Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydrostat vs converter, storlek

58 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac (trådstartaren)

#1 » 20:40:33, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största hydrostatiska drivsystemet till ett fordon är nog banden på de stora gruvgrävmaskinerna men det är antagligen en öppen krets och bara för transport. Räknar man bara closed loop så är Lieberr’s bandschaktare PR776 med 600hk en bra kandidat.
Bild


Minsta hydrostaten tror jag är drivningen till Hondas HRX gräsklippare, alltså en vanlig walk-behind klippare med drivning. Hydrostaten sitter mellan bakhjulen och väger ca 1,5kg. Det kan inte vara mer än några hundra watt som går åt för att dra runt hjulen.
Bild
Edit: Ser ut som den sitter mellan bakhjulen Bild




Största convertern på ett fordon skulle kunna vara CAT 797, en gruvtruck på 4000hk. Standarden för så stora gruvtruckar är annars dieselelektrisk drift men Cat höll på converter länge. Eller nåt gammalt diesellok kanske.
Bild
Men då till frågan, var finner man världens minsta converter? Nån japansk småbil kanske? Nån liten hjullastare eller truck från 70-talet?
Nån som har förslag?
Senast redigerad av Jac 23:34:48, 02-08-2020, redigerad totalt 5 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Ivar Risslén

#2 » 20:56:36, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Honda hade några automatväxlade motorcyklar på 70-talet men jag vet inte hur de var gjorda om det var centrifugalkopplingar eller converter i dom.

Tillägg: Jag glömde bort att Moto Guzzi en modell som hette I-Convert V1000 samt att Husqvarna provade med någon form av hydraulisk låda på sin armemotorcykel innan de började med centrifugalkopplingar.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Jac (trådstartaren)

#3 » 22:07:36, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant men ganska udda skapelser. Moto Guzzin har jag nog hört om för länge sen men det är ju nästan småbilsstorlek. :)
Vilka små bilar finns det med converterbaserad automatlåda?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#4 » 22:18:19, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Intressant men ganska udda skapelser. Moto Guzzin har jag nog hört om för länge sen men det är ju nästan småbilsstorlek. :)
Vilka små bilar finns det med converterbaserad automatlåda?

Är det inte converter i alla lite äldre småbilar med automatlåda? Vet en släkting som hade en Mazda 323 automat, så den borde väl haft converter?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac (trådstartaren)

#5 » 22:40:23, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tänkte bara om det fanns nån extra liten men 1100 är väl nästan nedre gräns på bil. Kanske nån Japansk Kei car men dom har väl knappast automat.
Små truckar eller hjullastare då? Minsta jag vet är LM 620 eller 4200 men dom är väl säkert enorma jämfört med en småbil.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Simon_91

#6 » 23:03:39, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet en Hyster h40h (70-talare) gaffeltruck med momentomvandlare mellan motor och låda. 4cyl ford Ford gasolmotor. Lyftkapacitet 4000 lbs , strax under två ton. Tjänstevikt? Vet inte upp mot det dubbla kanske?

1 person gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Jac (trådstartaren)

#7 » 23:10:13, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Google säger H40H har 46 hk, då är den minsta arbetsmaskinen så långt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac (trådstartaren)

#8 » 23:27:24, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

657 kubik, 3-stegs automat och fyrhjulsdrift. Och tipp.
Kanske sån man skulle ha. Undrar om det är bra benplats på en Japansk minibil avsedd för den inhemska marknaden?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#9 » 23:53:40, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac (trådstartaren)

#10 » 00:08:52, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fläskigt! Jag vill minnas jag har sett nån variant med converter med centrifugalkoppling/lockup. Det var säkert samma ändamål, att mjukstarta stora elmotorer industrin. Riktigt mjuk start blir det om convertern är nästan tom för olja när man startar och så pumpar man in oljan efteråt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

PerÖ83

#11 » 00:43:48, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntar med spänning på vad som är minsta convertern :laes_detta:
Kan inte bara hålla mig :mrgreen:
Japanens motto om att inpassa stora hjul på en suzuki kei truck :lmao:
Börjar vid 6,09

