Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Rexroth A10VSO DFR (ändrad till DRG!)

55 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#16 » 22:19:49, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Ja högt hustryck blir det samma som "vakuum" på ovansidan kolven. Kolven trycks uppåt mot den röda plattan och sedan ner mot swashplate. Vid demontering ser man att kolv skorna är rundade i kanterna. Tillslut faller de av och ligger löst i huset. Har reparerat några A10, för ett antal år sedan, men är ingen expert.


Förstår att ett ökat slitage-glapp där kan orsaka dett med hamring som följd
Bra kommentar och inlägg Anders! :thumme:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



AN

#17 » 23:28:52, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag ju inte om det är högt hustryck, så ska sluta tjata om det.
Men tänkte iaf lägga in bilder från Rexroths skadeatlas, om pumpen blir demonterad.

Bild
Bild

Det nämns ju äben "lack of lubrication" som Turbodiesel är skriver om.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

edgein (trådstartaren)

#18 » 11:11:28, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här lämnar man tråden i lugnan ro en kväll och så exploderar den! :)

Tack för era tips!

Akkaman, om du är i Skåne får du gärna komma förbi här också och inspektera min "lekstuga". :)

Gällande "case drain" så är slangen hängande enligt bilden nedan. Så det borde inte vara för högt tryck, eventuellt att det är för lite olja men då borde det ju inte låta när det är noll flöde för då pumpar den ju ut olja till "case" konstant.. det borde snarare låta när jag kör hydraulmotorn eftersom då brukar det inte komma någon olja från "case drain" direkt..

Bild

Jag måste tillägga en grej som jag inte nämt att när jag mätte trycket och sa att den lät bra vid 30 bar men inte 100 bar så hade jag manometern på LS-porten. Borde det ens vara tryck där?



Senare började det dessutom låta utan att jag gjorde någon förändring (utan att jag skruvade alltså) så jag gissar att nåt är galet med den..

När jag tar mig tid och obducerar den lovar jag att lägga ut bilder här!
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#19 » 15:47:35, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:Här lämnar man tråden i lugnan ro en kväll och så exploderar den! :)
Det är en intressant tråd

Akkaman, om du är i Skåne får du gärna komma förbi här också och inspektera min "lekstuga". :)
Tackar, Kanske när jag flyger inut vi Köpenhamn någon gång :grin:

Jag måste tillägga en grej som jag inte nämt att när jag mätte trycket och sa att den lät bra vid 30 bar men inte 100 bar så hade jag manometern på LS-porten. Borde det ens vara tryck där?


LS-porten har jag bara pluggat. Borde väl inte ha någon betydelse?

Missade att du pluggat LS-porten på kompensatorn.


Signalledningen skall alltid vara dränerad vid stand-by. Om du har den pluggad så kan det kanske byggas tryck på anslutningen inifrån. För att ställa in stand-by trycket så måste LS-ledningen vara dränerad.

Om vi har ett avlastat konstanttryck system och pumpens trrycknivå regleras av t ex en kranriktningsventil så trycksätter pumpen riktningsventilens "parallell-galleri" så att sliderna för alla funktioner är trycksatta med stand-by eller lågtryck. Dessutom avleds ett litet kontrollflöde via en liten kontroll-strypning på 0.7 mm - 0.8 mm genom ventilens öppna centrumkanal. Flödet genom den strypningen kan vi kalla kontrollflöde. När riktningsventilen är i neutralläge så är det trycklöst nedströms strypningen och kontrollflödet går direkt till tank. Signalledningen är förbunden med den centrumkanalen på inloppsidan vilket också håller signalledningen dränerad och trycklös
När pumpen skall aktiveras dvs ändra trycknivå till högtryck så görs det genom att kontrollflödet genom centrumkanalen klipps av med sliden. I ventilpaketet är sliderna så utformade att de stänger centrum helt i början av spakutslaget. Det behövs bara ett antal tiondels millimeter slidrörelse för detta. När kontrollflödet klipps av så får vi pumptryck nedströms kontrollstrypningen vilket leds tillbaka till LS anslutningen på pumpen. Det signaltrycket är just då samma som trycket i pumpledningen och kommer att "adderas" till fjädertrycket på lågtrycksventilen (stand-by trycket) i pumpens tryckkompensator och summan blir då pumpens arbetstryck. Den grova ställskruven på kompensatorn reglerar pumpens maxtryck. Detta system kallas för "Avlastat Konstanttryck" eller Constant Pressure Unloaded, CPU.
I ett Lastkännande system, (Load Sensing) LS, så är det den aktuella funktionens lasttryck som leds tillbaka till tryckkompensatorn och adderas till stand-by trycket.
Så här fungerar avlastat konstanttryck rent principiellt
Pumpen i stand-by läge (man kan ha en tryckbegränsare på signalledningen som då överordnas maxtryckkompensatorn)
Bild
Pumpen pålastad med arbetstryck
Bild

Samma förklaring med schemasymboler
Stand-by
Bild
Högtryck
Bild

Så här ser det ut på en ÖSA250 skotare
Bild

När jag tar mig tid och obducerar den lovar jag att lägga ut bilder här!
Låter trevligt det.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

a.Holm

#20 » 16:16:27, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

eventuellt att det är för lite olja men då borde det ju inte låta när det är noll flöde för då pumpar den ju ut olja till "case" konstant..

Nej, det går inte ut nån olja till huset när pumpen är vinklad i 0°.
Med swashplate i 0°rör sig inte kolvarna nåt i slaglängd.
Den suger ingen olja och pumpar ingen olja.

Är du säker på att det är en DFR-regulator och inte en DRG?

