Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydrostat vs converter, storlek

58 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Simon_91

#31 » 22:40:40, 03-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett till segment var som del av drifter i industrin. Jag antar att det främst kan ha varit för att mjukstarta tunga grejer innan frekvensomriktaren blev brett tillgänglig.

Vi hade iaf en sådan kvar tills för 4-5 år sedan. En momentomvandlare/turbinkoppling i ett eget hus. Såg ut ungefär som en gammaldags benzler tappväxel. Ev med kilrep både för inkommande och utgående kraft. Just våran kvalar nog inte in här bland dom minsta.

@skogsgurra kanske vet mer?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820



Michael Meier

#32 » 23:41:35, 03-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varvtalsstyrning mestadels för likströmsgeneratorer och direktkopplade till mavapumpar, även någon udda skapelse för att få upp turtalet på en gasturbin som i sin tur driver en nödströmsgenerator ut på nätet, alla med scooprör (ställbar oljemängd)

Mjukstart ? Ovanligt isåfall, varför ? grejjerna mår sämst av att stå stilla.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#33 » 03:51:38, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:I stora drag köper jag dina teorier och mycket mindre än 6" tror jag inte heller att vi finner.

Tack! Mina teorier var hastigt improviserade och är fortfarande inte säker på allt. Vad som besvärvar mig är det faktum att dragracing världen vänder upp och ned på teorierna då de använder 7"-8"-9" convertrar, medan vanliga muskel-gatbilar använder 10"-11" convertrar...
Men jag antar att förhållandena mellan diameter, "tjockleken" och varvtal är en faktor som spökar med converter-förståelsen...
Som sagt så behövs en genomskinlig converter med rutig olja som ändrar färgton med vridmomentet...
#komplext
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#34 » 06:31:15, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon_91 skrev:Ett till segment var som del av drifter i industrin. Jag antar att det främst kan ha varit för att mjukstarta tunga grejer innan frekvensomriktaren blev brett tillgänglig.

Vi hade iaf en sådan kvar tills för 4-5 år sedan. En momentomvandlare/turbinkoppling i ett eget hus. Såg ut ungefär som en gammaldags benzler tappväxel. Ev med kilrep både för inkommande och utgående kraft. Just våran kvalar nog inte in här bland dom minsta.

@skogsgurra kanske vet mer?
Michael Meier skrev:Varvtalsstyrning mestadels för likströmsgeneratorer och direktkopplade till mavapumpar, även någon udda skapelse för att få upp turtalet på en gasturbin som i sin tur driver en nödströmsgenerator ut på nätet, alla med scooprör (ställbar oljemängd)

Mjukstart ? Ovanligt isåfall, varför ? grejjerna mår sämst av att stå stilla.
bonnen513 skrev:iof inte fordon men 65000 kW converter https://www.turbomachinerymag.com/hydro ... lications/


länken ovan var främst för mjukstart av elmotorer
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Simon_91

#35 » 08:52:18, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart industrin ska snurra! Men ibland behöver den en paus och mjukstart! :razz:

Minnet är lite dimmigt, men tror det var så att en elmotor drev flera medbringartransportörer som taktade med varandra. Med last på var det gynnsamt för grejerna att kunna ”slira” igång.

Bonnen, snarlikt fast mindre, den jag tänker på bar en gubbe med sig ner på verkstaden när den pajade :thummar:


Bild
Något snarlikt denna.

https://new.abb.com/mechanical-power-transmission/dodge-couplings/dodge-mechanical-soft-starts
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

fretchi

#36 » 11:43:45, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Jac skrev:I stora drag köper jag dina teorier och mycket mindre än 6" tror jag inte heller att vi finner.

