Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Två arbetstryck på olika sektioner

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Granath (trådstartaren)

#1 » 11:04:25, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har någon en bra lösning för att få till två olika arbetstryck på två olika sektioner i ett hydraulsystem?

Här är bakgrunden, har en Bobcat 440B kompaktlastare som har ett tre sektioners ventilpaket där överströmningsventilen är satt till 90bar vilket är bra avstämt när det kommer till lyft och tilt på maskinen. men extrauttaget blir rätt tråkigt vid 90bar om man som jag vill köra jordborr, snöslunga, stubbfräs osv.

Hur kan man lösa detta?

Tänkte först sätta in ett en 1-sektions monoblockventil och köra seriekoppling från den till det nuvarande paketet, då kan jag ha överströmningen på 150 bar på mitt nya paket och behålla 90bar på originalpaketet, men när jag kollar flödesschemat för paket som använder seriekoppling (inte min starkaste sida att läsa flödesscheman) så tolkar jag det som att när sliden är i nått av ändlägena så går ingen olja vidare till serieporten utan allt går till exempelvis port A och det som kommer från port B går till tank. detta funkar inte så bra i mitt fall då jag vill kunna köra lastaren samtidigt som extrauttaget är aktiv, har jag fattat detta rätt?

Det jag har på lut nu är att byta ut huvudpaketet till ett sektionsbyggt sådant. Då kan jag sätta överströmningen på ingaveln till 150bar och efter den första sektionen som går till extrauttaget göra en egen sektion med en till överströmningsventil som jag sätter till 90bar som reglerar efterkommande sektioner. skulle detta funka?

Finns det bättre lösningar?

Mvh Victor
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B



Jac

#2 » 11:20:57, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du kör nånting kontinuerligt (t.ex. sopvals) så är extra pump den bästa lösningen, hydrauliskt sett.
Om det är fysiskt möjligt att få dit en pump vet jag inte.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Granath (trådstartaren)

#3 » 11:26:12, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jo har funderat på detta, och blivit rekommenderad det tidigare, tyvärr är det otroligt ont om plats i maskinen, man får lossa på motorn för att byta batteri exempelvis. och som den byggd idag så är det rem mellan motor och hydrostat, och i änden på hydrostaten sitter pumpen.

Så vill gärna använda nuvarande pump. funktionsmässigt funkar det bra idag bara att det är för lite tryck på extrauttaget.

// Victor
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B

Jac

#4 » 12:19:32, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Granath skrev:Tänkte först sätta in ett en 1-sektions monoblockventil och köra seriekoppling från den till det nuvarande paketet, då kan jag ha överströmningen på 150 bar på mitt nya paket och behålla 90bar på originalpaketet, men när jag kollar flödesschemat för paket som använder seriekoppling (inte min starkaste sida att läsa flödesscheman) så tolkar jag det som att när sliden är i nått av ändlägena så går ingen olja vidare till serieporten utan allt går till exempelvis port A och det som kommer från port B går till tank. detta funkar inte så bra i mitt fall då jag vill kunna köra lastaren samtidigt som extrauttaget är aktiv, har jag fattat detta rätt?


Det är riktigt tolkat.


Granath skrev:Det jag har på lut nu är att byta ut huvudpaketet till ett sektionsbyggt sådant. Då kan jag sätta överströmningen på ingaveln till 150bar och efter den första sektionen som går till extrauttaget göra en egen sektion med en till överströmningsventil som jag sätter till 90bar som reglerar efterkommande sektioner. skulle detta funka?


Mellansektion med trykkbegränsare har jag nog inte sett men visst bör det funka.
Ett LS-ventilpaket kan konfigureras till allt man önskar och fördelar oljan bättre men är naturligtvis dyrare.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Granath (trådstartaren)

#5 » 12:44:41, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej,

Ja jag tänker att om jag gör en egen mellansektion där jag sätter en överströmningsventil som öppnar mellan P och T så bör det funka.

Finns det nått smartare sätt?

Kan man sätta nått efter ventilpaketet mot cylindrarna på funktionerna som skall ha 90bar? om man drar upp nuvarande paket till 150bar och sätter nått efter A/B portarna som skall ha 90 bar? misstänker att det lär bli nån pilotstyrd historia? lär ju ha en enkelverkande tryckbegränsande ventil, som öppnar när oljan skall flöda tillbaka till tanken?

// Victor
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B

Jac

#6 » 13:12:55, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Granath skrev:Okej,

Ja jag tänker att om jag gör en egen mellansektion där jag sätter en överströmningsventil som öppnar mellan P och T så bör det funka.
Finns det nått smartare sätt?


Det är bästa sättet om du har möjlighet till det.

Granath skrev:Kan man sätta nått efter ventilpaketet mot cylindrarna på funktionerna som skall ha 90bar? om man drar upp nuvarande paket till 150bar och sätter nått efter A/B portarna som skall ha 90 bar? misstänker att det lär bli nån pilotstyrd historia? lär ju ha en enkelverkande tryckbegränsande ventil, som öppnar när oljan skall flöda tillbaka till tanken?


Shockventiler kallas det som är mellan cylindrar och block och de måste stå typ 10% över trycksettingen för pumpen. Maskinen måste kunna hålla mer än den kan lyfta, annars kan maxlast plötsligt sjunka om man kör över en bula i marken.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stefan1972

#7 » 15:11:59, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ingen hydraulikguru men det lär väl bli konstigt att ha en pump gående på 150bar i en avdelning och låta nån ventil begränsa trycket i den andra. Torde väl bli mycket värme där?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Granath (trådstartaren)

#8 » 15:19:01, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Nu är jag ingen hydraulikguru men det lär väl bli konstigt att ha en pump gående på 150bar i en avdelning och låta nån ventil begränsa trycket i den andra. Torde väl bli mycket värme där?



Mja... oljan från pumpen går ju direkt till tank om ingen funktion är aktiv. och blir det värme lär det väl i så fall ske vid första sektionen som plockar ut 150bar då det är mer motstånd där. Vid sektionerna där det är 90bar blir det ingen skillnad mot idag. sen är ju flödet detsamma som idag så man får väl anta att kanaler och ledningar är väl anpassat.

// Victor

1 person gillar det här inlägget.
Granath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:32, 05-06-2013
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440B

Stefan1972

#9 » 08:19:41, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Direkt till tank kan det ju inte gå om du ska ha nåt som ska reducera det till 90 bar ? det är ju i dylika reduceringar värmen skapas om det blir mycket flöde där.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#10 » 08:34:52, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är arbetsprincipen för en typisk opencenterventil förklarad: [Allmänt] Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?

Det är inte nån tryckreduceringsventil som oljan strömmar genom, det är tryckbegränsare som T’ar av åt sidan.
Om två ventilpaket är seriekopplade så kan man ha en högre trycksetting på ventilen uppströms och ett lägre tryck på ventilen nedströms.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ac tc

#11 » 16:09:39, 04-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att byta ut pumpen mot en dubbelpump?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikkel, Pknack och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se