Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

GDS styrkort för propotionalstyrning

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 19:53:56, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju en propotionalventil liggandes. Som planen är just nu skall den in istället för fotpedalen i grävaren.
Nu har jag inte kollat något på befintlig ventil, så om det passar eller inte är inte känt ännu.

Men styrkorten till dessa ventiler är ju fördjävligt dyra, på de jag har sett.
Har läst här på forumet om 100-200 Hz och att man varierar pulsbredden på matningsspänningen för att ändra strömmen till spolen.

Är det någon som har kollat på styrspänningen i ett oscilloskop eller vet något mera exakt.

Har ett spakhuvud med 4 knappar så planen är två knappar för vänster och 2 knappar för höger.
Dessa 2 knappar är då 1 för låg fart och 1 för hög fart.
En option skulle ju kunna vara att kunna reglera fart 1 och 2 i hytten

Skall man köra på en 555:a rakt upp och ner?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



QV_ (trådstartaren)

#2 » 23:06:33, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som det räcker men en strömbegränsare (till 1A) som matar spolen via via ett drivsteg. En 555 som styr drivsteget.

Låg frekvens PWM styrning som 140Hz är enligt Sun Valves (får kolla vad hög frekvens PWM är)
Så ett frekvensområde mellan 100-200 Hz som jag läst här på forumet verkar ju vara OK

8.DITHER FREQUENCY (PWM)Press the Down arrow to display the DITHER FREQ. parameter. The number shown on the second line is the dither frequency in Hertz.(The recommended dither frequency for Sun valves is 140 Hz.)Dither is a small amplitude oscillation at the specified frequency used to reduce friction within the valve allowing for optimal perfor-mance. The lower the frequency, the larger the amplitude of oscillation; the larger the frequency, the smaller the amplitude of oscillation.

Bild

Så en 555 som kan justeras
100-200 Hz
0 till 100% pulsbredd

en strömbergänsare (normalt verkar vara 1A för 12V spole)

Ett drivsteg (MosFet)

http://info.hydraforce.com/hydraforcein ... nal-Valves
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Valter.Öhman

#3 » 10:52:34, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att du tänker dig en liknande konstruktion som denna https://howtomechatronics.com/how-it-works/electronics/how-to-make-pwm-dc-motor-speed-controller-using-555-timer-ic/

Brukar man ha strömbegränsare på spolar? Kan man inte bara köra MOSFET direkt?

Ska bli intressant att följa det här! :razz:
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

QV_ (trådstartaren)

#4 » 12:46:42, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de jag har läst så anger dom att man skall programmera in ett värde på strömbegränsningen.
Jag utgår ifrån att de vet vad de pratar om, så därför är det väl bra om det finns.
Nu kör jag ju slänthydraliken sporadiskt så i praktiken spelar det nog ingen roll för min del. Man duttar ju någon sekund eller så.
Det är väl om man bygger betongblandaren med S40 fäste som drifttiden på ventilen kan bli lång och då är det väl bra om den finns där.

Med knapp i spaken och propventil i styrningen så kan man ju lättare kompensera om olika verktyg rör sig för snabbt/långsamt utan att montera en strypventil på ledningen.

Trevlig länk du kom med.

Hittade en som gav mig lite mera att fundera på https://www.axiomatic.com/TD1105AX.pdf Lägger den här så man hittar länken igen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#5 » 01:04:38, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klippt och klistrat från olika ställen från nätet.

PWM (Pulse Width Modulation):
An efficient technique to control current. A PWM-switched signal pulses on and off to achieve the current flow required. PWM frequency can be low (100 to 400 Hz) or high (over 5000 Hz). High frequency produces a more constant ripple-free amperage output.

Dither (Current Ripple):
A rapid, small movement of the valve spool around the desired position. Dither keeps the spool moving to avoid “stiction” and to help average-out hysteresis.

1. Applying dither to a valve reduces actuator friction and reduces hysteresis. A good rule of thumb is to use 70 -250 Hz dither frequency on all SP, ZL, and PV valves (flow and directional control valves), and 200-300 Hz dither frequency on TS Valves (proportional pressure control valves). Otherwise, at lower frequencies the actuator will follow the dither signal and the valve output will appear unstable.

You generally want to tune your dither frequency as low as possible, however, when you have system excitation, you will need to set the dither higher until the excitation goes away.

Higher frequencies have little effect on the valve, although at high frequencies, there is a slight increase in hysteresis. When tuning the dither for a poppet style valve, in the case of frequency matching, you would not want to use a dither frequency in the range of 15-50 Hz as it will cause instability and chattering of the poppet.

Bild

Nu är väl just Dither inte vad som spelar roll i första svängen. Jag skall ju inte reglera sliden. Utan "bara" ställa den i ett läge av eller på. Men de kunna välja på läget i lågt flöde eller högt flöde.