Kapa kapa kapa :mrgreen: :back_to:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

lars åkesson

#12 » 08:32:51, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yamaha körde med "Hydraulic Torque Converter." på några snöskotermodeller 1972 Vad de tolkade i detta begrepp vet jag inte om det är en klassisk turbin eller Converter, eller något annat.
Skulle tro att en 30 hästars motor drog det hela.
Bild

//Lars

1 person gillar det här inlägget.
lars åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:30, 25-03-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac (trådstartaren)

#13 » 09:00:00, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, ser ut som en riktig torque converter faktiskt. Modellen heter Yamaha EW643.
https://www.yamahapart.com/oemparts/l/y ... w643-parts

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#14 » 00:56:05, 02-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om storleken på en torque converter mäts beronde på i vilket effektområde den arbetar i så är det ju flera olika parametrar som påverkar. Arbtesvartalsområde och input vridmoment vilket i sin tur bestämmer vilken rotationsdiameter, vilka skovelvinklar, stator-utfromning mm som man ger convertern. Allt detta mynnar ut i en viss oljevolym som sätts i rörelse inuti convertern och skapar hydrodynamisk kraft/rörelseenergi. Kan tänka mig att ingengörerna har nåt optimalt förhållande mellan diameter och "tjocklek" kontra varvtal för en viss karaktäristik på convertern. Till syvende och sist är nog den roterande oljevolymen gånger varvtalet, den "dynamiska massan", den viktigaste faktorn. Lågvarviga maskinconvertrar tenderar att ha större fysisk diameter 14"+ och uppåt, medan högvarviga dragracing convertrar ligger i segmentet 7"-8"-9".

Så de minsta convertrarna med avseende på fysisk storlek är inte nödvändigtvis för de lägsta effekterna/vridmomenten. Ökad diameter ger dessutom ökat svängmassetröghet vilket har negativ inverkan på varvtalsacceleration

Så vad händer med den "massan" om vi halverar converterns rotationsdiameter? Den minskar med kubikroten. Eller om vi vänder på det, vi säger att vi dubblar diametern på convertern så kommer kommer oljevolymen att öka med 2³ dvs 8 ggr.

Så om man har en 256 hk converter med 12" diameter och vill ha en 256/8=32 hk converter så är det ¹/₈ av oljevolymen man vill ha (fårutsatt att arbetsvarvtalen är desamma), vilket gör att converterdiametern teoretiskt minskas till 6". Om vi halverar diametern ytterligare till 3" så skulle en sån converter klara ca 4 hk om mina teorier stämmer någorlunda. Jag skulle tro att 6"-7" diameter convertra är det minsta vi kommer att kunna hitta, dvs för relativt lågvarviga 30 hk-40 hk motorer...
Det ska ju också finns en automatisk power-shift växellåda i passande storlek.

Det blir nog dyra småbilar om man förser dem med så små automatlådor. Volvo/Daf valde ju av den anledningen remdrift med "snöskoter"-variatorer på 1960-1970-talet

Jag tar gärna kritik mot mitt improviserade spånande här ovan, men jag lovar att jag var nykter i alla fall...

Convertern är en svår och komplex rackare som ibland inte ens ingenjörerna kan tekniskt förklar.
När jag 1976 var på kurs på Volvo BM och en av kursdeltagarn frågade kursinstruktören varför en momentomvandlare med fast stator faktiskt ger sämre motorbroms än en converter med frihjulande stator så var de tvugna att kalla ner Belgiska Twin-Disc ingenjörer från konstruktionsvadelningen, och de kunde heller inte förklara varför på ett förståeligt sätt. Man drömde om att eventuellt en genomskinlig converter med rutig olja som ändrade färg med ökat vridmoment skulle kunna vara till hjälp...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac (trådstartaren)

#15 » 18:10:01, 02-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra poäng. Minns nu nåt om affinitetslagarna för vattenpumpar, har det absolut inte klart i skallen men jag minns att nån formel hade exponent 5 med resultatet att skaleringen blev ungefär som akkamaan beskriver. Det blir alltså galet liten skillnad i pumphjulsdiameter när man dubblar eller halverar effekten (om allt annat är likt).

Vad gäller småbilar med automat så postade jag en tidigare i tråden, en Kei car: https://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car
Senast redigerad av Jac 09:32:45, 03-08-2020, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se