbetar bara mot friktionslast/friktionsmotstånd. Lasten uppstår ju inte förrän kolven börjar röra sig och får större och större motstånd. Samma sak med matarvalsarna på engreppsaggregatet. Men det problemet har man på t ex en skogsmaskinkranens sväng och rotator också, samt styrningen i midjan. En krans-väng eller kran-rotator behöver strypbackventiler för att LS-signalen inte ska göra att pumpen pulserar. Tror en vedklyvskolv klarar det ganska bra ändå då den aldrig kan dra iväg på egen hand av rörelseenergi.
Om du planerar att bygga nåt med flera hydraulikfunktioner i automatiska sekvenser så skulle jag avråda att använda LS-funktionen, utan i så fall komplettera med en elektrisk pålastningsventil.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#9 » 09:01:43, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav9797 skrev:Jag har funderat på att montera ett beg L90LS istället, verkar bra mycket enklare.


På vilket sätt är det bra mycket enklare?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

gustav9797 (trådstartaren)

#10 » 09:09:29, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
gustav9797 skrev:Jag har funderat på att montera ett beg L90LS istället, verkar bra mycket enklare.


På vilket sätt är det bra mycket enklare?

Då är det bara att dra en slang till pumpen sen har jag riktig LS, plus nån skyttelventil från el-påställningen
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Jac

#11 » 09:23:45, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla sliden först, är det rätt typ är det precis lika enkelt.




Om du ska köra LS pump och LS ventil så begriper jag inte vad du ska med elventilen till... :klia:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

gustav9797 (trådstartaren)

#12 » 09:26:32, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Kolla sliden först, är det rätt typ är det precis lika enkelt.




Om du ska köra LS pump och LS ventil så begriper jag inte vad du ska med elventilen till... :klia:

Ja det ska göras.
Skördardatorn DASA380 aktiverar pumpen elektriskt, därför behöver det vara kvar
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

gustav9797 (trådstartaren)

#13 » 10:48:36, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ytterligare en fin förklarande bild på avlastat konstanttryck, saxat från Monsun-Tison's gamla pdf om olika hydrauliksystem.
Dysan som skapar det lilla flödet markerad med rött streck. Notera också att sliderna har en dys-symbol i centrum för att markera att detta inte är några vanliga OpenCenter slider, detta är slider med väldigt trång centrumkanal för att kunna funka med avlastat konstanttryck.

Bild

Man ska alltså ta ut signaltrycket mellan dysan och första ventilsektion. Vilken port blir det?
Tänkte testa lite.
Bifogar bilder
Uppe till vänster är tryck, höger retur, pluggen till vänster är 280bar överströmningsventil.
De två första bilderna är på dysan till avlastat konstanttryck. Hålet i den är ca 5mm

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Jac

#14 » 12:08:25, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dysa till avlastat konstanttryck ska vara 0,7 mm eller nåt sånt. Om sliderna i det ventilpaketet är av typen avlastat konstanttryck så kommer den aldrig att lasta av, det finns ju ingen chans att dom klarar dränera oljan från ett 5 mm hål.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#15 » 12:10:37, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan, om det nu ska ha elektrisk avlastning oavsett så kan du ju ta vilken ventil som helst, LS eller open center (med pluggad serienippel).
Styr du avlastningen elektriskt så blir det ganska meningslöst att kludda med hydrauliska signaler i tillägg.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se