Tack! Mina teorier var hastigt improviserade och är fortfarande inte säker på allt. Vad som besvärvar mig är det faktum att dragracing världen vänder upp och ned på teorierna då de använder 7"-8"-9" convertrar, medan vanliga muskel-gatbilar använder 10"-11" convertrar...
Men jag antar att förhållandena mellan diameter, "tjockleken" och varvtal är en faktor som spökar med converter-förståelsen...
Som sagt så behövs en genomskinlig converter med rutig olja som ändrar färgton med vridmomentet...
#komplext


Kan det ha att göra med att man i racingvärlden ofta vill ha en "slapp" converter, med högt stallvarv och hög momentförstärkning (slir). På gatbilar vill man ha en tajtare converter och löser momentförstärkningsbiten med fler växlar.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

akkamaan

#37 » 14:48:31, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Kan det ha att göra med att man i racingvärlden ofta vill ha en "slapp" converter, med högt stallvarv och hög momentförstärkning (slir). På gatbilar vill man ha en tajtare converter och löser momentförstärkningsbiten med fler växlar.

Så kan det säkert vara...
Jag har haft äldre skogsmaskiner, t ex BM med TwinDisc och Kockums med Clark med slapp converter, dvs convertern drar först på höga varvtal medan nyare convertrar i t ex Hemek med ZF var stummare och maskinen drog redan på lägre varvtal.
Definitionsförklaring av "stall-varvtal".
Först "stall" eller "stalling" betyder "stå/stå stilla" och är det maxvarvtal motorn klarar av att gå upp in när det är max varvtalsskillnad mella pumphjul och turbinhjul i convertern. Detta kan bara uppnås när turbinhjulet tvingas stå stilla pga körmotstånd. Detta betyder inte nödvändigvis att en slapp konverter ger högre stall-varvtal. Momentförstärkningens storlek ligger nog mera i designen av det tredje hjulets, statorns eller ledskenans, skoveldesign i förhållande till pump- och turbinhjul. En konverter har oftast en frihjulande stator/ledskena vilket gör att den roterar med samma varvtal som pump- och turbinhjul vid den sk kopplingspunkten. Kopplingspunkten är då momentförstärkningen närmar sig är 0 (noll) och pump- och turbinhjul roterar med nästan samma varvtal. vanligen när turbinhjulet når 90%-95% av pumphjulets varvtal. Det är när vi närmar oss kopplingspunkten mellan pump- och turbinhjul som en eventuell Lock-up koppling mekaniskt låser ihop pump- och turbinhjul för att förhindra en energi-slösande slirning. Vid normal körning så slirar allt en converter. Endast vid påskjut när man släpper upp gasen eller i utförsbacke kan turbinhjulet nå pumphjulets varvtal.
On den frihjulande statorn släpper vid hög momentförstärkning nära stallvarvtalet så kommer motorns maxvarvtal att tillåtas stiga. Ett sätt att kontrollera motorns stallvarvtal är att bromsa fast maskinen fordonet och varva maximalt och läsa av på varvräknaren. Vid stallvarvtalet ger momentomvandlaren max vridmomentförstärkning, men det innebär också att motorns vridmoment kan vara lägre än det max vridmoment den kan ge på ett lägra varvtal. Det är därför viktigt att motorn på en t ex en dragracingbil har max vridmonent på ett relativt högt varvtal, vilket man kan uppnå med kompressor/turbomatning...

Här en bra insider-artikel från hotrod-industrin...

Redigerat:
Det stall-varvtal som den engelska litteraturen ofta talar om är va vi på svenska kallar "dragvarvtal"...
En slapp converter har högre dragvarvtal än en stummare converter...
Dragvarvtal är det varvtal som behövs vid ett specifikt körmotstånd för att få fordonet att röra på sig. Jämför slirning som sker på en torrlamellkoppling. När vi startar med lågt körmotstånd så behövs lägre motorvarv och kopplingen greppar tidigt när vi lättar på kopplingspedalen...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

ord bind

#38 » 10:38:52, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej om dessa räknas som converter men små är dom.
http://www.saar-hydraulic.com/sale-9026 ... x1150.html
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Jac (trådstartaren)

#39 » 10:41:05, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant! Jag var faktiskt lite nyfiken på om vätskekopplingarna gick längre ner i storlek och det gör dom visst.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#40 » 14:14:06, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ord bind skrev:Vet ej om dessa räknas som converter men små är dom.

