akkamaan skrev:AN skrev:Varför måste overcenterventilen ha intern
styrning, pilen? Är det för att skydda cylindern från krafter utifrån, som stötar, slag etc?
Om denna funktion AN's pil pekar på är en ren högtrycks chockfunktion så måste riktningsventilens arbtesport vara ansluten till tank när chockfunktionen utlöses...
Skall förtydliga vad jag menade med min första kommentar angående att en
chockventil måste vara ansluten till tank...
Först så är det rätt som nixs säger att det är för "shockfunktion". Men den här ventilens funktion, den styrledning som AN pekade på, har bara till uppgift att öppna ventilen så att chock-energin kan utlösa den verkliga chockventilen som sitter mellan den stängda sliden i ventilpaketet och denna
mottrycksventil.
En "chock'" är en energimängd som på nåt sätt måste oskadliggöras så att inte systemet skall "gå sönder" av den tryckspik som skapas. Små lågenergi-chocker absorberas av ledningar samt att oljan kan komprimeras ca 1% per 100 bar.
När inte den absorbtionen räcker till för att dämpa tryckspiken vid chock så måste en viss volym
olja (energimängd) tillåtas lämna det slutna systemet och på det viset omvandlas till värme.
Vad jag menade med min kommentar var att en HÖGTRYCKS chockventil ALLTID måste ha avledning till tank eller ett annat utrymme som har betydligt lägre
tryck än den tryckspik som uppstått. Om den här nämnda pilotstyrda mottrycksventilen har ett relativt lågt inställt fjädertryck "5 bar-20 bar" vilket gör att både pilotstyrtryck och eventuellt "
chocktryck" kan öpnna ventilen men då måste ytterligare en "riktig" chockventil finnas vid arbetsporten och den kommer ju i så fall att avleda chock-oljevolymen till tank. En chockventil är i första hand ett "motorskydd" inklusive allt som finns mellan motorn/(cylindern) och riktningsventilsliden.
Om vi behöver ett motorskydd på 200 bar och denna mottrycksventil agerar med ett pilot/styrtryck på "5 bar-20 bar" så måste chockventilen vid arbetsporten vara ställd på "195 bar-180 bar". Detta pga att de båda "chockventilerna" ligger i serie med varandra.