Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Monsun Tison spakar typ HVP02-01

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

qqq (trådstartaren)

#1 » 13:52:15, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom över ett par spakar av den typen Monsun Tison HVP02-01. Det är väl av sorten hydrauliskt pilotstyrande av större hydraulventiler, dvs spakarna matas av hydraulolja med lägre tryck som i sin tur matar ut oljan för att styra större ventiler med högre tryck och flöden-
Någon som vet något om dessa spakar ? Finns det reservdelar till dessa ?
Enligt wiki så "försvann" Monsun Tison 1992 som eget bolag.

Den ser ut som spaken på den här bilden
Bild
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



akkamaan

#2 » 20:30:10, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monsun-Tison introducerade detta tvåspaks pilot-servo system runt 1973.
Åkerman hade det, egen enligt uppgift egendesignat, redan 1965-1966 på sin Åkerman H11 helhydrauliska grävare.
Spaken och servosystemet användes till största del till skogsmaskins-, timmerbils-, och andra vikaarmskranar.
På den här länken finns Monsun-Tison's produktinformation om sina styrsystem
Detta är från mitten av 1980-talet så hydraulservoventilen är av en nyare design men det mesta av specen är identiskt med din spak.
Din ventil användes oftast tillsamman med Monsun-Tison's HV03 och HV05
Man anslöt spaken till slidkontroll #5 på bilden
Bild

Vad gäller reservdelar så skulle jag tro att Parker i Borås kan ha såna.
Vad är det i övrigt du behöver veta om dessa spakar? Hur de ser ut inuti, hur man bygger systemet samt hur det hela fungerar har jag hygglig kläm på.
Har en hel del materiel i mina digitala gömmor...
Vad du än gör, sälj eller släng dem inte. De är hårdvaluta idag och kan användas till många olika typer av hydrauliska specialbyggen.
Monsun-Tison och Volvo Hydraulics samt Atlac Copco höll alla till i Borås och gjorde nog mycket utveckling tillsammans, vilket ledde till att man 1992 bildade det nya bolaget VOAC, VOlvoAtlasCopco. Senare 1996 köptes VOAC av Parker Hannifin.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

qqq (trådstartaren)

#3 » 21:47:53, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för den fina informationen Akkamaan. Men denna typ av system blev överspelad sent 80-tal eller senare ?
Troligen är det något som inte är bra med den och den behöver lite service, då den var som reserv. Jag blev nyfiken på den då inte har någon erfarenhet av sådana. jag har inga data om den rörande max flöde, max tryck. Jag ska kolla din länk.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#4 » 22:08:52, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa system började avlösa av elektrohydraulis kontroll, EHC, i början av 1980-talet. Kockums övergav hydraulservo genom att börja med Olsbergs ehc system. De övriga togs sig an Monsuns EHC 3 och senare EHC35
En bidragande orsak till att man övergav hydraulservo var att spakarna var för tunga för att sitta på stolen för bättre ergonomi. Sen så klart så medgav ju EHC mycket bättre kontrollegenskaper och finjustering av funktions hastigheter.
En annan sak, den funktionsmässigt viktigaste, var att hydraulservo spakarna bara kunde styra 4 funtioner proportionellt. T ex grip och utskjut var on/off med tryxk-knappar uppe på spaken.
Med EHC-systemen kunde alla funktioner styras proportionellt.

Dessa gamla hydraulservoreglage var i princip underhållsfria. Det elektriska kattskallespakarna på Monsuns EHC krävde mera underhåll efter några år.
ÖSA 260 hade sina Monsun hydraulservospakar monterade på stolens armstöd men det blev en ganska tung konstruktion som belastade stolen. Var nog mera "underhåll" på det än själva hydraulservosystemet
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#5 » 22:58:18, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så her ser din HVP2-ventil ut invändigt. Bilden ur en Volvo BM SM 971 verkstadshandbok från mitten av 1970-talet

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#6 » 23:27:56, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du intresserad om hur det fungerar med pilotstyrning, från Joystick till ventil, kan jag rekommendera denna föreläsning.
Väl investerade 1 timme och 18 minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=ZKmjX7F-KA4

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#7 » 01:53:34, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Är du intresserad om hur det fungerar med pilotstyrning, från Joystick till ventil, kan jag rekommendera denna föreläsning.
Väl investerade 1 timme och 18 minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=ZKmjX7F-KA4

tack för tipset. Har nu spenderat 90 minuter på videon. Kanske lite mycket "tugg" av Carl (Dyke) men imponerande resurser både i labbet och de resurser han lägger ner på alla animationer.

