Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Konstruktion av hydraulsystem till smidespress

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#16 » 14:12:12, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PVB15 är nog en uppborrad PVB10 vilket förklarar varför den enligt databladet inte ska gå högre än 140 bar.
Tryckregulatorn är säkert samma på bägge modellerna vilket förklarar varför den går att skruva upp till 210 bar (men det hade inte jag gjort)

140 bar och 33cc råkar bli 11kW vid 1480 rpm, precis det som står på elmotorn.

Alltså varken pumpen eller elmotorn vill ha mer än 140 bar.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Jac

#17 » 14:26:03, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spadertvå skrev:
- Utrustad med tryckkompensator. Vad innebär det?


På en pump med fast deplacement (typiskt kugghjulspump) så begränsas maxtrycket av en tryckbegränsningsventil. Kör du en cylinder i ändläge och fortsätter köra så blåser oljan över tryckbegränsaren och det blir en 11kW oljevärmare.

På en pump med variabelt deplacement så begränsas maxtrycket oftast av en regulator som vinklar ner pumpen så den slutar pumpa olja (men fortfarande håller trycket). Det är detta som menas med tryckkompensator. Då blir det alltså ingen 11kW oljevärmare utan snarare 1kW.
Eftersom regulatorn inte alltid är snabb nog så brukar man komplettera med en vanlig tryckbegränsare som kan ta eventuella tryckspikar.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

InläggDetta inlägg har raderats av fretchi den 16:03:56, 01-03-2021.

akkamaan

#19 » 23:12:17, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte tycker prestanda, ca 10 ton med 140 bar och 100 mm kolv, räcker till med avseende på begränsat arbetstryck på 140 bar så är i alla fall aggregatet är hårdvaluta, om du vill kränga det till någon som t ex vill bygga en mindre vedprocessor.
Att börja i rätt ände är att
1. bestämma sig vilken presskraft du behöver. Det avgör arbetstryck kontra cylinderdiameter.
2.Sedan bestämma hur många och hur långa press-cykler du behöver "per minut". Ur detta bestämmer du sedan pumpflöde (pumpstorlek/motorvarvtal)
3. Till sist systemuppbyggnad konstantflöde eller konstanttryck, hur ska du manövrera systemet, fotaktiverat, ev automatik, inställbar slaglängd på kolven, etc etc
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#20 » 00:04:46, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns kinakopior av dessa gamla pumpar på eBay för typ 8000.
PVB10 är på 21cc och klarar 210 bar. Blir typ 12kW på max tryck och flöde men den diftspunkten är du nog bara på nån sekund per cykel så det bör gå fint.
Fördelen med PVB10 är att den bör passa rakt av då det är samma hus som PVB15.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#21 » 00:38:16, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teoretiskt räknat med endast hydrauliskt effektuttag. Mekaniska friktionsförluster tillkommer

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Spadertvå (trådstartaren)

#22 » 16:49:40, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
På en pump med fast deplacement (typiskt kugghjulspump) så begränsas maxtrycket av en tryckbegränsningsventil. Kör du en cylinder i ändläge och fortsätter köra så blåser oljan över tryckbegränsaren och det blir en 11kW oljevärmare.

På en pump med variabelt deplacement så begränsas maxtrycket oftast av en regulator som vinklar ner pumpen så den slutar pumpa olja (men fortfarande håller trycket). Det är detta som menas med tryckkompensator. Då blir det alltså ingen 11kW oljevärmare utan snarare 1kW.
Eftersom regulatorn inte alltid är snabb nog så brukar man komplettera med en vanlig tryckbegränsare som kan ta eventuella tryckspikar.

akkamaan skrev:Om du inte tycker prestanda, ca 10 ton med 140 bar och 100 mm kolv, räcker till med avseende på begränsat arbetstryck på 140 bar så är i alla fall aggregatet är hårdvaluta, om du vill kränga det till någon som t ex vill bygga en mindre vedprocessor.
Att börja i rätt ände är att
1. bestämma sig vilken presskraft du behöver. Det avgör arbetstryck kontra cylinderdiameter.
2.Sedan bestämma hur många och hur långa press-cykler du behöver "per minut". Ur detta bestämmer du sedan pumpflöde (pumpstorlek/motorvarvtal)
3. Till sist systemuppbyggnad konstantflöde eller konstanttryck, hur ska du manövrera systemet, fotaktiverat, ev automatik, inställbar slaglängd på kolven, etc etc


