Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Kolv och ventil till vedklipp

114 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#106 » 16:03:15, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev: en cylinderdiameter på 120 mm för att trycka 22 ton vid 200 bar. Räkna med lite förluster så blir det verkliga trycket runt 20 ton.

Låt oss klargöra detta med hur förluster påverkar klyvkraften. Först, tillverkare anger inte max klyvkraft vid max flöde till kolven. Så länge kolven rör sig så är det hydrauliska arbetstrycket på kolven lägre än maxtrycket (max klyvkraft). Inte förrän tryckbegränsningsventilen öppnar erhålls max klyvkraft. Det förluster som uppstår är dels relativt små flödesförluster som är som störst vid maxtryck eller där kolven stannar pga av högt motstånd. Flödesförluster påverkar bara kolvens hastighet. Sen har vi tryckförlusterna som påverkar kolvens klyvkraft. Tryckförlusterna är som störst när flödet till kolven är som störst dvs tryckbegränsningsventilen är stängd. Detta innebär att max möjlig klyvkraft inte kan reduceras av någon av dessa två typer av förluster. Men den operativa klyvkraften (som är lägre än max klyvkraft) under kolvrörelse kommer att påverkas av tryckförlusterna.


Tror någon annan nämnde det innan men det är ingen nackdel att tryckstången är grov, till en cylinder på 120 mm så kan den utan problem vara 80-100 mm. Stödben från en lastbil är perfekt. De är alltid dubbelverkande också.


I dessa fall när man letar efter cylinder med grov kolvstån så är man ute efter snabbare returrörelse. Och visst kan det bli så men det kan också begränsa arbetsdagens längd pga att systemet måste vila för nedkylning.

Den dubbelverkande kolven på stödbenet till en timmerbil har grov kolvstång av flera olika orsaker.
En grov kolvstång står bättre emot böjning, vilket jag inte tror är den primära orsaken, utan det nog snarare för att undvika onödigt hög tryckförstärkning på på plussidan av kolven vid statisk last. Sådan tryckförstärking blir högre ju mindre dimension kolvstången har. Hög tryckförstärkning på plussidan innebär att man ögar risken för drift dvs stödbenen kläms ihop av inre läckage. Kan förklara detta vid förfrågan.

Denna stödbenscylinder med grov kolvstång är gjord för statisk användning, dvs antingen är kolven ute unde ca 1/2 timme under lasttning eller indragen under flera timmar av landsvägstransport och terminallossning. Om vi använder en sån kolv för en klyv/klipp så kommer vi att dra in kolven 1-2 gånger per minut.

När man drar in kolven på en differentialcylinder genom att skick pumpflöde till minus-sidan så kommer returflödet på plus-sidan att bli högre änpumpflödet pga av kolvstångens volym.

Om vi tar exemplet med 25 L/min till en kolv med 120 mm cylinderdiameter och en kolvstång med halva cylinderdiametern eller 60 mm så blir plussidan 33% större än minus-sidan och returflödet blir 33% högre än pumpflödet eller ca 33.4 L/min. Det brukar ett normalt konstruerat system kunna hantera. Vi får visserligen en något ökad värmeutveckling på returen men inget som bekymrar.

Om vi nu tar samma cylinder med grov stödbens-kolvstång och ger kolvstången en dimeter på 100 mm så kommer returflödet från plus-sidan att förstärkas till 81.9 L/min.

Om vi nu gör misstaget att dimensionera ventiler och ledningar efter hur stort pumpflödet är så kommer vi att få ett baktryck på plus-sidans retur som kommer att ge upphov till stor värmeutveckling på grund av att en klyv/klipp-kolv arbetar in och ut hela tiden. På ett stödben så blir den förlusten försummningsbar då det bara sker ett par gånger per dag.

Samma typ av flödesförstärknings-problematik får man vid regerativ drift med för klen kolvstång.

Sammanfattningsvis så måste man vid intermittent drift med differentialcylinder alltid dimensionera efter det maximala flöde som kan uppstå i systemet och inte stirra sig blind på pumpflödet.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



edgein

#107 » 11:34:31, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Detta innebär att max möjlig klyvkraft inte kan reduceras av någon av dessa två typer av förluster. Men den operativa klyvkraften (som är lägre än max klyvkraft) under kolvrörelse kommer att påverkas av tryckförlusterna.


Låter rimligt, tack för förklaringen!

akkamaan skrev:I dessa fall när man letar efter cylinder med grov kolvstån så är man ute efter snabbare returrörelse.
...
En grov kolvstång står bättre emot böjning


Dessa två var mina anledningar till att välja en grövre kolvstång.

akkamaan skrev:Om vi nu gör misstaget att dimensionera ventiler och ledningar efter hur stort pumpflödet är så kommer vi att få ett baktryck på plus-sidans retur som kommer att ge upphov till stor värmeutveckling på grund av att en klyv/klipp-kolv arbetar in och ut hela tiden. På ett stödben så blir den förlusten försummningsbar då det bara sker ett par gånger per dag.

Samma typ av flödesförstärknings-problematik får man vid regerativ drift med för klen kolvstång.


