Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Knepiga tryckstötar, varför?

60 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Patrik C F Eriksson

#46 » 19:32:41, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, tänkte i dagens läge. Mvh Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962



Jac

#47 » 11:12:37, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju ett väldigt enkelt system, nog borde det gå att få normal funktion i det utan att bygga om till frekvensstyrning.

Dom där strypbackventilerna på ackumulatorn, är det nån som har koll på hur dom är injusterade? Min erfarenhet är att man måste strypa ganska ordentligt för att lugna ner en ackumulator som laddar ur.

Ventilen har en slid som är strypt i växlingsögonblicket men det finns inga flödesdata på exakt hur strypt den är i databladet. Motsvarar det 2mm dysa eller motsvarar det 2,5mm dysa eller nåt annat? Bara Rexroth vet svaret.
Bara som exempel, vid 32 lpm ger 2mm 280 bar medans 2,5mm ger 115 bar om man knappar lite snabbt på formel för dysa, ganska olinjärt alltså.

I tillägg har denna ventilen en option som gör den extra långsamt växlande. Kanske funkar långsamtväxlande funktionen lite dåligt ibland och ventilen blir hängande 1 sekund extra i strypt läge. Då blir det tid att ladda upp ackumulatorn.

En annan ting är att alla 3 ventilerna har gemensam tanklinje. Om en ackumulator laddar ur i neutral samtidigt som en annan cylinder är i rörelse så går tryckstöten in i cylindern den vägen (men det var väl ingen samtidig rörelse här).

Ytterligare en faktor är hur snabb tryckbegränsaren är. Antagligen är det en vanlig direktverkande ventil som är snabb men det är värt att checka, det kan fort bli 30 bar extra i en tiondels sekund om det är en trög tryckbegränsare.
Kan nämnas att Sun har en tryckbegränsare som rampar upp själv från 50% till fullt tryck på 0,3s, just för att undgå tryckstötar.

Ovanstående är bara några tankar om vad som kan vara värt att undersöka.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Simon_91

#48 » 11:59:06, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att cylindrarna växlar samtidigt, att plcn skickar iväg nästa cylinder precis som den första når sitt hemmaläge. En ackumulator på tankledningen skulle avhjälpa det va? (Eller justerade tider)

Mekaniska fel då? I Pers tråd var ju botten som skraporna går emot bucklig. Om cylinder håller på att nypa fast för att sedan väldigt plötsligt gå väldigt lätt?

Min erfarenhet säger att man har mycket vunnet på att återgå till hur tillverkaren tänkt sig att det ska fungera, tryck tider mm. För att därifrån leta felet.

Jag har sett frekvensstyrda system i en sån här applikation, så det finn iaf.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Jac

#49 » 00:48:06, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon_91 skrev: En ackumulator på tankledningen skulle avhjälpa det va? (Eller justerade tider)

Om man har tryckstötar i en tankledning med flera ventiler anslutna så sätter man ibland backventiler på returportarna på ventilerna för att hindra att tryckstötarna går bakvägen. Ännu bättre är att dra separata tryckledningar till tank.

Simon_91 skrev:
Mekaniska fel då? I Pers tråd var ju botten som skraporna går emot bucklig. Om cylinder håller på att nypa fast för att sedan väldigt plötsligt gå väldigt lätt?

Det här systemet jobbar med ganska lågt tryck, om en cylinder av mekaniska orsaker stoppar ska det vara noll problem för tryckbegränsaren att ta det stoppet. Arbetsituationen för dom här cylindrarna är rena semestern jämfört med en gammal grävmaskin som står och bökar i sten med en nybörjare bakom spakarna. Sprängda pumpar eller cylindrar är ytterst sällsynt på en grävmaskin.

Simon_91 skrev:
Min erfarenhet säger att man har mycket vunnet på att återgå till hur tillverkaren tänkt sig att det ska fungera, tryck tider mm. För att därifrån leta felet.


Det är inte ovanligt med konstruktionsmissar på maskiner som det byggs en eller ett fåtal av, det finns sällan möjlighet att testa grejorna i en reell situation innan systemet tas i bruk.

Frekvensstyrning funkar säkert fint men är ganska overkill på ett så här enkelt system. Det finns säkert hundra liknande hydraulsystem som detta i vårt avlånga land som går helt problemfritt år ut och år in utan frekvensstyrning.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#50 » 01:47:57, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser retursidan ut? Kolla upp hur returtrycket (mätt direkt efter riktningsventilerna) varierar under gång, speciellt när kolvarna går i retur
Eftersom tryckbegränsningsventilerna går i samma retur som returen för pumpar och kolvar så kommer tryckökning på retursida att höja trycket på tryckbegränsningsventilerna också. Om det det är nåt i returledningen som stryper så kan det orsaka arbetstryck högre än det 150 bar som är inställt på tryckbegränsningsventilerna.

Returfiltrets by-pass ventil, filterinsatsen och returlednings bristningsgräns är ju det enda skyddet mot för högt tryck på retursidan.

Detta kan ses som långsökt men bra att kunna utesluta också...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jevlar

#51 » 09:58:42, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pistongen skrev:
Den där ser intressant ut! Vad kostar en sådan, eller skulle ni kunna tänka er att hyra ut den ett dygn eller två?