Tack Jac och akkamaan för inputen!
Här behövdes det lite mer kunskap för att förstå hur jag skulle kunna bygga upp ett system som håller över tid.
Så jag har ägnat lite tid åt att studera olika pumptyper mer ingående och förstått lite mer om deplacement, samt motorns inverkan på pumpen i förhållande till effekt och varvtal.

Jag har beslutat att jag kommer satsa på att bygga ett eget system istället för att använda vårt befintliga aggregat, och det är p.g.a säkringsstorleken i verkstaden, och att aggregatet tar så mycket plats. Jag vill helst ha ett aggregat som är integrerat med pressen och som går att köra på 3x16 A, dvs max 7,5 Kw. Samt att köpa in 200 liter olja blir dyrt och bökigt att hantera.

Så, jag har fått upp ögonen för de amerikanska tvåstegspumparna som akkamaan nämnde i tidigare inlägg. Många av de hemmabyggda amerikanska smidespressarna som jag sett, har utgått från en vedklyv, eller så bygger man ett eget system med en tvåstegspump. Det är ju en väldigt smidig lösning, och jag tycker att det är konstigt att det inte verkar finnas liknande pumpar i europeiska produkter.

Planen är då att försöka importera en Concentric - pump, jag har kollat på #1012 som levererar 11 GPM totalt. Dessa pumpar behöver ju dock ett varvtal på 3600 rpm eftersom de är gjorda för att drivas med typ en Briggs&stratton - motor.
Jag funderar på att använda en 5,5 Kw elmotor med varvtal på ca 1400 - 1500 rpm och växla upp varvtalet med kilremsdrift, en något större motorstorlek kommer förhoppningsvis att kompensera för eventuella effektförluster i överföringen.

Tänkt utrustning:

- Concentric - tvåstegspump - Steg 1: 30 l/m, Steg 2: 11 l/m och max 200 bar.
- Elmotor: 5,5 Kw, 1400 rpm med kilremsutväxling till 3600 rpm på pumpen.
- Cylinder: 100 mm innerdiameter, 55 mm kolvdiameter, presskraft: max 15,7 ton.
- Oljetank: 30l med filter och överströmningsventil inställd på 200 bar
- Riktningsventil: Öppen variant, för att pumpen inte är variabel.

Kan det vara ett recept som fungerar?

1 person gillar det här inlägget.
Spadertvå
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:17, 23-02-2021
Ort: Dalsland
Sverige

Jac

#23 » 17:26:21, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inga fel med det receptet.
Concentric är inte ensamma om att göra 2-stegspumpar, det finns hos de flesta större producenter. Tillgänglighet, var man faktiskt kan köpa grejorna varierar, men du finner det närmare än USA.
Frågan är vilket som är billigast/enklast, gå upp i storlek på pumpen eller bygga kilremstransmission
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#24 » 18:08:22, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spadertvå skrev: Dessa pumpar behöver ju dock ett varvtal på 3600 rpm eftersom de är gjorda för att drivas med typ en Briggs&stratton - motor.


Det stämmer att dessa pumpar är specade för 3600rpm, men det är ju bara siffror. Anledningen till den specen är att pumparnas största marknad här i USA är bensinmotordrivna vedklyvar. Och elmotorerna går på 3600 rpm/60rps. Elmotorer till tvåstegspumparna kan gå på "vilket önskvärt varvtal som helst, t ex 1400 varv. Om du nu fastnat för pumpen med 11 L/min för 3600 rpm så väljer du i stället t ex en som ger 28 L/min och kör på 1400 rpm så blir det samma prestanda

Om du gör så så slipper du kilremsprojektet utan kan ansluta pumpen direkt på motoraxeln med en Lovejoy flex-koppling emellan
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se