Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydrostat vs converter, storlek

58 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac (trådstartaren)

#46 » 17:06:37, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag känner till det men blev lite överraskad iallafall. :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



akkamaan

#47 » 17:48:20, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt aldrig funderat nåt ingående i den här användningan av vätskekoppling på elmotorer. Allt som bringat förståelse har jag fått genom den här inspirerande tråden. Skulle gärna filosofera mera om hydrostat-transmissionen också.
Vi vet att "åkgräsklippare" har relativt små helt mekaniskt styrda inkapslade hydrostat-"paket. men vad finns det i "småleks"-väg vad gäller variabla tvåvägspumpar och variabla tvåvägsmotorer. Dessa är dock ganska ointressanta.

Är mera nyfiken på de pilotstyrda med enskilda variabel pump och variabel motor.
Hur små fysiska dimensioner finns det bland dessa?
Och vilka applikationer finns det där riktigt små såna komponentbyggda hydrostater gör sig speciellt bra? Antar att frekvensstyrda elmotorer är starka konkurrenter detta lågeffekt segment.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac (trådstartaren)

#48 » 19:01:50, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommentarar gräsklipparna först iallafall.
En "hydrostatic transaxle" är alltså en variabel pump och fast motor byggd i en klump med bakaxeln. Vanligt och smidigt på en åkgräsklippare.
Finns även sammanbyggda enheter för bara ett hjul som det då sitter en av på varje side på Zero Turn klippare.

Nästa hack upp är hydrotstatic transmissions, variabel pump och fast motor sammanbyggd i en klump som man kan använda till vad man vill.
Typiskt parktraktorer och andra lite större småmaskiner men finns i överraskande stora storlekar.

När det gäller fristående closed loop pump verkar vara 7cc vara nedre gräns, bland gräsklipparhydraulikproducenterna finns det pumpar som väger under 4kg men då är det lågtryck.
Bland konventionella hydraulikproducenter har Poclain, Parker och Bondioli & Pavesi closed loop pumpar på 7cc på mellan 210 och 250 bar.
Hos Danfoss 40 Series så är minsta pilotstyrda pumpen 46cc, inget spännande där.
Många av dessa pumpar används nog till att mata hjulmonterade orbitmotorer men det finns ett fåtal små fasta axialkolvsmotorer av inline typ också.

Variabel motor blir inte så smått, Danfoss 40 series finns ned till 35cc, Rexroth har A10VM28 och A6VM28.

Var det minsta pumparna används vet jag inte men en sån här liten rackare har nog fullt upp med att dra två 7-kubiks drivpumpar plus en grupp 1 till lastaren.
Bild
Senast redigerad av Jac 17:43:49, 09-08-2020, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Simon_91

#49 » 19:51:02, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vill jag bara flika in en grej till på vätskekopplingsspåret, viskokopplingen som används till kylfläktar i olika fordon, kallar vi det för en hydrodynamisk, eller hydrostatisk drift? :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Jac (trådstartaren)

#50 » 20:11:35, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

He he... egentligen inget av det.

Hydrostatisk innebär att putta in olja i ena ändan av ett rör så puttar det ut andra ändan som om det hade varit en pinne. Att oljan är instängd så att den kan trycksättas är en grundläggande förutsättning.

Hydrodynamisk innebär att en pumpvinge kastar oljan fritt (i princip) på en turbinvinge som då börjar röra sig. Att oljan har en densitet är en grundläggande förutsättning.

Viskokopplingen bygger på en högviskös vätska och stora ytor som ligger nära varandra. Att oljan har en viskositet är den grundläggande förutsättningen här.
Senast redigerad av Jac 23:19:27, 06-08-2020, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

lars åkesson

#51 » 21:22:49, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bästa kraftöverföringen ( som jag anser) när ett variabelt effektbehov behövs är den mekan/hydruliska växellådan.
Det påstås att Williams F1 provade en sådan låda i mitten av 90 talet på en av sina bilar. De kapade 2 sek/ varv. --> Den blev förbjuden i F1

Hur små enheter det finns vet jag ej, men jag vet att Volvo flygmotor använde den principen för att driva generatorer. Då kunde de köra variabelt varvtal på ingående axel och konstant varvtal till flygplanets generator.
lars åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:30, 25-03-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#52 » 22:14:05, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon_91 skrev:Då vill jag bara flika in en grej till på vätskekopplingsspåret, viskokopplingen som används till kylfläktar i olika fordon, kallar vi det för en hydrodynamisk, eller hydrostatisk drift? :grin:

Definitivt inte hydrostatisk drift.
Hydrodynamisk bara om oljan cirkulerar i "spiral" inuti kopplingen vid rotation. Dvs vätskan har en intern rörelseenergi som överför vridmomentet.

Bild

I en viskös fläktkoppling är det ingen intern rotation på vätskan
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

fretchi

#53 » 22:24:48, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde väl vara en termostatisk drift? :D

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Bygert

#54 » 22:41:22, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi ska prata om en riktigt liten converter eller snarare vätskekoppling så försökte jag mig en gång för vad som nog är väldigt länge sen på att bygga en i lego. Typ 10 cm. Det blev inte nån direkt imponerande funktion på det projektet...

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Jac (trådstartaren)

#55 » 23:18:06, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viscous drive eller viskös drift
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#56 » 01:13:53, 07-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Hydrodynamisk innebär att en pumpvinge kastar oljan fritt (i princip) på en turbinvinge som då börjar röra sig. Att oljan har en densitet är en grundläggande förutsättning.

Viskokopplingen bygger på en högviskös vätska och stora ytor som ligger nära varandra. Att oljan har en viskositet är den grundläggande förutsättningen här.


Bra och pedagogiskt sätt att uttrycka detta

Hydrostatisk innebär att putta in olja i ena ändan av ett rör så puttar det ut andra ändan som om det hade varit en pinne. Att oljan är instängd så att den kan trycksättas är en grundläggande förutsättning.

Vad tror du om vätskeegenskapen "Bulk modulus" eller okompressbar för hydrostatisk kraftöverföring. Tänkte på den statiska pinnen... :klia:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac (trådstartaren)

#57 » 09:48:17, 07-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tänkte på det också, det hade varit mer logiskt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac (trådstartaren)

#58 » 21:24:11, 15-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Är mera nyfiken på de pilotstyrda med enskilda variabel pump och variabel motor.
Hur små fysiska dimensioner finns det bland dessa?


Smått med pilot, Poclain PM10: https://www.poclain-hydraulics.com/_upl ... 35766B.pdf


Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se