Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Garagedomkraft Euro International Type GN 5 (svensktillverkad)

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Hebbe (trådstartaren)

#1 » 14:21:03, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läcker som ett såll vid ventilen mitt på!

Här har jag hylsan i "påfyllningshålet" höger om ventilen, man måste pumpa samtidigt som den fylls. Nivåplugg finns till vänster om ventilen, i skuggan på bilden.
Lossas ventilen finns det ett dräneringshål som "släpps i gängan", antagligen är det där ventilen läcker. Någon som har ett tips eller teori?

Domkraften har en automatisk snabblyft, när belastningen blir >100 kg kör den på något finurligt sätt sina 5 ton. Ca 30 år är den, har för mig att jag har sett dessa domkrafter även med något annat fabrikat på...


Lufta den måste man också göra, jag låter nivåpluggen och "påfyllningen" först stå öppna över natten. Pumpar upp och belastar den tills det läcker ut vid "påfyllningen", skruvar på pluggarna och den funkar perfekt igen...

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100



akkamaan

#2 » 20:49:40, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:Domkraften har en automatisk snabblyft, när belastningen blir >100 kg kör den på något finurligt sätt sina 5 ton.

"Snabblyft" är säkert en "regenerativ" funktion. En speciell ventil står öppen vid lågt tryck och förbinder kolvstångssidan med kolvsidan och resultatet blir att domkraften lyfts med den kraft som kolvstångsarean utvecklar. När motståndet elle vikten på domkraften ökar så stängs nämnd ventil ochnu arbetar HELA kolvsidan och högre kraft utvecklas.
Regenerativ funktion är vanligt på en del vedklyvar, på teleskoputskjut på skogskranar där gravitation räcker för att förlänga utskjutet. Har sett automatiska regenerativ-ventiler på vipparmsfunktionen på vikarmskranar
Klart det ska vara bilder också, tycker den här passar
Tror jag använt den i nån annan "regen"-tråd tidigare...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jonas Ryrfeldt

#3 » 21:45:47, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en Nike. Ser på pricken ut som min GN10. Fast kanske mindre då..... :klia: Köpte repsats till den av en firma i Karlstad som tidigare varit Nike verkstad. Kommer ju tyvärr inte ihåg namnet. Vet inte om de är kvar heller. Kommer att åka förbi där någon dag den här veckan, får försöka kolla om de är kvar.

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

3 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Stridis2

#4 » 23:46:52, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Akkaman: tror du det fungerar så på en garagedomkraft? I min tanke borde lyftkolven vara enkelverkande och då funkar väl inte din idé?
Den enda sak med snabblyft jag skruvat med är en handtruck. Där tolkade jag det som en ventil i pumpkolven öppnade vid belastning. Vid lågt mottryck var ventilen stängd så hela kolvarean tryckte på oljan. Vid högre tryck öppnade ventilen och släppte olja förbi kolven till minussidan så bara kolvstångens area trycksatte oljan. Samma tanke som din bild fast tvärt om.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

akkamaan

#5 » 00:36:27, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Akkaman: tror du det fungerar så på en garagedomkraft? I min tanke borde lyftkolven vara enkelverkande och då funkar väl inte din idé?
Den enda sak med snabblyft jag skruvat med är en handtruck. Där tolkade jag det som en ventil i pumpkolven öppnade vid belastning. Vid lågt mottryck var ventilen stängd så hela kolvarean tryckte på oljan. Vid högre tryck öppnade ventilen och släppte olja förbi kolven till minussidan så bara kolvstångens area trycksatte oljan. Samma tanke som din bild fast tvärt om.

Det är skillnad på en enkelverkande funktion och en "enkelverkande" hydraulkolv....
Så länge den enkelverkande kolven har en kolvstångssida som är "ventilerad" med olja så funkar "regen".
Däremot kan inte en "regen"-funktion fås på en hydraulkolv som...
1. ...inte har en kolvstång utan kolven har i princip samma diameter ända ut till yttre änden av kolvstången. En sån hydraulcylinder har bara en anslutning, vanligen till plussidan/kolvsidan.
Bild

Följande alternativ har alla en vanlig kolvstång, men kan anslutas på minussidan/kolvstångsidan så att man får en enkelverkande funktion.

2. ...förvisso har en kolvstång som är klenare än själva kolven men kolvstångsidan är ventilerad med luft. Detta är ganska ovanligt idag då oljeläckage inte är accepterat.
3. ...förvisso har en kolvstång som är klenare än själva kolven men kolvstångsidan är ventilerad med olja direkt förbunden till tanken. Detta är idag en ganska vanlig konstruktion på gamla maskiner från 1970-1980 talet
4. ...förvisso har en kolvstång som är klenare än själva kolven men kolvstångsidan är ventilerad direkt till arbetsporten på riktningsventilen och vidare förbi en speciell slid till returgalleriet och returledningen. Detta är idag ännu mera vanligt än #3 varianten ovanför. Detta brukar dock förbrylla många till att tro funktionen är dubbelverkande.

En "regen" koppling kan dels göras via speciell slid i en konventionell riktningsventil, eller via en externventil mellan riktningsventil och hydraulcylindern
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#6 » 00:54:04, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cylindern är nog enkelverkande, 2-speed ligger nog i pumpen.
https://sarum-hydraulics.co.uk/blog/two ... hand-pump/


1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#7 » 00:56:35, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju också möjligt att det är en konstruktion med två parallella pumpkolvar, en större och en mindre. Båda pumpar parallellt under lågtryck och när högtryck krävs så avlastas den grövre kolven....
Uppenbarligen så hittade Jac en bra bild på detta här ovan...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#8 » 02:07:15, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en regenerativ cylinder tror jag inte man kan öka hastigheten med mer än en faktor 2, sen blir det för stora flöden/förluster.

Kollade på kugghjulspumpar nu av 2-stegstyp (typ vedklyv), det varierar lite men runt en faktor 3 i hastighetsökning (nån hade faktiskt 6). Lågtryckspumpen frikopplas hydrauliskt när man går i högtrycksmodus.

Kollade på en Enerpac 2-stegshandpump med kolv som på videon ovan. Faktor 6,6 i hastighetsökning. Dock ser det inte ut som lågtrycksdelen frikopplas när högtrycksdelen går in, varken på videon eller i Enerpac manualen. För att undvika höga parasitförluster när man är i högtrycksmodus då så sätts trycket på lågtrycksdelen extremt lågt (Enerpack hade typ 25 bar på en 700 bars pump). Det stämmer ju bra på TS domkraft också, orkar bara 100kg i lågtrycksmodus. Lågtrycksmodus är alltså inte för att lyfta lättare grejor utan bara för "transportkörning".

https://literature.enerpac.com/pdf/L2082_f.pdf
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Hebbe (trådstartaren)

#9 » 18:48:49, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om ventilen bara var lite dåligt åtdragen, ska dock kolla med lite högre belastningar framöver…

Här är en Tysk firma som tillhandahåller packningssatser, Nike var det en gång i tiden :thummar:
http://www.nike-wagenheber.de/

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se