Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vad är detta?

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#16 » 09:47:39, 27-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det blir typ shockfunktion vid inbromsning och när riktningsventilen är i neutralposition, vilket ofta tillräckligt.
Kör man aktivt och kör på nånting så är man dock utan shockfunktion, t.ex. om du lyfter en bom samtidigt som något ramlar ner på den. Det finns även overcenter ventilblock med separata shockventiler, vet dock inte var det används.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



akkamaan

#17 » 14:50:40, 27-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
AN skrev:Varför måste overcenterventilen ha intern styrning, pilen? Är det för att skydda cylindern från krafter utifrån, som stötar, slag etc?


Om denna funktion AN's pil pekar på är en ren högtrycks chockfunktion så måste riktningsventilens arbtesport vara ansluten till tank när chockfunktionen utlöses... :klia: :popscorn:


Skall förtydliga vad jag menade med min första kommentar angående att en chockventil måste vara ansluten till tank...

Först så är det rätt som nixs säger att det är för "shockfunktion". Men den här ventilens funktion, den styrledning som AN pekade på, har bara till uppgift att öppna ventilen så att chock-energin kan utlösa den verkliga chockventilen som sitter mellan den stängda sliden i ventilpaketet och denna mottrycksventil.

En "chock'" är en energimängd som på nåt sätt måste oskadliggöras så att inte systemet skall "gå sönder" av den tryckspik som skapas. Små lågenergi-chocker absorberas av ledningar samt att oljan kan komprimeras ca 1% per 100 bar.
När inte den absorbtionen räcker till för att dämpa tryckspiken vid chock så måste en viss volym olja (energimängd) tillåtas lämna det slutna systemet och på det viset omvandlas till värme.

Vad jag menade med min kommentar var att en HÖGTRYCKS chockventil ALLTID måste ha avledning till tank eller ett annat utrymme som har betydligt lägre tryck än den tryckspik som uppstått. Om den här nämnda pilotstyrda mottrycksventilen har ett relativt lågt inställt fjädertryck "5 bar-20 bar" vilket gör att både pilotstyrtryck och eventuellt "chocktryck" kan öpnna ventilen men då måste ytterligare en "riktig" chockventil finnas vid arbetsporten och den kommer ju i så fall att avleda chock-oljevolymen till tank. En chockventil är i första hand ett "motorskydd" inklusive allt som finns mellan motorn/(cylindern) och riktningsventilsliden.
Om vi behöver ett motorskydd på 200 bar och denna mottrycksventil agerar med ett pilot/styrtryck på "5 bar-20 bar" så måste chockventilen vid arbetsporten vara ställd på "195 bar-180 bar". Detta pga att de båda "chockventilerna" ligger i serie med varandra.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se