Stridis2 skrev:Akkaman: tror du det fungerar så på en garagedomkraft? I min tanke borde lyftkolven vara
enkelverkande och då funkar väl inte din idé?
Den enda sak med snabblyft jag skruvat med är en handtruck. Där tolkade jag det som en
ventil i pumpkolven öppnade vid belastning. Vid lågt
mottryck var ventilen stängd så hela kolvarean tryckte på oljan. Vid högre
tryck öppnade ventilen och släppte
olja förbi kolven till minussidan så bara kolvstångens area trycksatte oljan. Samma tanke som din bild fast tvärt om.
Det är skillnad på en enkelverkande funktion och en "enkelverkande" hydraulkolv....
Så länge den enkelverkande kolven har en kolvstångssida som är "ventilerad" med olja så funkar "regen".
Däremot kan inte en "regen"-funktion fås på en hydraulkolv som...
1. ...inte har en
kolvstång utan kolven har i princip samma
diameter ända ut till yttre änden av kolvstången. En sån
hydraulcylinder har bara en anslutning, vanligen till plussidan/kolvsidan.
Följande alternativ har alla en vanlig kolvstång, men kan anslutas på minussidan/kolvstångsidan så att man får en enkelverkande funktion.
2. ...förvisso har en kolvstång som är klenare än själva kolven men kolvstångsidan är ventilerad med
luft. Detta är ganska ovanligt idag då oljeläckage inte är accepterat.
3. ...förvisso har en kolvstång som är klenare än själva kolven men kolvstångsidan är ventilerad med olja direkt förbunden till tanken. Detta är idag en ganska vanlig konstruktion på gamla maskiner från 1970-1980 talet
4. ...förvisso har en kolvstång som är klenare än själva kolven men kolvstångsidan är ventilerad direkt till arbetsporten på riktningsventilen och vidare förbi en speciell
slid till returgalleriet och returledningen. Detta är idag ännu mera vanligt än #3 varianten ovanför. Detta brukar dock förbrylla många till att tro funktionen är
dubbelverkande.
En "regen"
koppling kan dels göras via speciell slid i en konventionell
riktningsventil, eller via en externventil mellan riktningsventil och hydraulcylindern