fretchi skrev:Kan det ha att göra med att man i racingvärlden ofta vill ha en "slapp"
converter, med högt stallvarv och hög momentförstärkning (slir). På gatbilar vill man ha en tajtare converter och löser momentförstärkningsbiten med fler växlar.
Så kan det säkert vara...
Jag har haft äldre skogsmaskiner, t ex BM med TwinDisc och Kockums med Clark med slapp converter, dvs convertern drar först på höga
varvtal medan nyare convertrar i t ex Hemek med ZF var stummare och maskinen drog redan på lägre varvtal.
Definitionsförklaring av "stall-varvtal".
Först "stall" eller "stalling" betyder "stå/stå stilla" och är det maxvarvtal motorn klarar av att gå upp in när det är max varvtalsskillnad mella
pumphjul och
turbinhjul i convertern. Detta kan bara uppnås när turbinhjulet tvingas stå stilla pga körmotstånd. Detta betyder inte nödvändigvis att en slapp konverter ger högre stall-varvtal. Momentförstärkningens storlek ligger nog mera i designen av det tredje hjulets, statorns eller ledskenans, skoveldesign i förhållande till pump- och turbinhjul. En konverter har oftast en frihjulande stator/ledskena vilket gör att den roterar med samma varvtal som pump- och turbinhjul vid den sk kopplingspunkten. Kopplingspunkten är då momentförstärkningen närmar sig är 0 (noll) och pump- och turbinhjul roterar med nästan samma varvtal. vanligen när turbinhjulet når 90%-95% av pumphjulets varvtal. Det är när vi närmar oss kopplingspunkten mellan pump- och turbinhjul som en eventuell Lock-up
koppling mekaniskt låser ihop pump- och turbinhjul för att förhindra en energi-slösande slirning. Vid normal körning så slirar allt en converter. Endast vid påskjut när man släpper upp gasen eller i utförsbacke kan turbinhjulet nå pumphjulets varvtal.
On den frihjulande statorn släpper vid hög momentförstärkning nära stallvarvtalet så kommer motorns maxvarvtal att tillåtas stiga. Ett sätt att kontrollera motorns stallvarvtal är att bromsa fast maskinen fordonet och varva maximalt och läsa av på varvräknaren. Vid stallvarvtalet ger momentomvandlaren max vridmomentförstärkning, men det innebär också att motorns vridmoment kan vara lägre än det max vridmoment den kan ge på ett lägra varvtal. Det är därför viktigt att motorn på en t ex en dragracingbil har max vridmonent på ett relativt högt varvtal, vilket man kan uppnå med kompressor/turbomatning...
Här en bra insider-artikel från hotrod-industrin...Redigerat:
Det stall-varvtal som den engelska litteraturen ofta talar om är va vi på svenska kallar "dragvarvtal"...
En slapp converter har högre dragvarvtal än en stummare converter...
Dragvarvtal är det varvtal som behövs vid ett specifikt körmotstånd för att få fordonet att röra på sig. Jämför slirning som sker på en torrlamellkoppling. När vi startar med lågt körmotstånd så behövs lägre motorvarv och kopplingen greppar tidigt när vi lättar på kopplingspedalen...