edgein skrev:Här lämnar man tråden i lugnan ro en kväll och så exploderar den!
Det är en intressant tråd
Akkaman, om du är i Skåne får du gärna komma förbi här också och inspektera min "lekstuga".
Tackar, Kanske när jag flyger inut vi Köpenhamn någon gång
Jag måste tillägga en grej som jag inte nämt att när jag mätte trycket och sa att den lät bra vid 30 bar men inte 100 bar så hade jag manometern på LS-porten. Borde det ens vara
tryck där?
LS-porten har jag bara pluggat. Borde väl inte ha någon betydelse?
Missade att du pluggat LS-porten på kompensatorn.
Signalledningen skall alltid vara dränerad vid stand-by. Om du har den pluggad så kan det kanske byggas tryck på anslutningen inifrån. För att ställa in stand-by trycket så måste LS-ledningen vara dränerad.
Om vi har ett avlastat konstanttryck system och pumpens trrycknivå regleras av t ex en kranriktningsventil så trycksätter pumpen riktningsventilens "parallell-galleri" så att sliderna för alla funktioner är trycksatta med stand-by eller lågtryck. Dessutom avleds ett litet kontrollflöde via en liten kontroll-strypning på 0.7 mm - 0.8 mm genom ventilens öppna centrumkanal. Flödet genom den strypningen kan vi kalla kontrollflöde. När riktningsventilen är i neutralläge så är det trycklöst nedströms strypningen och kontrollflödet går direkt till tank. Signalledningen är förbunden med den centrumkanalen på inloppsidan vilket också håller signalledningen dränerad och trycklös
När pumpen skall aktiveras dvs ändra trycknivå till högtryck så görs det genom att kontrollflödet genom centrumkanalen klipps av med sliden. I ventilpaketet är sliderna så utformade att de stänger centrum helt i början av spakutslaget. Det behövs bara ett antal tiondels millimeter slidrörelse för detta. När kontrollflödet klipps av så får vi pumptryck nedströms kontrollstrypningen vilket leds tillbaka till LS anslutningen på pumpen. Det signaltrycket är just då samma som trycket i pumpledningen och kommer att "adderas" till fjädertrycket på lågtrycksventilen (stand-by trycket) i pumpens tryckkompensator och summan blir då pumpens arbetstryck. Den grova ställskruven på kompensatorn reglerar pumpens maxtryck. Detta system kallas för "Avlastat Konstanttryck" eller Constant
Pressure Unloaded, CPU.
I ett
Lastkännande system, (Load Sensing) LS, så är det den aktuella funktionens lasttryck som leds tillbaka till tryckkompensatorn och adderas till stand-by trycket.
Så här fungerar avlastat konstanttryck rent principiellt
Pumpen i stand-by läge (man kan ha en tryckbegränsare på signalledningen som då överordnas maxtryckkompensatorn)
Pumpen pålastad med arbetstryck
Samma förklaring med schemasymboler
Stand-by
Högtryck
Så här ser det ut på en ÖSA250 skotare
När jag tar mig tid och obducerar den lovar jag att lägga ut bilder här!
Låter trevligt det.