Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Variabel axialkolvmotor, teori?

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#31 » 12:59:35, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är det nån som kan gissa vad en sån motor kostar som länkades till ovan? Rexroth 65 serie storlek 80


Kolla eBay men allvarligt talat tror jag det är jättefel väg att gå. Alltså inte bara svårt men riktigt fel.

Jag misstänker att problemet är i 6300’ans special dubbel LS-pump hydraulik som saknar kompensatorer och där olika funktioner har prioritet över varandra och/eller kopplar ihop eller isär pumparna baserat på vilka spakar du drar i och hur tung lasten är. Schemat är inte helt lättläst men vid 2000 rpm har du 2x85 lpm, det är nästan nog till att en pump kan ta röjaren och en styrning och aggregat. Jag ska forska lite i det.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Jac

#32 » 13:04:29, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte omöjligt att nån gammal Volvomek sitter med en lösning på det här problemet, det är ju knappast första gången i historien som det har monterats en röjare på en 6300. Nixs kanske vet eller vet nån som vet
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#33 » 13:35:36, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar nog bli så att antingen tar man en för stor motor och då riskerar den inte övervarva. Dieselmotorn blir överhettad osv.

Eller så får man hålla till godo med 90 som går att ställa in. En 120-150 kedjeröjare ska funka på 90 med rätt motor.(det blir runt 50cc)

Men vore ju najs i ett grovbuskage mosa på med 180 liter så man får dubbla vridmomentet utan att den övervarvar :eat:

Tom vissa huddig har ju värmeproblem för att man tar ut för mkt olja.

Ang prioriteten så står det ju utryckligen i manualen att motoruttaget har sist prio.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#34 » 13:40:17, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mekaniska växlar på agget är oxå en bonnlösning om man nu prompt vill kunna köra med olika flöden.

Men det väger oxå och sen ska det manövreras osv

Nej, går det inte för rimliga pengar köra med variabel motor så får man nöja sig med en fast. Inget mer med det men man kan ju inte sluta o tänka på vad smidigt det hade varit. Samma aggregat skulle gå o köra på många olika maskiner.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#35 » 13:44:54, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det är alltså två ting du vill uppnå som du inte har nu:
- Stabilt varvtal på röjaren oavsett hur du spakar och rattar maskinen
- Power mode på röjaren så den klarar buskar

Värmeproblem går ofta att härleda till underdimensionerade slangar och kopplingar. Tyvärr räcker det ofta inte med att skifta en slang, tryckfallet brukar vara fördelat på flera slangar och kopplingar, ska det blir bra måste allt fixas.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#36 » 15:01:24, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick intrycket av att du ville lösa bägge dessa problemen med en självreglerande variabel motor och just det tror jag inte på, det blir väldigt komplext och maskinens hydraulik bör oavsett först fixas för röjarprioritet. Att försöka fixa maskinens prioritetsproblem med en variabel motor blir bara kaos.

Steg 1 borde alltså vara att få 6300’an att prioritera klipparen så att varvtalet är stabilt vid normal körning.

Steg 2 skulle kunna vara att implementera beast mode med en 2-stegs motor styrd av en manuell brytare.

Om det inte är nåt jag har missat då...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#37 » 15:15:52, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så skulle man kunna sammanfatta det. Ett redskap som håller sig inom sitt arbetsvarvtal så man inte kör sönder motorn med för högt flöde oavsett hur mycket olja man kastar efter den.

Anledning: få bättre vridmoment när det behövs, så dieselmotorn får ett lugnare liv normalt sett.

Med hög temp menar jag dieselmotorn, inte oljan.

Maskinen har inget prioritetsproblem. Är tacksam för att den prioriterar styrning och broms mm.

