Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Kolv och ventil till vedklipp

114 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#76 » 17:13:30, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Direkt intill är jag förstås inte men kanske max 5cm ifrån. Och då vill jag inte gärna att kniven kommer ner i maxfart. Och då vill jag gärna kunna reducera hastigheten med ett vred och inte bara med spaken som man kan råka snubbla till å trycka i botten
Ett exempel på detta är att man kommer kanske 15cm från kniven när man klipper sista biten
På samma sätt som att jag inte matar på för fullt när jag sågar småsaker med bandsågen och är nära bandet. Då tar man ju det lite lugnare.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv



Djävulssnickarn (trådstartaren)

#77 » 17:19:43, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kommer göras för att klippa 40cm. Det är den tjockleken jag kan såga med stora klyvsågen i sågverket och därför har jag byggt en reducersåg som jag använder för att såga bort det som blir över så att stocken blir 40x40cm

2 personer gillar det här inlägget.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

v702

#78 » 17:40:07, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Direkt intill är jag förstås inte men kanske max 5cm ifrån. Och då vill jag inte gärna att kniven kommer ner i maxfart. Och då vill jag gärna kunna reducera hastigheten med ett vred och inte bara med spaken som man kan råka snubbla till å trycka i botten
Ett exempel på detta är att man kommer kanske 15cm från kniven när man klipper sista biten
På samma sätt som att jag inte matar på för fullt när jag sågar småsaker med bandsågen och är nära bandet. Då tar man ju det lite lugnare.


Jag klipper av den kortare delen och håller i den långa. Ögonmåttet funkar oftast men ska jag ha 40 cm bitar så brukar jag dra ett streck på 40 innan kniven.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

v702

#79 » 17:47:15, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För info här är en länk till ett seriöst bygge för dia 400 Frågor om hydraulisk vedklipp/vedmaskin
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#80 » 17:48:06, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Kan det inte vara så att man vill ha två olika tryckinställningar beroende på om flowkontrollern är stängd eller öppen?

Det är alltid två tryckinställningar på en sån här pump. Ett konstant lågtryck/stand-by-tryck är rktningsventilen är stängd.
Vid avlastat konstanttrycksystem tillkommer ett konstant högtryck som aktiveras när riktningsventilen öppnas.
Vi lastkännande system, LS, så fungerar lågtryck/stand-by-tryck exakt likadant, men signalen till högtrycket är variabel beroende på lasten så arbetstrycket varierar med lasttrycket.

Eller menar du två olika inställningar när riktningsventilen är öppen? Dvs en inställning med små förluster och en annan inställning med större förluster?
Förstår inte varför man då skulle behöva två olika högtrycksinställningar om man nu inte har en applikation som inte kan fungera korrekt med LS. I så fall använder man en tryckpåställningsventil, och ssytemt kopplar över till avlastat konstanttryck.

En annan väg att välja max högtryck vid arbete är att ha ett system med olika tryckbegränsningsventiler på signalledningen. Det sätter då maxtrycks-kompensatorn ur funktion och den får bara en överordnad säkerhetsfunktion. Det är faktiskt ganska vanligt att man bygger både avlastade konstantrycksystem och lastkännande system på det viset, dvs med signaltrycksbegränsare. Man kan då ha on/off ventiler som switchar mellan olika fasta tryckbegränsningsventiler, eller ha en enda elstyrd proportionell tryckbegränsningsventil. Man kan tom tänka sig :idee3: att bygga om ett avlastat konstanttrycksystem till lastkännande med hjälp av tryckgivare på alla arbetsportar och en sån proprtionell elstyrd tryckbegränsningsventil. Skulle tro att såna system dyker upp såsmåningom. Då slipper man komplicerade riktningsventiler med en massa skyttelventiler etc. Man använder i stället elektriskt digitala skyttelventiler.
Oj, blev lite :off_topic: nu men det var "så roligt"... :lmao: :mrgreen: :coffee:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#81 » 17:56:12, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om vi nu tänker på min maskin, jag behöver en riktningsventil, var hittar jag det? Å var hittar jag en 40cm lång kolv.
Tänkte att om jag nu har den där styrbara ventilen så kan jag ju använda den till nåt
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#82 » 17:59:02, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu hade han ju ingen elmotor på sin men 11kw bör väl fungera bra?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

AN

#83 » 18:10:23, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
AN skrev:Kan det inte vara så att man vill ha två olika tryckinställningar beroende på om flowkontrollern är stängd eller öppen?