Intressant, helt klart nåt att tänka på (som jag inte gjort.. :smile:)
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#108 » 13:04:38, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer. Vanlig tabbe det där att underdimensionera slangen på kolvsidan. Är det lite längre slang och tjock kolvstång så är det inte bara värmeutveckling som är problemet, hastigheten kan faktiskt bli ett bra stycke lägre än den beräknade eftersom pumpen når maxtryck vid returrörelsen utan last.
Senast redigerad av Jac 09:47:46, 14-07-2020, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ac tc

#109 » 09:00:08, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har byggt en vedklipp som tar 25 cm dvs öppningen är 30 cm men klyvkilarna förbrukar 5 cm så då ryms 25 centimeters ved.
- den trycker ca 12 ton och det räcker oftast..
- det tar runt 10 sekunder för en komplett cykel, verkar segt men den producerar färdigklyven ved så häng inte upp er på tiden så mkt. Det tar längre tid att mata fram än att klippa.
Nu vill han ta 50 cm dvs 55 cm öppning och slag, dubbelt så stor som min.
- jag gissar att allt under 20 ton i klippkraft kommer att vara för lite, jätte motor eller långsam cykel? Tänk på att den producerar 0,1 m3 per klipp vilket blir mkt på ett skott.( 0,5 m ved)
Jag använder ett skär av 12 mm hardox som jag drar igen stocken, dvs cylindern ligger under mothållet och drar ner bladet via en ram. Detta betyder att jag inte har så stora böjkrafter på maskinen, haken blir arbetshöjd om man vill ta stora dior. Sett några som är byggda med kolv ovanpå och då måste kolvbalk och mothålls balk var in i h..e böjstyva för all kraft tas ut på dessa.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

skogsgurra

#110 » 11:10:53, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Djävulssnickarn skrev:Alla vedklippar jag har sett har haft 4-5.5kw motorer så det borde väl gå? Bonnets klipp är 4.7 kw å den som PW har är 5.5kw
Annars kan man väl bara byta själva pumpen till nåt som är typ 15kw eller liknande?

Motorn begränsar effekten.


Du kan ta ut bra mycket mer ur motorn under några minuter. De 4-5,5 kW som står på motorn är vanligen (eller alltid) kontinuerlig last. Se bara till att termiska skyddet funkar, då brinner inte motorn om du lastar på för mycket. Varvtalet på motorn sjunker lite, beroende av rotorns egenskaper, men du lär dig nog att känna igen ljudet så du slipper återställa skyddet så ofta.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

edgein

#111 » 11:16:47, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Jag har byggt en vedklipp som tar 25 cm dvs öppningen är 30 cm men klyvkilarna förbrukar 5 cm så då ryms 25 centimeters ved.
- den trycker ca 12 ton och det räcker oftast..
- det tar runt 10 sekunder för en komplett cykel, verkar segt men den producerar färdigklyven ved så häng inte upp er på tiden så mkt. Det tar längre tid att mata fram än att klippa.
Nu vill han ta 50 cm dvs 55 cm öppning och slag, dubbelt så stor som min.
- jag gissar att allt under 20 ton i klippkraft kommer att vara för lite, jätte motor eller långsam cykel? Tänk på att den producerar 0,1 m3 per klipp vilket blir mkt på ett skott.( 0,5 m ved)
Jag använder ett skär av 12 mm hardox som jag drar igen stocken, dvs cylindern ligger under mothållet och drar ner bladet via en ram. Detta betyder att jag inte har så stora böjkrafter på maskinen, haken blir arbetshöjd om man vill ta stora dior. Sett några som är byggda med kolv ovanpå och då måste kolvbalk och mothålls balk var in i h..e böjstyva för all kraft tas ut på dessa.


Jag har nästan bara sett denna modellen:

Bild
Originalets URL: https://lantbruksnytt.se/wp-content/uploads/2014/03/vedklipp1.jpg


Har du någon bild på din? Hade varit intressant att se.

En annan modell, som är snäppet manligare är annars denna :uupps:


3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#112 » 01:42:38, 15-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har allt blivit extremt flummigt här. Kan någon ge mig ett någorlunda exakt mått på en lämplig cylinder?
Har ringt Alfredssons och han har cylindrar, men då vill det ju till att jag vet vad jag ska ha
Och hur jag gör med kniven har jag fortfarande inte fått något svar på. Vad ska jag tillverka den av för material? Var får jag tag på detta materialet?
Har funderat över motorn, om denna 5.5kw inte räcker till så funderar jag på att prova med 7.5kw. För de motorerna är fysiskt sett lika stora som 5.5kw och flänsen är lika stor. Axeln likaså
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#113 » 01:46:28, 15-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och 30cm räcker nog bra för mig, större stockar sågar jag nog hellre virke av. Då ska min öppning alltså vara 35?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

ac tc

#114 » 16:48:10, 15-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Och 30cm räcker nog bra för mig, större stockar sågar jag nog hellre virke av. Då ska min öppning alltså vara 35?

- max stock dia + klyvkil. ( veden ska inte pressas ut mot sidorna.)
- mina kilar är gjorda av 50*50 som kapats i 45 graders vinkel till en spets. ( ca 150 långa.) Du skall inte ha en kil som ser ut som en klyvkil för yxor, den ska vara tvär så den spräcker fort.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se