vad gäller pilotstyrningen så påpekar han tidigt hur viktiga "fjädrarna" är men han glömmer att nämna att fjädrarna som centrerar riktningsventilsliden samt controlfjädern mella spak och servo-pilot-ventilen måste vara så linjärt progressiva som möjligt. Utan progressivitet så går det inte få noggrann positionskontroll på riktningsventilsliden eller linjär tryckkontrol från pilot-servo-ventilen. Linjärt progressiva fjädrar innebär att man komprimerar pilot-servo- fjädern "1 mm" med X antal Newtons kraft, 2 mm med 2X Newton, 6 mm med 6X Newton kraft. Detta ger i sinn tur ett proprtionellet servotryck som flyttar riktningsventilsliden 1 mm för varje "1 bar" tryckökning. Om starttrycket (Breakout pressure på videon) är 5 bar så flyttar sig sliden 1 mm vid 6 bar, 2 mm vid 7 bar etc och 10 mm vid 15 bar.

Så det hela handlar om balans mellan en stor kraftiig fjäder och in liten klen fjäder. Komprimerar man del lilla fjädern så sköter servotrycket om att komprimera den stora fjädern.
Den här bilden summerar ganska bra hur det förhåller sig
Bild

Sen kan vi sträcka på oss hemma i Sverige då vi hade i princip samma EHC simulator för snart 40 år sedan (gamla ÖSA-skolan) och jag gjorde min egen för ca 35 år sedan...


Lite besviken på Carl att han använde digitala instrument när han visade servotryck och strömstyrka på sitt EHC system. I en utbildningsdemonstration så är analoga instrument är så mycket mera illustrativa av vad som händer än fladdrande LCD-displaysiffror...

Intressant att se hur de två-stegs pilotservo-styr (röd och grön ring) de riktigt stora riktningsventilerna (gul ring) om styr "400+" liter olja per minut. Kanske skulle ha varit överkurs för den nivå av elever Carl verkade rikta sig till. Carl Dyke är i alla fall en riktigt erkänd auktoritet i klass med Austrailiens Brendan Casey. LunchBoxSessions har många fria videos på Youtube, men också fördjupningar som man får betala (dyrt) för.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#8 » 05:51:09, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På grävmaskiner är dock hydraulservo fortfarande moderna grejer

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#9 » 06:15:00, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:På grävmaskiner är dock hydraulservo fortfarande moderna grejer

På grävare funkar det ju perfekt då man bara kör 4 proportionella funktioner, Bom, sticka, bryt och sväng, alla fyra med tv koordinat hydraulservospakar. Allt annat som t ex larv med pedaler eller några on/off elventiler...
Hydraulservo är för kostnaden ganska bra grejer, speciellt när man kör med öppet center hydraulik som har lite gummibandseffekt, dvs inte så stumt och precist som skogskrankörning....
Grävare har väl en ganska väl befäst enkel hydraulikkultur som i princip fungerat bra sedan Åkerman H11 1965 fick de första hydraulservoreglagen, dvs ingen egentlig raketvetenskap....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

qqq (trådstartaren)

#10 » 16:24:16, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Så her ser din HVP2-ventil ut invändigt. Bilden ur en Volvo BM SM 971 verkstadshandbok från mitten av 1970-talet

Bild

Tack för den bilden. Den var väldigt bra för förståelsen hur den ser ut invändigt.

Pumpen som matar spaken, har den ett konstant tryck på säg 15 bar, och man "pytsar" ut mer av det trycket ju mer man vinklar spaken, eller blir flödet genom spakhydraliken strypt så att ett högre tryck byggs upp, och som skickas vidare ut till ett hydralblock?

vilket max rekommenderat tryck kan servospaken tåla, och hur mycket tryck är det tänkt att den ska kunna "pytsa" ut ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

AN

#11 » 17:21:32, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
akkamaan skrev:Så her ser din HVP2-ventil ut invändigt. Bilden ur en Volvo BM SM 971 verkstadshandbok från mitten av 1970-talet

Bild

Tack för den bilden. Den var väldigt bra för förståelsen hur den ser ut invändigt.

Pumpen som matar spaken, har den ett konstant tryck på säg 15 bar, och man "pytsar" ut mer av det trycket ju mer man vinklar spaken, eller blir flödet genom spakhydraliken strypt så att ett högre tryck byggs upp, och som skickas vidare ut till ett hydralblock?

vilket max rekommenderat tryck kan servospaken tåla, och hur mycket tryck är det tänkt att den ska kunna "pytsa" ut ?