/TILLÄGG:

Finns det 2-stegs motorer?
Det skulle kunna vara en fungerande lösning också. Så dimensionerar man steg 2 efter tex 160 lpm. Bara kolla så motorn klarar ev 180lpm så den inte varvar för fort då.
Lät ju som en smidig grej isf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#38 » 20:12:35, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Finns det 2-stegs motorer?
Det skulle kunna vara en fungerande lösning också. Så dimensionerar man steg 2 efter tex 160 lpm. Bara kolla så motorn klarar ev 180lpm så den inte varvar för fort då.
Lät ju som en smidig grej isf.

Motorn tidigare i tråden kan ju bli en tvåstegs, om du matar den med två olika strömstyrkor.
Men tror de finns en variant som inte är proportional, utan har en on/off ventil så att den växlar mellan max och min deplacement.

På radialkolvsmotorer brukar det vara så att alla kolvar inte används när du kör på högfart.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman (trådstartaren)

#39 » 20:14:22, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#40 » 21:04:07, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

2-stegs är vanlig i slutväxlar till grävmaskiner.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#41 » 21:09:18, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha intressant. Kanske går att hitta till nån mindre maskin som kan passa som inte är för tung.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#42 » 22:24:09, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Funderar på kedjeröjare som man kan köra på lågt flöde när det mest är gräs. Sen när det är grovt kan man ösa på mer olja. Problemet med flödet är att vid högt uttag varierar det väldigt.


Det här får du utveckla mer. Är det så att flödet/varvtalet på röjaren ändras så fort du tar i en spak eller rattar?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#43 » 22:50:28, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt förståeligt att man vill ha ett rotationsaggregat att gå med konstant varvtal typ slag-klippare, snöslunga, sop etc på en basmaskin som man vill kunna köra med variabel hastighet beroende slytäthet, snödjup osv. På en basmaskin med hydrostatisk drift kan man ha en separat fast pump och fast motor som är optimerat för ett visst fast dieselmotorvarvtal. Framdrivningshastigheten på basmaskinen varieras steglöst med hydrostaten. (i princip samma system som vilken liten åkgräsklippare som helst).

Problemet kommer dock när man har en basmaskin med mekanisk växellåda (konverter/power-shift eller torrlamellkoppling/stick-shift) där man måste variera framdrivningshastigheten med motorvarvtalet. Ändrar man då motorvarvtalet så ändras rotationsaggregatets varvtal samtidigt, om man har fast pump/motor för aggregatdriften.

Så nu är jag nyfiken på vad det är som gör att du magloman försöker åstadkomma fast aggregat-varvtal med en variabel motor?
Frågan måste väl orsakas att du driver aggregatet med en fast pump som du tvingas driva med variabelt varvtal?
Berätta mera om hur din basmaskin är bestyckad och vad den har för framdrivningstransmission... :klia:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

magloman (trådstartaren)

#44 » 23:27:10, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Har ett ställbart uttag som kan ställas i fem lägen.
10,30,60,90 eller max antal liter per minut.
Maxläget varierar alltså beroende på vad som finns.
Kan bli upp till 170 lpm.

Inge bra tex om röjarn är dimensionerad för 90 sen får det dubbla. Den kommer således övervarva med det dubbla.
Därav mitt önskemål om att kunna mata den med vad som helst och den sen håller nominelt varvtal.

Önskemålet är alltså att anpassa redskapet efter maskinen, inte tvärtom.

Troligen kommer jag få köra med 90 och anpassa efter det.
Men nu gällde inte tråden det.


Har önskan att kunna skicka mellan 90 och 170–180 lpm till motorn och få olika vridmoment på den fast med relativ konstant fart. Högre vrid ger ju bättre avverkning.

Borde gå lösa med en motor där man kan ändra volymen per varv på. Desto mindre volym desto fortare snurrar den.

Frågan är ju redan besvarad. Finns sådana lösningar.
Hitta motorer på ebay för runt 30k
Men sen ska det till nån styrning. Elektriskt med nån enchipsdator går nog fixa om man vill.

En enklare lösning beskrevs ju ovan med en 2-stegsmotor likt larver på grävare. Den skulle kanske gå köra manuellt tillsammans med att man ökar flödet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#45 » 23:31:56, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schema här
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se