Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Beställa färdigpressad slang från England

106 inlägg • Sida 5 av 8
Diskutera hydraulik i allmänhet här

magloman

#61 » 21:34:25, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Dels har du vinkeln på själva kopplingen sen finns det vridningen mellan ändarna ifall du har vinklad koppling i båda ändra.

Min erfarenhet säger att man ska undvika vinkel i båda ändar. Mycket bättre isf o ha en lös vinkel i ena änden.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Göran Ekman

#62 » 21:50:15, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Enskede hydraul Östervåla. Japp precis, har grejat en hel del skogsmaskiner & entreprenadgrejer vid sidan om bonneriet så det blev tvunget att skaffa en slangpress å lite annat jox.
Har f.ö service i en klass för sig. Ungefär som Ö Sönnarslöv

Service nivån nja, har inte lyckats med att plocka fram prylar till mig vilket Runhällensmaskins en traktor och maskinverkstad har lyckats med.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

akkamaan

#63 » 22:15:39, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmh10350 skrev:
toker skrev:Om du väljer en 90 gradig koppling i båda ändarna vill dom veta hur kopplingarna ska vara vridna 180 grader då går vinkeln åt motsatt håll.

Någon som har bild för den tröge?

Hittar ingen bra bild så här på direkten. Men om vi som exempel tar en slang med 90-graders flänskoppling i båda ändar som skall ansluta mellan en hydrostatpump och en hydrostatmotor. Om pumpen och motorns plana anslutningsytor är parallella så måste 90-graderskopplingarna peka åt exakt samma håll. De får inte vara vridna i förhållande till varandra för då måste själva slngen vridas för att kopplingen skall passa samt att O-ringstätningen skall kunna täta mot de plana ytorna.

Bild

Om de plana ytorna på pump resp motor är vridna 5 grader i förhållande till varandra så måste den 90-graders slangkopplingarna också vara vridna 5 grader i förhållande till varandra. Detta är ytterst kinkigt på korta grova högtrycksslangar. med vinklade kopplingar i båda ändar. En 3-meters 1/2" slang kan man inom vissa gränser "tvinga" några grader om inte vinklingen stämmer perfekt. Dock ska man komma ihåg att en "tvingad" slang då har en anspänning i stålkorden som kommer att minska förmågan att stå emot tryck.
Det enkla knepet här för att slippa problem är att sätta en vinklad slangkoppling i ena änden och en rak koppling i andra änden, som sedan ansluts till en vinklad adapter.
En bra slangverkstad har ett speciellt mätinstument för att mäta upp vinklarna på respektive slangkoppling i förhållande till den "linje-märkning" som alla slangar har. Denna linje-märkning skall vara helt rak när slangen läggs ut på plant underlag. Och linjen får heller inte vara vriden efter att slangen monterats. Den gula linjen är referens vi vinkling av vinklade slangkopplingar.
Bild
På den här bilden kan du också se hur de raka slangkopplingarna anster till två parallella anslutningsytor. Om den här slangen hade vinklade kopplingar i båda ändar så skulle den kunna tillverkas betydligt kortare men med krav på att de vinkalde kopplingarna är exakt parallella.

Om ni behöver en ny slang som har vinklade kopplingar i båda ändar eller om slanglängden är "kritisk" så bör/skall man alltid ta med den gamla trasiga slangen till slangverkstan för exakt kopiering. Inte minst för att få rätt tryckklass.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

tracker

#64 » 22:30:49, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska ofta går det faktiskt att vrida en ända efter att den är pressad så att den passar, dom sista graderna då...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

akkamaan

#65 » 23:15:45, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Ganska ofta går det faktiskt att vrida en ända efter att den är pressad så att den passar, dom sista graderna då...

Menar du vrida själva koppling mot slangen? Om det går att vrida den så några grader vad är det då som säger att man inte kan vrida kopplingen på slangen ett halvt varv. Jag skulle i så fall vilja säge att en sån vridning är möjlig pga ofullkomligt pressning alternativt att man vrider löst gummit från kopplingen och/eller slangen. Gummit är ju vulkat in i slangens flätade/spirallindade stålarmering så såan vridning skall man inte göra om man vill ha "garanti" på pressningen.
Hoppas du menade "twista" själva slangen nån/några grader, och som jag sa ovan, Det går lättare att vrida/twista en lång klen slang än en kort grov. Men det är alltid bättre för slangens livslängd att montera den o-twistad, speciellt om det är en slang som går mellan rörliga delar/armar då böjning av en twistad slang ytterligare försvagar slangen.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

JD400

#66 » 23:47:51, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant info som jag inte hade en aning om! Man lär sig nåt nytt varje dag. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

rospigg

#67 » 00:05:05, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

#64 & #65, jodå, det går bra att vrida en korrekt pressad koppling ett halvt varv.
Tilläggas ska att det var en nypressad koppling, och att olja användes inuti slangen innan kopplingen sattes på plats.

För några (flera) år sedan sa Olssons i Ellös att de skulle bli störst i Sverige på slang och hydraulkopplingar... Någon mer som minns det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Göran Ekman

#68 » 10:55:57, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller man fast presshylsan med lämplig tång kan det gå att vrida kopplingen med stolpen .
Ett fulsätt, men det kan gå bra har provat på ny slang vid något tillfälle.
Annars tycker jag som många andra rakoppling på slangen och vinklad adapter. Då blir det helt säkert bra men lite dyrare.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bmh10350 (trådstartaren)

#69 » 19:24:08, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan inte slutföra köp på flowfit? inte med kort iallafall, har testat två olika kort men inget fungerar. vad kan vara fel?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magloman

#70 » 19:26:22, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

är korten öppna för köp utomlands?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#71 » 19:27:14, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att det bara fungerar med antingen Visa eller Mastercard? Eller att betaltjänsten inte är överens med din dator av nån anledning? Har du provat att t ex rensa cookies eller använda en annan webläsare?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

akkamaan

#72 » 20:10:13, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det funkat/funkar numera med kortköp inom EU, om det är generellt öppet från bankerna. Tänkte kanske UK hamnat utanför vad gäller detta och du måste begära att ha kortet öppet för köp utanför EU?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

igelkottar

#73 » 20:34:23, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med Nordea/Mastercard så måste man öppna för utländska köp och det vara en timma,
om man inte aktivt stänger direkt efter köp som jag brukar göra. :djaevul:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ivar Risslén

#74 » 21:45:06, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handelsbanken har så att man kan spärra utlandsköp och internetköp. Det är bara att gå in på banksidan och öppna när man ska betala och sedan så brukar jag stänga så fort jag ser att pengarna har gått ut från kontot. Allt för att försvåra för tjuvarna att komma åt mina surt förvärvade slantar.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker

#75 » 14:37:25, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparbanken hade en tjänst där man gjorde ett E-kort ett påhittat kort med nytt nr som man bestämde max summa och giltighets tid på men den tjänsten la dom ner när jag ifråga satte varför sa dom att vanliga kortet var säkert men får ändå kvittera med bank id dom trodde tydligen att bank id var nått som användes i hela världen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se