Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Prioriteringsventil till orbitrol?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

kmracing (trådstartaren)

#1 » 18:12:35, 17-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Det är så att jag har en Orbitrol liggande (Danfoss OSP C 160 LS)

Vad jag förstått har denna "closed center" och tar bara olja när man använder styrningen?

Nu funderar jag på att montera in denna i en skotare med midjestyrning (Stornalle SM661), istället för den nuvarande styrningen som sköts via en vanlig ventil kopplad till ratten. Hydraulsystemet har ca 70L/min flöde och 3/4" rör, allt är kopplat i serie.

Jag inser att det behövs någon sorts prioriteringsventil för att få detta att fungera (om det nu ens är möjligt med denna orbitrol), men mina kunskaper räcker inte längre än hit. Har tittat på OIE och där finns några prio. ventiler, men jag blir inte klok på vilken jag ska ha isåfall.. Problemet är mest att jag aldrig satt mig in i hur en sådan fungerar, vad den "gör" egentligen, så någon som har koll får gärna försöka förklara! :grin:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...



Turbodiesel

#2 » 18:50:44, 17-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det något annat som går på samma pump? Är det inte det så är det bättre (billigare) att skaffa en annan orbitrol..

Går styrningen (som du beskriver) på samma pump som resten av systemet är det helt klart en fördel med closed-center orbitrol & LS prioventil. Då blir (nästan) all olja tillgänglig för resten av hydrauliken då du inte använder styrningen.

Det finns mängder olika prioventiler, den enklaste ser till att det första (prioriterade) flödet får sin mängd olja först, överskottet går vidare. Dock betyder det ofta att det prioriterade flödet inte kan komma resten av systemet tillgodo.

LS prioventilen prioriterar proportionellt (steglöst), styr du inte så får inte heller orbitrolen någon olja (mer än läckage) utan allt skickas vidare till resten eller till tank (gäller vid fast pump)

Även den sistnämda prioventilen finns i mängder olika varianter, både för open-center & closed-centersystem.

Inte helt enkelt att designa ett sådant system, mycket att tänka på för att uppnå god körbarhet. Även säkerheten tål att tänka på.. Inte så viktigt på din maskin med en vanlig hyd-ventil kopplad till ratten dock..

Kolla med Koppom-maskin, ganska vanliga ventiler på skogsmaskiner. De kanske har något tips..

Tror ventilen du söker heter OLS eller OLSP på Danfoss-språk.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kmracing (trådstartaren)

#3 » 21:45:52, 17-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, hela traktorns hydraulik går via detta system, kran, frontlyft, vinsch osv. Allt är som sagt kopplat i serie med kranpaketet sist. Lite jobbigt att ändra något i detta system då alla ventiler är av 3/4" typ i serie efter varandra, så vill man lägga till funktioner går det inte sätta in en mindre ventil då detta skulle bli en strypning för hela systemet.

Anledningen till denna orbitroltyp är mest att jag råkade ha den liggande, fick den i en bytesaffär.. Jag hade egentligen en annan idé om att montera en extra pump enbart för styrningen, men då blir ju som sagt denna orbitrol helt fel.

Hur exakt skall en prio.ventil "passa" för att fungera till detta? Räcker det med att den klarar tryck och flöde, eller måste den vara anpassad exakt till denna orbitrol för att det skall fungera?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

nixs

#4 » 11:14:30, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste klara att leverera tryck på sekundärporten så den inte är avsedd bara att avlasta.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

kmracing (trådstartaren)

#5 » 11:53:37, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det förstår jag. De ventiler som tex OIE säljer verkar ju klara det dock. Efter att ha läst på mer verkar det finnas nån slags LS port på orbitrolen som skall skicka en styrsignal till prio.ventil / pump? Fungerar det även utan den inkopplad eller? Levererar denna orbitrol 160 cm3/ rattvarv?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Turbodiesel

#6 » 12:50:25, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En helt vanlig prioventil prioriterar ett bestämt flöde, då din orbitrol har stängd returport i neutralläge (closed-center) vet jag inte vad som händer.

Kanske funkar det, men det kan lika gärna bli knas. Det finns prioventiler som klarar detta, tror dock inte att en vanlig "universal" gillar det.. Någon som vet?

Open-centerorbitrol & vanlig prioventil gör att du tappar oljemängden som prioriteras (orbitrolen skickar den till tank).

Gissar att styrningen kräver ganska stor oljemängd på din maskin. Samtidigt som resten av systemet går skitdåligt med bara hälften? av flödet kvar..

En fråga är om din orbitrol (160cc/varv) räcker, eller om det blir väldigt många rattvarv.. Det finns andra trådar i vilket detta diskuterats..

DU vet vilka cylindrar du har, bara att börja räkna..


Det bästa när du ändå har en LS-orbitrol (om den passar) är givetvis antingen en egen LS pump till denna, eller en prioventil som är gjort för detta (Danfoss OLS-serien) eller motsvarande från annan tillverkare.
Hur exakt skall en prio.ventil "passa" för att fungera till detta? Räcker det med att den klarar tryck och flöde, eller måste den vara anpassad exakt till denna orbitrol för att det skall fungera?


Den måste även ha rätt funktion samt vara (hyfsat) avstämd till orbitrolen & resten av systemet.

Det fanns runt 250 olika varianter enligt Danfoss, det är tveksamt om alla dessa passar ditt system.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kmracing (trådstartaren)

#7 » 23:02:47, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har insett att detta blir mer krångel än det är värt, dessutom är som sagt denna orbitrol alldeles för liten för mina 2x 100mm styrtuber. Den får hamna på skrothögen och jag återgår till min ursprungliga plan, att nån gång i framtiden montera en boxer/600 pump enbart för styrningen direkt i uttaget på 1113 motorn + en passande orbitrol med öppet centrum.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se