Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hur funkar en prioriteringsventil

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

drivax (trådstartaren)

#1 » 12:14:21, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkt att de är väll bara ett t med en strypning men så enkelt är de väll inte

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax



kimmen

#2 » 13:06:58, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga, det vill jag också veta. Har en Kubota 4200 med en sådan ventil.
Jag har samma olja till lyften, växellådan, styrning
Den är trögstyrd i början när det är kallt
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Jac

#3 » 13:45:19, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kimmen

#4 » 14:32:18, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj då, ska inte låtsas som att jag begriper hur den fungerar, räcker med att den verkar fungera när den blir varm :driver:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Jac

#5 » 14:44:01, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den teoretiskt perfekta dysan har längden noll (alltså rakbladsvassa kanter), då ska den i princip vara oberoende av viskositeten.
I verkligheten är dysan inte teoretiskt perfekt, en viss påverkan av viskositet blir det (har tyvärr inte tal på hur stort avviket är så det blir lite spekulation).

Det blir alltså lite högre tryck över dysan vid kall, tjock olja och sliden stänger då för oljan redan vid lägre flöde.

När oljan blir varmare och tunnare så krävs det större flöde över dysan för att den ska dra med sig sliden så långt att den börjar strypa flödet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#6 » 18:03:32, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
När oljan blir varmare och tunnare så krävs det större flöde över dysan för att den ska dra med sig sliden så långt att den börjar strypa flödet.


Hydraulik skall vara varmkörd, innan dess kan man inte räkna med full funktion!

Provkörde en Liebherr bandgrävare för ett antal år sedan, ny och fin maskin ihop med säljaren.
Det var väl närmare -5 grader ute och vi startade och lät den gå några minuter för att få lite snurr på grejerna, hög förväntning på känslan på en sådan kvalitetsmaskin.
Besynnerligt dålig känsla, vad är det med maskinen? Går som en påse skit!
Tog 10 minuter eller så sedan började den bli varm i systemet så LS systemet kunde börja göra som det var designat för.

Med andra ord finns det fog för det som står i instruktionsboken om man bemödar sig med att läsa denna, varmkör maskinen innan användning!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

4 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

drivax (trådstartaren)

#7 » 18:55:46, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta svaret fick jag av weimer Ja en typ av strypning intern kan man säga, den bestämmer hur stor det fasta flödet ska vara som går ut i en port oberoende av tryck, resterande går ut i andra porten. En vanlig strypning skulle inte fungera då trycket då trycket ökat så ökar flödet genom en strypning.

 

Tänkte göra en skälv de kan väll inte varaså svårt. Men de kanske de är

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

Jac

#8 » 19:04:42, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göra en själv? Alltså svarva, härda och slipa till en slid samt fräsa ut ett ventilhus ur ett massivt aluminiumblock etc.?

Jag tror det blir ganska dålig timlön om du jämför med priset på en ny...

Edit: Fel länk, rätt länk här: https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... l/P-58218/

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

drivax (trådstartaren)

#9 » 20:20:13, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tror jag oxå om de är så mycket jobb trodde de bara va ett block med en strypning

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

drivax (trådstartaren)

#10 » 20:23:19, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Göra en själv? Alltså svarva, härda och slipa till en slid samt fräsa ut ett ventilhus ur ett massivt aluminiumblock etc.?

Jag tror det blir ganska dålig timlön om du jämför med priset på en ny... https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... /P-Q20008/
Dom du länkade till är ej justerbara hur vet man hur mycket som går till ex styrningen. Är det min värdet ock max vidare??

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

Jac

#11 » 20:25:16, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag postade fel länk, rättade till den gamla posten. Kan ta den här också: https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... l/P-58218/
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#12 » 23:43:46, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Prioriteringsventiler används i konstantflödessystem där flödet kan variera med motorvarvtalet typ på en traktor, lastmaskin, dumper eller skogsmaskin etc
2. Färd-styrningen på en traktor är allt dimensionerad för det i det närmaste lägsta flöde som systemet kan ge vid drift. Anledningen är att man skall kunna ha normal styrningshastighet när motorn går på tomgång.
3. Om flödet till styrningen skulle öka med motorvarvtalet så skulle vi snart hamna i diket när vi kör "30" på fulla motorvarv med en maskin/traktor
4. Därför har man en prioriteringsventil som alltid länkar "samma" flöde till styrningen oavsett motorvarvtal. Man får sålunda tillräckligt snabb styrning på låga motorvarvtal och inte för snabb styrning på höga motorvarvtal
5. Om ratt-orbitrol används i ett konstantflödessystem med prioriteringsventil så är prioriteringsventilen oftast lastkännande. Orbitrolen har ett sk stängt centrum. Prioriteringsveentilen länkar inte olja till ratt-orbitrolen förrän man via rattpåverkan ger en trycksignal från orbitrolen till prioriteringsventilen.
6. Prioriteringsventilen håller flödet konstant genom att den variabla trypningen är tryckbalanserad

Danfoss som är stora på orbitrolstyrning har också prioriteringsventiler (exempel). Dessa är med fasta prioritetsflödesområden, vanligen 40, 80, 120, 160 L/min
Här en video som förklarar arbetsprincipen för några olika varianter av prioteringsventiler
https://www.youtube.com/watch?v=eRhHbgE3dAs#t=242s
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

kimmen

#13 » 23:58:58, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:1. Prioriteringsventiler används i konstantflödessystem där flödet kan variera med motorvarvtalet typ på en traktor, lastmaskin, dumper eller skogsmaskin etc
2. Färd-styrningen på en traktor är allt dimensionerad för det i det närmaste lägsta flöde som systemet kan ge vid drift. Anledningen är att man skall kunna ha normal styrningshastighet när motorn går på tomgång.
3. Om flödet till styrningen skulle öka med motorvarvtalet så skulle vi snart hamna i diket när vi kör "30" på fulla motorvarv med en maskin/traktor
4. Därför har man en prioriteringsventil som alltid länkar "samma" flöde till styrningen oavsett motorvarvtal. Man får sålunda tillräckligt snabb styrning på låga motorvarvtal och inte för snabb styrning på höga motorvarvtal
5. Om ratt-orbitrol används i ett konstantflödessystem med prioriteringsventil så är prioriteringsventilen oftast lastkännande. Orbitrolen har ett sk stängt centrum. Prioriteringsveentilen länkar inte olja till ratt-orbitrolen förrän man via rattpåverkan ger en trycksignal från orbitrolen till prioriteringsventilen.
6. Prioriteringsventilen håller flödet konstant genom att den variabla trypningen är tryckbalanserad

Danfoss som är stora på orbitrolstyrning har också prioriteringsventiler (exempel). Dessa är med fasta prioritetsflödesområden, vanligen 40, 80, 120, 160 L/min
Här en video som förklarar arbetsprincipen för några olika varianter av prioteringsventiler
https://www.youtube.com/watch?v=eRhHbgE3dAs#t=242s


Tack, nu vet jag/vi lite bättre vad det handlar om
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se