Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Göra egna krypspår i ventilslid

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#16 » 15:40:57, 05-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här en länk till Lesjöfors fjäderkatalog PDF. På sidan 7 och framåt kan man hitta kompressionsfjädrar som det finns en chans att de kan passa....

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Jac

#17 » 15:52:59, 05-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
dejvi skrev:...vill byta ut fjädern till en lite klenare.

Ett gammalt skogsmaskinförartrick från 1960- och 1970-talet var att kapa/klippa av och korta befintliga fjädrar något. De sitter ju förspända ett antal mm i fjäderhuset. Men man kan inte ta bort hela förspänningen för då får sliden problem att centrera sig i neutralläge med slidläckage som följd och ofrivilliga kolvrörelser som följd, specielllt då man har delvis vertikal gravitationslast. Även att en funktion kan börja "krypa" ofrivilligt om lasttrycket är lägre än rundpumpningstrycket i det som borde varas slidens neutralläge.


Ja förspänningen minskar men fjäderkonstanten ökar om du gör fjädern kortare så den blir faktiskt styvare.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#18 » 19:12:52, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om pumpen är slutkörd så skulle jag tro det blir ännu mer att "man måste dra spaken långt innan det händer nåt".

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dejvi (trådstartaren)

#19 » 22:20:29, 07-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en passlig fjäder hemma i gömmorna så nu är spakrörelsen mjukare o lättare att kontrollera. Blev kanske lite bättre men fortfarande svårt att få riktigt bra flyt i körningen.

Lägger med ett schema på hur det ser ut på dagens sågverk, här finns en massa funktioner som jag inte har. Det som intresserar mig är pos. 4, 5 och 6. Vad har de för ventil där? Vad har jag för möjligheter att göra något motsvarande? Lika bra att ta kontakt med fabriken och försöka få en likadan ventil?

En annan sak jag har funderat på, har två manualer, enligt den äldre manualen är systemtrycket inställt på 80bar, enligt den nyare är det 130bar (110bar till drivmotorn för bordet).
På mitt ventilbord är det 175bar (ej ställbart). Borde ha någon lös tryckbegränsningsventil hemma, kanske man borde testa?

Vad jag kan hitta på nätet använder Laimet nu ett walvoil SD8 ventilbord, nominal flow rating var 90l/min på det bordet enligt vad jag kan hitta på nätet. Vad tror ni om det? Inte sagt att det blir något bättre?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201107/4cb130467fd031657263b1301d940ac0.jpg
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

akkamaan

#20 » 00:03:19, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

dejvi (trådstartaren)

#21 » 00:37:35, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jå, förstår det! Har endast en inscannad version av manualerna. Provade zooma in lite, ska se om det går att göra något åt kvaliten på datorn ännu. Detta är vad jag lyckas med på telefon.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201107/57d83d196aa69d96851d202a43a39e82.jpg


Jag tror att den ena ventilen är typ 1S, "for series circuit"

Det är ju två hydraulmotorer som är seriekopplade, har det betydelse? En till själva åkbordet och en till matarvalsen (tryckrullen).

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201107/b828fe50bc7e685561f273dffc2c5c49.jpg

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

dejvi (trådstartaren)

#22 » 19:02:26, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om att testa ta ner på flödet lite?
Har en såndär "tryckkompenserad flödesregleringsventil" (hittar på egna namn nu direkt översatt från finska)
Bild
Har någon extra där hemma som jag har tagit tillvara! Värt att testa?

Och vad är det för speciellt med den där 1S-ventilsliden jämfört med en vanlig dubbelverkande? Vadå för seriekoppling?

Är framförallt den där "chocken" av att det är allt på en gång som jag vill bort från.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Jac

#23 » 22:03:14, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är så som du beskriver att du kan dra spaken väldigt långt utan att det händer nåt och sen händer allt plötsligt,
så kommer det bli ännu värre om du tar ner flödet.
Samma som att ha för liten pump till för stort ventilpaket.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

fretchi

#24 » 23:11:38, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skulle hända om man sätter en strypning efter ventilpaketet?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

dejvi (trådstartaren)

#25 » 00:16:46, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Om det är så som du beskriver att du kan dra spaken väldigt långt utan att det händer nåt och sen händer allt plötsligt,
så kommer det bli ännu värre om du tar ner flödet.
Samma som att ha för liten pump till för stort ventilpaket.
Här får jag lov göra en korrigering, har provat och testat lite mera. Känslan är den att man får röra väldigt lite på spaken när man vill krypköra, sen om man fortsätter att dra i spaken blir det full fart direkt. Men allt detta är mer i början av spakrörelsen. Kommer aldrig till ändläge med spaken, hastigheten räcker bra till för mig innan spaken når ändläge.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

akkamaan

#26 » 00:45:07, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:Här får jag lov göra en korrigering, har provat och testat lite mera. Känslan är den att man får röra väldigt lite på spaken när man vill krypköra, sen om man fortsätter att dra i spaken blir det full fart direkt. Men allt detta är mer i början av spakrörelsen. Kommer aldrig till ändläge med spaken, hastigheten räcker bra till för mig innan spaken når ändläge.

hahaha
herre gud vilken kovändning... :lmao:
Ja då kan du ju fundera på flera smygspår....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#27 » 00:52:51, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo...
Få nån att filma köroperationen på ett sätt så man både ser spak och maskin i rörelse samtidigt, det hade varit intressant.

Eller åtminstone en film på maskinen i arbete så man ser vilka funktioner det handlar om, sågverk är inte hemmaplan för mig.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dejvi (trådstartaren)

#28 » 15:17:27, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
dejvi skrev:Här får jag lov göra en korrigering, har provat och testat lite mera. Känslan är den att man får röra väldigt lite på spaken när man vill krypköra, sen om man fortsätter att dra i spaken blir det full fart direkt. Men allt detta är mer i början av spakrörelsen. Kommer aldrig till ändläge med spaken, hastigheten räcker bra till för mig innan spaken når ändläge.

hahaha
herre gud vilken kovändning... :lmao:
Ja då kan du ju fundera på flera smygspår....


Jo. :ohnej:
Så där är det ibland. Har inte varit tillräckligt uppmärksam på vad som skrivits om spakrörelsen här tidigare.
Men kanske jag var inne på rätt spår från första början då i alla fall, ska ta och testa med min reservslid och se vad som händer!

Återkommer!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Jac

#29 » 15:19:51, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på hur mycket tryck och flöde funktionen behöver så kan 2st stryp/backventiler vara en godtagbar lösning.
En nålventil som drenerar olja till tank kan också vara effektivt för att lugna ner en stirrig funktion utan att tvingar pumpen att jobba hårt.
Som sagt, det beror på vilket tryck och flöde du har och vilket tryck och flöde du egentligen behöver.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dejvi (trådstartaren)

#30 » 00:26:55, 11-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dubbelt fler krypspår på sliden, vilken skillnad! Blev riktigt bra! La ännu in några shimsbrickor inuti fjädern för att begränsa slaglängden (max hastigheten).

Hann också kolla vad nya bord kostar:
Walvoil sd8 med 2 dubbelverkande sektioner inkl enspaksstyrning 890€ +moms.
Finns säkert förmånligare ställen än laimet-fabriken, men detta är då istället precis enligt deras specs.

Men blir nog att köra på med finnhydraulic-bordet nu. Var ju en enkel och billig lösning, roligt då en så liten åtgärd bidrar till så stor förbättring!

Bara att fortsätta tugga igenom stockhögen nu då...

3 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se