Det är alltid två tryckinställningar på en sån här pump. Ett konstant lågtryck/stand-by-tryck är rktningsventilen är stängd.
Vid avlastat konstanttrycksystem tillkommer ett konstant högtryck som aktiveras när riktningsventilen öppnas.
Vi lastkännande system, LS, så fungerar lågtryck/stand-by-tryck exakt likadant, men signalen till högtrycket är variabel beroende på lasten så arbetstrycket varierar med lasttrycket.

Eller menar du två olika inställningar när riktningsventilen är öppen? Dvs en inställning med små förluster och en annan inställning med större förluster?
Förstår inte varför man då skulle behöva två olika högtrycksinställningar om man nu inte har en applikation som inte kan fungera korrekt med LS. I så fall använder man en tryckpåställningsventil, och ssytemt kopplar över till avlastat konstanttryck.

En annan väg att välja max högtryck vid arbete är att ha ett system med olika tryckbegränsningsventiler på signalledningen. Det sätter då maxtrycks-kompensatorn ur funktion och den får bara en överordnad säkerhetsfunktion. Det är faktiskt ganska vanligt att man bygger både avlastade konstantrycksystem och lastkännande system på det viset, dvs med signaltrycksbegränsare. Man kan då ha on/off ventiler som switchar mellan olika fasta tryckbegränsningsventiler, eller ha en enda elstyrd proportionell tryckbegränsningsventil. Man kan tom tänka sig :idee3: att bygga om ett avlastat konstanttrycksystem till lastkännande med hjälp av tryckgivare på alla arbetsportar och en sån proprtionell elstyrd tryckbegränsningsventil. Skulle tro att såna system dyker upp såsmåningom. Då slipper man komplicerade riktningsventiler med en massa skyttelventiler etc. Man använder i stället elektriskt digitala skyttelventiler.
Oj, blev lite :off_topic: nu men det var "så roligt"... :lmao: :mrgreen: :coffee:


Tänkte bara att om man vill stanna motorn, genom att strypa ventilen till max, och får då en lägre maxtrycksinställning, än när motorn roterar.
Att du har ett maxtryck på 150bar när motorn roterar och gör sitt arbete, och sedan vill man av en eller annan anledning stanna motorn, så stryper man flödet till noll, genom den proportionala flödesventilen, och får då ett max tryck på tex 20bar. Dessa 20 bar regleras av den lätta fjädern i "remote" delen av kompensatorn. Känns ju som ett enkelt sätt att få ned trycket om denna motor inte går hela tiden.

Med tanke på att koden på pumpen säger att inte är en LS-regulator, utan en "pilot operated" kompensator.

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#84 » 18:45:45, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Med tanke på att koden på pumpen säger att inte är en LS-regulator, utan en "pilot operated" kompensator.

Även LS-regulator är "pilot operated" med skillnadena att det är ett variabelt pilottryck. Att jag vidhöll att det var en LS-pump/regulator var..
1. Den bild ur en handbok du postade där man nämnde, "constant pressure difference across the valve combinnation".
2. Det går en uppenbar signalledning från arbetsporten till hydraulmotorn tillbaka till kompensatorn
3. Det är fullkomligt logiskt att göra en hydraulpump som driver en materialförflyttningsanordning (flytande) specilellt om man vill måta uppmätt vätskevolym genom att mäta tiden pumpen går.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#85 » 20:52:45, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det väldigt invecklat
Skulle nån kunna göra nån form av flödesschema över aggregatet?
Vad innebär att pumpen är lastkännande?
Fick heller inget svar på vad det där med att pumpen vinklar ut
Vad är det här för pump och vad har Faxeklyven för pump? Den är inte alls lika avancerad
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#86 » 21:00:52, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta nu hittade jag det där med lastkännande
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#87 » 21:02:39, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då står det clockwise på min pump. Och naturligtvis är det ju en trefasmotor så då innebär det att framifrån sett ska motorns fläkt röra sig i klockans riktning?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#88 » 21:08:25, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill ha en cylinder som håller för maxtrycket jag kan få med 11kw motor, men jag vill ha en beggad så det inte blir så dyrt. Var hittar jag det?
Å vad ska jag ha för material till kniven?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