Det går bra, har tryckgivare och flödesmätare till den.
FInns i Linköping.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

AN

#52 » 12:10:00, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Hur ser retursidan ut? Kolla upp hur returtrycket (mätt direkt efter riktningsventilerna) varierar under gång, speciellt när kolvarna går i retur
Eftersom tryckbegränsningsventilerna går i samma retur som returen för pumpar och kolvar så kommer tryckökning på retursida att höja trycket på tryckbegränsningsventilerna också. Om det det är nåt i returledningen som stryper så kan det orsaka arbetstryck högre än det 150 bar som är inställt på tryckbegränsningsventilerna.

Returfiltrets by-pass ventil, filterinsatsen och returlednings bristningsgräns är ju det enda skyddet mot för högt tryck på retursidan.

Detta kan ses som långsökt men bra att kunna utesluta också...

Bild


Det där är väl inte långsökt väl? :klia:
Vet jag läst om det där fenomenet förr, men det borde väl kunna observeras på manometer 16?
Man kanske byggt om på retursidan, ny typ av filter, kanske inte va filter alls original, lagt till en kylare. Ja jag bara gissar. Brainstorming hör väl till i en rotorsaksanalys väl :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

joakim72

#53 » 14:18:16, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik C F Eriksson skrev:Och om den missar signal från induktiv givare, vad händer då?

Om det är som vi funderar med PLC-missar, så borde det synnas något på kolv och "cylinderlock" om det nu inte är alltför jämna ytor som "träffas i farten"
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

akkamaan

#54 » 18:24:40, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där tryckmätaren på returen var det jag som monterade in i bilden...
AN skrev:Det där är väl inte långsökt väl? :klia:

Det är inte långsökt för mig. Men det skulle kunna vara det om jag visste mer om systemet rent fysiskt. Det räcker ju med en "kink" på en returledning.
Brainstorming hör väl till i en rotorsaksanalys väl :grin:

Absolut att man kan ta till brainstorming när man kör fast med logisk felsökning. Men brainstroming fungerar nog bäst om det är flera som stormar samtidigt. Det bygger ju på att man får nya idéer av andras input...
Mitt inlägg var dock inte menat som ett "tokigt" brainstormings-inlägg. Föredrar att alltid bygga felsökning på fakta och logik. Men det kräver ingående systemkunskap, och den viktigaste kunskapen är att veta exakt hur systemet arbetar och avsett att arbeta när det när det är full funktionellt.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#55 » 14:24:29, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:
Patrik C F Eriksson skrev:Och om den missar signal från induktiv givare, vad händer då?

Om det är som vi funderar med PLC-missar, så borde det synnas något på kolv och "cylinderlock" om det nu inte är alltför jämna ytor som "träffas i farten"


På en billig vedklyv är det ingen PLC och knappast nån hydraulisk ändlägesdämpning i cylindern heller.
Har aldrig hört om att dom spränger sig själva för att kolven går i ändläge, tryckbegränsaren tar den smällen.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

fretchi

#56 » 14:52:07, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det uppmätt att tryckbegränsaren är ställd rätt?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jac

#57 » 11:25:43, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tanke som snurrar mest i mitt huvud är att ventilen vid växling blockerar pumpen så att tryck byggs upp i ackumulatorn och skjuts iväg när växlingen fullbordas. Logiken stämmer halvdåligt med given information, datablad etc. men eftersom det så långt inte finns nåt annan uppenbar logik som ger en bra förklaring så blir det såna tankar.

Baserat på det hade jag börjat med att strypa ner ackumulatorn så den tar ca 1-2 sekunder att dränera, snabbare än så ser jag inget behov för. Tror inte det blir många graders öppning på strypbackventilen.

I nästa steg kan man fundera på att sänka förladdningstrycket till kanske 30-40 bar. Detta vill säkert försena starten av rörelsen mellan en halv och en sekund men om det finns utrymme för det tidsmässigt så hade jag testat.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#58 » 17:52:14, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
joakim72 skrev:
Patrik C F Eriksson skrev:Och om den missar signal från induktiv givare, vad händer då?

Om det är som vi funderar med PLC-missar, så borde det synnas något på kolv och "cylinderlock" om det nu inte är alltför jämna ytor som "träffas i farten"


På en billig vedklyv är det ingen PLC och knappast nån hydraulisk ändlägesdämpning i cylindern heller.
Har aldrig hört om att dom spränger sig själva för att kolven går i ändläge, tryckbegränsaren tar den smällen.


Om cylindern går förbi proxen och helt i ändläge eller kör fast så blir det åter en möjlighet för ackumulatorn att ladda upp full tryck.
Man kan tänka sig att PLC'n har en rutin som kör tillbaka cylindern efter viss tid om den inte får signal från proxen, annars blir den ju bara stående och blåser olja över tryckbegränsaren tills oljan kokar eller (eller förhoppningsvis stoppar på övertempalarm).
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Mahok

#59 » 16:58:36, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något funktionsschema över hur systemet arbetar, när, var, hur, varför, ventiler drar och växlar?
Dokumentation över cylindrarna, spricker alla tre då och då, eller är det bara en eller två av dom som spricker?
Möjlighet att mäta tryck både på kolvsida och kolvstångssida under gång?

Bara lösa funderingar...

/ Martin
Mahok
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:44, 27-07-2016
Ort: Jönköping

Mahok

#60 » 10:47:18, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är ställd...
Folk har försökt att komma med tankar, funderingar och hjälp...
Några framsteg?

/ Martin
Mahok
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:44, 27-07-2016
Ort: Jönköping


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se