En DRG tor jag beter sig som du beskriver.
Den lägger ut ett litet flöde från P i X-port som man sen stryper för att få pumpen att vinkla ut och bygga tryck.
Råkar ha grottat ner mig i dessa regulatorer nyligen då jag införskattat en Rexroth-pump till ett bygge.
DFR/DFR1 är en vanlig Ls-regulator.

En DFR bör inte bete sig enligt din film, då den ska dränera X-porten till tank internt i regulatorn.

Kolla nedan länk:
https://brmv2.kittelberger.net/borexmvz2-internet/pdfDownloadInternet.jsp?fn=re92711_2016-10.pdf&lvid=1198903&mvid=14627&

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

akkamaan

#21 » 17:37:56, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

eventuellt att det är för lite olja men då borde det ju inte låta när det är noll flöde för då pumpar den ju ut olja till "case" konstant..

a.Holm skrev:Nej, det går inte ut nån olja till huset när pumpen är vinklad i 0°.
Med swashplate i 0°rör sig inte kolvarna nåt i slaglängd.
Den suger ingen olja och pumpar ingen olja.


Tror inte det stämmer riktigt. Anledningen till att det finns en dräneringsledning är att det MÅSTE finnas ett inre läckage för att smörja de rörliga delarna oavsett hur pumpen är "vinklad". När pumpen är sliten eller om vi ökar t ex stand-by trycket så ökar det inre läckaget. Utflödet ur dräneringsledningen är ett välkänt mått på hur sliten pumpen är.

För att hålla pumpen invinklad med ett tillräckligt högt tryck för att motarbeta "utvinklingsfjädern" så kommer pumpen att vara utvinklad någon tiondels procent eller några procent beroende på vilket stand-by tryck den är ställd på samt hur sliten pumpen är. Har för mig att hustrycket inte får vara högre än 2 bar i den här pumpen.

Är du säker på att det är en DFR-regulator och inte en DRG?

Borde väl vara en DFR, om han skriver "Rexroth A10VSO DFR" så måtte han väl ha läst det på typskylten. Men det kan ju finns mera kodning på typskylten så en bild på den vore intressant


Kolla nedan länk:

Det är en 10 cc pump, tror det blir denna pdf
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#22 » 18:30:48, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ser hela typskylten i post 3. DFR. 18cc.
Pumpen i sista PDFen är en annan serie. Tror det är någon enklare mer "mobil" pump. Ang läckflödet blir det som akkamann skriver. I filmen kompenserar ju pumpen, den håller alltså inställt tryck, mot den stängda ventilen, vilket gör att den läcker en del ut i huset, när han kör motorn är det ett lägre tryck och mindre läckage.

DRG är en regulator som man fjärrstyrt med en extern tryckbegränsningsventil. Enklaste sättet att se skillnad, är nog att dra ur sliden, då DRG har ett hål genom centrum. Annars tror jag inte det är någon märkning på dessa regulatorer.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

a.Holm

#23 » 21:38:39, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart finns ett inre läckage så att det går ut olja i huset.
Fick uppfattningen att trådskaparen trodde att pumpens flöde gick ut i huset vid 0 grader vinkling.

Jo, typskylten säger en sak.
Men det kan ju hända att regulatorn är bytt eller ändrad.
Troligen inte.
Men är ju jävligt konstigt hur en DFR skulle kunna bete sig som på filmen.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

akkamaan

#24 » 21:45:03, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Man ser hela typskylten i post 3. DFR. 18cc.
:thumme:
OK, my bad, hade ett sk senior moment då hahaha :ohnej: ... Den pump jag refererade till var "Serie 52/53" medan aktuell pump är "Serie 31".
Men huvudsaken i resonemanget ändras inte av detta
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

edgein (trådstartaren)

#25 » 22:31:20, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste erkänna en sak!


Det kommer låta lite konstigt men..



Holm har min DFR-regulator.. den som sitter på min pump kommer från en DRG-pump (som Holm också har..).


Den här tråden börjar kännas som ett avsnitt av Columbo. Jag är skurken och ni är detektiverna.. :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

a.Holm

#26 » 22:58:43, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha! :-) ;-)
Hej Björn!
Sjukt sammanträffande.
45cc pumpen med utbytt regulator från DRG till DFR som jag köpte av dig såg fin ut!
Har dock inte testat den än...

Så då var den frågan utredd :-)

På frågan kring missljudet gissar jag att det bara är att riva och leta fel.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

edgein (trådstartaren)

#27 » 10:17:39, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var helt inne i min värld och missade att berätta denna "lilla" detalj..

Några frågor gällande DRG:

Med en DRG bör jag kunna plugga porten? Jag borde även kunna mäta trycket där eftersom det finns en intern öppning från P?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

a.Holm

#28 » 10:48:32, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pluggar du X-porten får du en konstanttryckspump, som hela tiden vill hålla max inställt tryck som du ställt på regualtorn.
Det blir så att säga en DR-regulator på Rexroth-språk.

Ja, du bör kunna mäta trycket från P-ledningen i X-porten på en DRG.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

edgein (trådstartaren)

#29 » 22:51:01, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags att undersöka pumpen!

Bild

Det är nåt med Ernst Kirchsteiger badande i hydraulolja och en tajt nitrilhandske..

Bild

Tillbaka till pumpen! Det ser lite rostigt ut..

Bild
Bild

Men det var mest ett lager. Det verkar också vara mest i "case" vad jag kunde se.

Bild
Bild
Bild

Vad säger ni om dessa kolvar?

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#30 » 23:03:39, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:Vad säger ni om dessa kolvar?

Finns nog många "hobbytimmar" kvar i dessa. Varkar vara en normalt sliten pump.
Gör rent, ev kosta på nytt lager och nya oringar
Sätt ihop. Ser fram emot samma typ av inspektion av tryck-kompensatorn...
Bra jobbat! :thumme:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se