Dither skall då påverka pulsbredden, så att sliden vibrerar. Då räcker det ju inte med att den påverkar PWM frekvensen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#6 » 01:42:17, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Något sådant i 555 väg borde lösa både PWM och Dither men då med 3 555 per kanal.
Nu såg jag vad klockan var så godnatt
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#7 » 09:22:40, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall det var on/off funktion bara eller skall du styra den som den är avsedd för?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_ (trådstartaren)

#8 » 12:37:25, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall on/off
Fast då skall on inte vara "fullt ös" utan ett valbart läge.

Jag har ju en spak med 4 knappar
2 för vardera riktning. 1 för långsam och 1 för snabbare rörelse/flöde.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#9 » 12:50:12, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir det nog knepigare. Lär ju inte vara så att alla är gjorda lika så alla kör med samma ström, spännig och frekvens.
Du får nog kolla upp hur just din skall styras.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_ (trådstartaren)

#10 » 15:36:02, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänning och ström är ju externt, bygger för 12V (som min är) så får man tillföra en 12V regulator om man kör 24 V
Ström bygger jag för 1,2 A max så produkter som klarar typ 3A kommer troligtvis att användas.

När det gäller frekvens så blir de ställbara. hur stort område har jag inte funderat på men satsar på 100-400Hz för PWM och 70-250Hz för Dither.

Skulle detta vara fel frekvenser så blir det ju lätt att ändra om man kör med 555 timer.

Det har ju varit tyst i tråden så man undrar ju om man
1 försöker slå in öppna dörrar
2 Ge sig på något om snudd på är omöjligt att lösa
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Jac

#11 » 15:45:43, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fabriksbyggda kort har dither för att reducera hysteres som blir pga friktion i sliden.
Utan dither blir precisionen ganska dålig är min erfarenhet; du lägger på ström men sliden flyttar sig inte, mer ström, sliden flyttar sig fortfarande inte, ännu mer ström men sliden flyttar sig fortfarande inte, ännu mer ström och sliden tar plötsligt ett jätteskutt, lite bingo var den hamnar.

Fabriksbyggda kort har också reglering av strömmen för att kompensera för ökad resistans i solenoiden när den blir varm. Vad jag har hört så blir det märkbart avvik utan strömreglering.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Towil

#12 » 19:23:37, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog lite mera komplicerat än en 555.

En elektomagnet styrka styrs av strömmen. Så det är strömmen du måste övervaka och styra spänningen med.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_ (trådstartaren)

#13 » 20:12:25, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Fabriksbyggda kort har också reglering av strömmen för att kompensera för ökad resistans i solenoiden när den blir varm. Vad jag har hört så blir det märkbart avvik utan strömreglering.


För just mitt användningsområde så kopplar jag in funktionen några sekunder här och där.
Om jag skulle få en förändring så tror jag att det skulle jag inte märka.

I mitt framtida projekt (betongblandare) så vet jag inte om det spelar roll...

Jag förstår att en sniklösning inte är av samma prestanda som en lösning baserad på mikroprocessor.
Vist skulle jag vilja ha en perfekt lösning med en vridpot i spaken men jag vill inte betala för det.
Jag är desutom inte helt överens med min fotpedal så 2 knappar för låg/hög fart till släntskopan/planerbalken/entreprendgripen känns trevligt.
Sedan är ju ett projekt alltid ett projekt med allt vad det innebär i utmaningar.

Sedan så kan inte alla applikationer kräva absolut precision. Min bror har köpt alla dessa överdyra styrkort för att reglera farten på motorn som driver ankarspelet.
Om den går märkbart saktare/fortare än tänkt tror jag inte spelar någon roll rent praktiskt.

Men jag har inte funnit någon DIY/GDS projekt för detta så något problem finns det. Om det är svårighetsgraden eller att användarna inte bryr sig har jag ingen koll på.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#14 » 20:26:32, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Är nog lite mera komplicerat än en 555.

En elektomagnet styrka styrs av strömmen. Så det är strömmen du måste övervaka och styra spänningen med.


Jo att det är strömmen som styr det vet jag/har förstått.
Strömbegränsning är ju "lätt" men att övervaka spolresistansen har jag inte en aning om hur man skall göra.
Sedan har jag inte räknat på vad en spole kommer att dra i ström om man lägger den direkt på batteriet. Så jag vet inte om det finns utrymme för en spänningshöjning för att bibehålla strömmen om spolen blir varm (minnesbilden säger mig att resistansen ökar i CU vid ökad värme)
Så länge man är en bit bort ifrån 100% PWM så kan man ju alltid öka pulsbredden för att få mer ström.

Men jag är inte ute efter en perfekt lösning över hur man styr en proportionalventil. Jag vill ha en lösning för några hundra som fungerar OK för enkla behov. Typ inte behöva köpa en flödesbegränsare för att ett verktyg fungera helt OK och nästa skenar iväg.

Sedan är jag ju uppe i 3st 555 nu per kanal :lmao:
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#15 » 20:35:18, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PWM-styrning och strömmätning/reglering ingår ju i många styrkretsar för switchade nätdelar, någon sån kanske går att utnyttja.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se