Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Variabel axialkolvmotor, teori?

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jonas Ryrfeldt

#16 » 17:13:52, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Variabel som är utbytt för det är för stort genomläckage. Duger iaf att forska med. :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker



magloman (trådstartaren)

#17 » 17:58:21, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha intressant Jonas

Ja precis. En rövhacka.

Ja röjarna är känsliga för varvtalet. Går det för sakta funkar dom inte alls. Kör man för fort går kätting eller motor sönder. Tror periferifarten ska ligga runt 100 m/s

Men desto högre effekt på den desto fortare kan man röja så klart. Lär orka grövre buskage oxå.

Vi har diskuterat detta i en annan tråd oxå.

Extra pump kommer oxå sänka dieselmotorn om man dimensionerar med stort flöde.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#18 » 18:01:58, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså normallösningen är ju att ta en såpass liten motor och sen begränsa flödet till ett värde som man vet finns.

Men nu gällde det inte en över-disk lösning sas
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#19 » 18:24:42, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Mmm jag fattar. Borde gå lösa på nåt vis?
Om maxtryck vad maskin kan leverera uppnås kanske man inte får ”bry sig om” ifall varvet sjunker sas


Min erfarenhet av att snickra ihop ad-hoc hydrauliska reglersystem är att resultatet kan bli något helt annat än vad man har tänkt sig.
I tanken så passar alla komponenter så fint ihop och samarbetar så fint.
I verkligheten kan öppningen på en ventil som ska styra en annan ventil vara allt för plötslig med resultatet att hela skiten vibrerar som en tryckluftsborr.
Alternativt sker ting för långsamt nånstans i kedjan och man får en maskin som står och jagar upp och ner med en periodtid på 2 sekunder.

Bara en så enkel sak som att sätta en flödeskontrollventil att styra en fläkt kan resultera i bägge resultaten ovan beroende på omständigheter.

Att ett system med återkoppling blir instabilt på något vis är mer regel än undantag. Bäst att repetera detta en gång till; att ett system med återkoppling blir instabilt på något vis är mer regel än undantag.

Om du mot förmodan skulle klara att få det stabilt så tror jag precisionen blir nästa besvikelse, typ konstant varvtal +/- 20%.


Extra kugghjulspump är en idiotsäker lösning men om det finns möjlighet för det på den maskinen vet jag inte.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#20 » 18:40:10, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja detta är nog ett idiotprojekt, hade jag nog redan insett :lmao:

Varvtalet behöver inte ligga så noga rätt. Bara den strävar efter att hålla lagom varv.

Den enda fungerande lösning som är över-disk bolt-on är ju den jag redan nämnt.

Men kan man få detta fungera är det ju väldigt bra men risken är ju att det blir väldigt dyrt. Så fort det blir lite exotiska lösningar inom hydrauliken drar prislappen iväg exponentiellt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#21 » 19:53:57, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med elektronisk styrning ökar chansen att få ihop det betydligt samtidigt som det blir ett par hack dyrare.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#22 » 21:13:30, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT, men sekundärkontroll nämndes ju i början av tråden. Hade ju en bok jag tänkt läsa men som aldrig blivit av. Kanske dags. Eller till hösten iaf :smile:
Detta används mest i kranar eller?
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#23 » 22:04:49, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Norge byggs det många kranar och winchar med så kallad Active Heave Compensation och en del använder sekundärreglering. I boken finner du exempel på all möjlig användning (men inte det). Har även sett avhandlingar om möjlig användning till hjullastare. I princip ideellt till alla fordon med täta stopp eller riktningsändringar då det är möjligt att återanvända bromsenergi. Det går en del sopbilar i USA med ett Parker system, dock osäkert om det är sekundärreglering då Parker officiellt inte har nån motor av den typen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#24 » 22:13:46, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:I Norge byggs det många kranar och winchar med så kallad Active Heave Compensation och en del använder sekundärreglering. dock

Jo det var där jag kom i kontakt med begreppet sekundärkontroll. Får läsa lite.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Anders Edholm

#25 » 22:33:24, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du söker fanns på Volvos hjullastare.
Från 80 talet kanske tidigare.
Volvo kallar det 2 kretshydraulik

där ställer du in önskat flöde med +- knappar
Sedan håller den det flödet konstant
på den variabla kolvpumpen oberoende av motorns varvtal inom rimliga gränser.

Sådant borde finnas begagnat från skrotade maskiner och borde passa enkelt på din Volvo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders Edholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:52, 18-04-2012
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 700

magloman (trådstartaren)

#26 » 00:38:45, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett ställbart uttag som kan ställas i fem lägen.
10,30,60,90 eller max antal liter per minut.
Maxläget varierar alltså beroende på vad som finns.
Kan bli upp till 170 lpm.

Inge bra tex om röjarn är dimensionerad för 90 sen får det dubbla. Den kommer således övervarva med det dubbla.
Därav mitt önskemål om att kunna mata den med vad som helst och den sen håller nominelt varvtal.

Önskemålet är alltså att anpassa redskapet efter maskinen, inte tvärtom.

Troligen kommer jag få köra med 90 och anpassa efter det.
Men nu gällde inte tråden det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#27 » 01:29:02, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer info, så bra. Jag förstod inte att övervarvning var ett problem men det tror jag kan bero på att 6300 ans ventiler saknar kompensatorelement. Isåfall skulle det kunna lösas med en 1-sektions LS-ventil parallellt med originalventilerna. Alternativt kanske nåt skoj med en LS-prioritetsventil så att röjaren får prioritet. Ska kolla på det imorgon.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#28 » 11:44:58, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar bli en intressant och lärorik tråd :smile:


Jac skrev: Jag förstod inte att övervarvning var ett problem men det tror jag kan bero på att 6300 ans ventiler saknar kompensatorelement.

Det är alltså de kompensatorer som brukar benämnas Pre- och Post- compensators som inte finns? Är det för att det är en äldre maskin, och inte så vanligt på den tiden? Vilket är vanligast på en grävmaskin pre eller post? Man kan inte ha båda delarna väl? :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman (trådstartaren)

#29 » 12:25:52, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån som kan gissa vad en sån motor kostar som länkades till ovan? Rexroth 65 serie storlek 80
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#30 » 12:46:45, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja pre- är den ”vanliga” varianten, post- är det som ofta kallas flowsharing (Rexroth kallar det LUDV).
Flowsharing är att föredra på maskiner där man kör många funktioner samtidigt och därmed riskerar att använda upp hela pumpens kapacitet (saturation).
Moderna grävmaskiner har ofta varken pre eller post utan speciella hydrauliksystem som är specialgjorda för grävmaskiner.

Även 6300’ans hydraulik ser ut att vara helt specialbyggd för denna maskinen och har lite gemensamt med en vanlig ”köpe LS-ventil”. Filosofin bakom att skippa kompensatorerna kan jag tänka mig är att få bättre grävkänsla men jag vet inte.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se