Skillnaden mellan en vätskekoppling och en momentomvandlare/converter är att vätskekopplingen inte har nån ledskena/stator och därigenom inte kan förstärka vridmomentet, Så därför är vätskekopplingen, "by definition", inte en converter...

YOX150---YOX1320

siffran lär väl vara diameter i millimeter...
"150" = 6"
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac (trådstartaren)

#41 » 14:53:12, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får erkänna att jag bara kollade på dom tvivelaktiga effekttalen, blir inte riktigt klok på den kolumnen...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac (trådstartaren)

#42 » 15:36:03, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade i ett annat datablad, det verkar stämma att en 150mm vätskekoppling bara klarar 0,4 kW vid 1500 rpm.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#43 » 15:41:12, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Får erkänna att jag bara kollade på dom tvivelaktiga effekttalen, blir inte riktigt klok på den kolumnen...


Många intressanta användningsområden, amerikanska Wichita Clutch kanske ger mera ljus på detta än en knappt läsbar och förståelig Kinesisik tabell
PDF


Typical Applications

Bulk Material Handling Equipment and
Mining Related Industries:

Conveyors of all types
Crushers
Excavators
Fans
Mills
Mixers
Pumps
Screening Plants

Petrochem and Chemical Processing:

Agitators
Blowers/Fans
Centrifuges
Compressors
Mixers
Pumps

Other Applications include:

Amusement park rides
Construction
Machine tools
Oil Field
Power Generation
Ski resort chair lifts
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac (trådstartaren)

#44 » 15:47:58, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu lägre effekt där, 7" klarar bara en halv häst vid 1800 rpm.
Att det skulle vara så stor skillnad i effektöverföring mellen converter och fluidkoppling var lite överraskande.
Dock är dessa tal med väldigt låg slirning typ 3%, en converter utan lock-up drar nog inte heller så mycket med 3% slirning.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#45 » 16:55:20, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ännu lägre effekt där, 7" klarar bara en halv häst vid 1800 rpm.
Att det skulle vara så stor skillnad i effektöverföring mellen converter och fluidkoppling var lite överraskande.
Dock är dessa tal med väldigt låg slirning typ 3%, en converter utan lock-up drar nog inte heller så mycket med 3% slirning.

Det är ju helt olika syften och användningsområden för momentomvandlare/converter och dessa vätskekopplingar. Huvudanledningen till de låga effektvärdena är ju att oljan i vätskekopplingen inte cirkularar till nå kylare, det är ett internt slutet vätskesystem och risken för överhettning som bränner tätningarna är stor.
Vi kan ju se i databladen att en vätskekoppling aldrig är helt fylld med olja. Trminingen av slirning resp effektöverföring görs ju med att fylla med olika mängd olja. Vill man ha en koppling som överför högre effekt men som har mycket slirning så måste man välja en större koppling. En vätskekoppling är mera ett motorskydd om det t ex hastigt skulle uppstå ett stort mekaniskt motstånd. T ex sågverksklinga somplötsligt nyper.
En converter i en maskin som bara slirar 3% rullar på ganska bra dvs den convertern drar tillräckligt för att få maskinen att rulla... Men låg slirning i en converter innebär också låg momentförstärkning.
I en rullande skogs- eller entreprenadmaskin eller en bil med autnatisk växellåde så är ju den viktigaste funktionen med en converter att medge fullvarvsväxling samt att medge mjuk start med en i övrigt mekanisk drivlina som är laddad med högt vridmoment, vilket annars skulle resultera i en mekanisk shockverkan/kuggbrott/axelbrott. Momentförstärkningen är en bonus som man fick genom vidareutvecklingen till converter. Den automatiska växellådan och power-shift växellådan startade en gång i tiden med vätskekoppling utan momentförstärkning.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Patrik C F Eriksson och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se