AN

#89 » 21:54:58, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
AN skrev:Med tanke på att koden på pumpen säger att inte är en LS-regulator, utan en "pilot operated" kompensator.

Även LS-regulator är "pilot operated" med skillnadena att det är ett variabelt pilottryck. Att jag vidhöll att det var en LS-pump/regulator var..
1. Den bild ur en handbok du postade där man nämnde, "constant pressure difference across the valve combinnation".
2. Det går en uppenbar signalledning från arbetsporten till hydraulmotorn tillbaka till kompensatorn
3. Det är fullkomligt logiskt att göra en hydraulpump som driver en materialförflyttningsanordning (flytande) specilellt om man vill måta uppmätt vätskevolym genom att mäta tiden pumpen går.


Jag förstod det mer som att den ihop med den påmonterade 2 eller 3 vägs tryck-kompensatorn alltid håller konstant tryck över flowkontrollern, vid varje öppning på strypningen. Så att den vid tex 25% öppning håller ett konstant varvtal, och vid 75% håller ett konstant, men högre varvtal än vid 25%.


Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#90 » 01:18:31, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Jag förstod det mer som att den ihop med den påmonterade 2 eller 3 vägs tryck-kompensatorn alltid håller konstant tryck över flowkontrollern, vid varje öppning på strypningen. Så att den vid tex 25% öppning håller ett konstant varvtal, och vid 75% håller ett konstant, men högre varvtal än vid 25%.

Du förstod rätt, det är samma sak som jag försöker förklara också.
Bara för att inte svänga oss med uttryck som kan missuppfattas så är det du kallar "flow controller" är den solenoidstyrda proportionella enkelverkande riktningsventilen som styr flödet ut till kolven/hydraulmotorn. Flow controller låter som nåt fancy som är inbyggt i pumpen men är detta fall helt enkelt i själva riktningsventilen.
Vad du menar med "2 eller 3 vägs" med avseende på tryckkompensatorn kopplar jag inte... :klia:

Ett avlastat konstantrycksystem lägger till ett maxtryck i signalledningen på lågtryckskompensatorns fjäder eftersom det är ett kontrollflöde genom en liten strypning som klipps av till 100% när vi påverkar riktningsventilsliden. Högtryckskompensatorn klipper sedan av vid max tryck. Om man har en tryckbegränsare på på signalledningen vilket t ex är vanligt på skogsmaskiner, så kan man låta den vara underordnad högtryckskompensatorn. På min bild nedan från en ÖSA250 med avlastat konstantrycksystem, CPU, så kan du se att är #62 är ställd på 18 MPa. Lågtryckskompensatorn är ställd på 2 MPa vilket gör att max pumptryck blir 2+18=20 MPa. Högtryckskompensatorn funger då som en överordnad övervakare om tryckbegränsaren #62 skulle fela. På det här viset så är det bara lågtryckskompensatorn som behöver skiftas och "slitas på"...

Bild

Ett LS-system fungerar lite annorlund i riktninsventilen eftersom lasttrycket från arbetskolvarna måste dirigeras tillbaka till lågtryckskompensatorn och högst lasttryck måste ges prioritet genom ett koppel av små skyttelventiler som Monsun/Parker's ventiler har inbyggda i sliderna.
Men enda skillnaden mella pumpregeringen är bara att LS har ett variabelt signaltryck medan CPU har ett konstant signaltryck. Här ett LS-system med dess skyttelventiler som leder högsta (men variabla) lasttryck tillbaka till tryckkompensatorn...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se