Enkelt uttryckt kan man väl säga att du justerar en tryckreduktionsventil med hjälp av spaken. Ju mer spakrörelse ju mer påställd tryckredukgionsventil(högre tryck) Det går ju inte att strypa sej till ett högre tryck.
Allt detta förklaras i videon ovan, om du inte ogillar engelska. Akkaman kommer nog med bilder och bättre förklaring :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#12 » 17:36:14, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
Pumpen som matar spaken, har den ett konstant tryck på säg 15 bar, och man "pytsar" ut mer av det trycket ju mer man vinklar spaken, eller blir flödet genom spakhydraliken strypt så att ett högre tryck byggs upp, och som skickas vidare ut till ett hydralblock?


Helt korrekt, styrtrycke är eller ska var proportionellt mot spakutslaget. Varje grad spakutslag pytsar ut en bestämd mycket liten volym olja till ett tryck som är proprtionellt mot spakutslaget.

vilket max rekommenderat tryck kan servospaken tåla, och hur mycket tryck är det tänkt att den ska kunna "pytsa" ut ?

Monsun har satt maxtrcket till 100 bar för den senare versionan av servoventil, PCL. Vågar inte lova mer än 60-70 bar för din HVP2.
Max möjlig styrtryck troligen runt 50-60 bar. Men HVP2 kan mäjligen ha samma maxtryck som PCL. Har tyvärr inga data på HVP2.

Hur högt tryck som ventilen behöver "pytsa ut" beror på riktningsventilslidens diameter och dess returfjädrars styrka. Vanligen på Monsun/VOAC/Parker-ventiler så arbetar man med ett starttryck på ca 5 bar och ett sluttryck på ca 15 bar. Starttrycket bestäms av hur mycker slidernas centrering/returfjädrar är förspända. Sluttrycket beror på på dessa fjädrars spänning när sliden bottnar i sina ändlägen.

Monsu rkommenderar starkt et matartryck på "sluttrycket plus 15 bar".... dvs minst ca 30 bar matning till servoventilen. Anledningen till att ha ett så pass mycket högre matar tryck än de 5-15 bar som ventilen styr ut är för att få en snabbare reaktion på riktningsventilernas slider.

Servoventilens uppgift är att med ett variablet styrtryck förflytta riktningsventilens slider. De oljevolymer och flöden det handlar om till max slidutslag är i storleksordningen 3-4 milliliter beroende på sliddiameter. så låt säga 4 ml på 0.1 sekunder är ett flöde på 40 ml/sekund eller ca 2.5 L/min per riktningsventil Men detta flöde styrs bara ut när man ökar spakutslaget. Håller man spaken stilla så strys inget flöde ut från spakventilen.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#13 » 18:01:37, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förtydligar lite om erforderligt styrtryck. HVP2 ventilen kan användas till alla oilka riktningsventiler som är avsedda för pilotservo-styrning.
MEN om det krävs hägre styrtryck än vad som används för t ex Monsun/VOAC/Parker riktningsventiler så kommer HVP2 eller PCL spaken att behöva styvare "kontrollfjädrar" dvs de fjädrar som sitter emellan själva tryckpinnen och servosliden. Inom vissa gränser kan befintliga fjädrar schimsas så att de blir styvare.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#14 » 21:16:58, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev: Carl Dyke är i alla fall en riktigt erkänd auktoritet i klass med Austrailiens Brendan Casey. LunchBoxSessions har många fria videos på Youtube, men också fördjupningar som man får betala (dyrt) för.
[/img]


Det är nog ett ganska överkomligt pris med tanke på att det är ganska mycket information där. Tycker jag iaf.
Men jag kan rekommendera Brendan Casey också för de som gillar att läsa om hydraulik. Jag tror jag har läst alla hans böcker, och väldigt mycket utav det övriga han har publicerat också. Lättläst engelska, med bra förklaringar.
Har läst mycket av Akkamaan också, och uppskattat hans pedagogiska bilder :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

qqq (trådstartaren)

#15 » 22:04:43, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Förtydligar lite om erforderligt styrtryck. HVP2 ventilen kan användas till alla oilka riktningsventiler som är avsedda för pilotservo-styrning.
MEN om det krävs hägre styrtryck än vad som används för t ex Monsun/VOAC/Parker riktningsventiler så kommer HVP2 eller PCL spaken att behöva styvare "kontrollfjädrar" dvs de fjädrar som sitter emellan själva tryckpinnen och servosliden. Inom vissa gränser kan befintliga fjädrar schimsas så att de blir styvare.
Bild

Ett bra tips det också. Jag såg på spaken att det är minst 6-7 mm glapp mellan "squash" plattan och tryckpinnarna.
Jag gissar att -01 i beteckningen anger vilken slidkarakteristika den har.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se