Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

LS-port teori

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

edgein (trådstartaren)

#1 » 15:36:16, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på med ett vedklyvsbygge och just nu håller jag på att bygga ett hydraulaggregat med en Rexroth A10VO 45CC med LS av DRG-modell.

LS-funktionen fungerar genom att man skall stänga X-porten på pumpen för att få full kraft, om man har signalen från X-porten öppen till tank så går pumpen till viloläge och i princip 0 flöde.

Jag har funderat på två möjliga lösningar, en där jag måste använda en magnetventil till, verkar helt klart enklast; men det kräver ju en aktiv komponent till.

Nedan är ventilen som jag tänkte använda till aggregatet.

Bild

Min andra fundering går ut på att jag öppnar A och B till tank i mittläget (modifiera ventilen ovan) samt sätter en skyttelventil på A och B och kopplar skyttelventilens ut-port till X-porten på pumpen.

Det kommer medföra att oljan från X kommer att kunna gå till tank när jag inte använder klyven men när jag väl kör med den kommer oljan att flöda från A eller B till X.

Bild

Jag har dålig koll på hur detta funkar i "riktiga" system på grävmaskiner osv, men gissar att det finns inbyggt i ventilpaketen? I mitt fall har jag bara en ventil enligt nedan.

Bild

Kommentarer på det? :klia:
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.



AN

#2 » 15:52:45, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga kanske, men vilken funktion är det du vill åt? :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

edgein (trådstartaren)

#3 » 16:10:27, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, missade jag den biten.. :D När jag inte kör cylindern fram eller tillbaka så vill jag inte ha nåt flöde från pumpen. Därför vill jag då ha X-porten på pumpen öppen till tank. När jag kör med cylindern antingen fram eller tillbaka så måste jag på nåt sätt blocka X-porten på pumpen för att den skall börja ge mer flöde.

Antingen då genom att manuellt blockera X-porten på pumpen via t.ex. en magnetventil eller via min patentar-lösning..
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#4 » 16:12:29, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är i utgångspunkt riktigt tänkt med skyttelventilen, det ser ut så på en del industrihydraulik. AB till tank i neutral bör funka fint på vedklyv.



Edit: Tog bort massa text som gick på LS. Du har ju DRG regulator så då blir det egentligen avlastat konstanttryck.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#5 » 16:31:41, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att du har ju DRG, så du kan väl ha en tryckinställning när du klyver, sedan när klyvningen är klar så har du en mycket lägre tryckinställning?
Då ligger du ju med lågt tryck, och bara det flödet som krävs för att upprätthålla det låga trycket.
Så sparar du väl både material och energi? :klia:
Flöde från pumpen behöver du ju i vilket fall för att upprätthålla tomgångstrycket väl?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#6 » 16:45:10, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Tänkte att du har ju DRG, så du kan väl ha en tryckinställning när du klyver, sedan när klyvningen är klar så har du en mycket lägre tryckinställning?


Det är väl ungefär så det blir så som han har ritat det. Trycket blir ca 20 bar i neutral eftersom DRG-signaloljan dränerar via skyttelventilen genom riktningsventilens öppna neutral. När man kör riktningsventilen så stängs denna dränering och trycket bestäms av tryckbegränsningssliden.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#7 » 17:09:44, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
AN skrev:Tänkte att du har ju DRG, så du kan väl ha en tryckinställning när du klyver, sedan när klyvningen är klar så har du en mycket lägre tryckinställning?


Det är väl ungefär så det blir så som han har ritat det. Trycket blir ca 20 bar i neutral eftersom DRG-signaloljan dränerar via skyttelventilen genom riktningsventilens öppna neutral. När man kör riktningsventilen så stängs denna dränering och trycket bestäms av tryckbegränsningssliden.


Så blir det nog ja.
Ska erkänna att jag inte tittade så mycket på skissen, då jag fastnade i att jag trodde han skulle köpa en LS-regulator, då jag tyckte att DRGn kunde göra jobbet.
Sorry.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

edgein (trådstartaren)

#8 » 17:39:19, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog jag som använder fel terminologi AN. :-)

Men då kanske jag testar det, jag har redan skyttelventilen..
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se